Selasa, Disember 01, 2009

4 dalam satu.....

Hari nie.....dimulakan dengan lawan2 tidow ngan faridzul...akhirnyer mengalah..si gendut tu akhirnyer mengalahkan ayahdenyer...slalu ayahdenyer yang menang biler 5 bijik bantal di lempar bak peluru pepandu...tapi kali nie..die buat dek jer...bersiap dan awal jam 8.30 terus ke Kg. Sungai 5erdang pi amik isteri yang dah berkampung lama kat umah kampung. Sempat sarapan mehun goreng terus lari ke sekolah. Jam 9 janji ngan bebudak kelas 6 atas 3..kelas tambahan lukisan..sok dah exam. Harap2 xcelent. Ayahde yakin korang boleh buat. Sempat bagi tip dan ingatan...sempat juga jadi tempat penyangkut dagu si Isma yang kesedihan..Isma...ayah tahu dan rasa apa yang Isma rasa....Sabar, tenang dan jadikan dugaan nie sebagai cabaran untuk anak ayah jadi lebih kuat dan teruskan perjuangan...ingat...ayahde nak Isma jugak yang jaga mak nanti....Lama gak ....sesi anak beranak nie...Di doakan segala kesulitan dan kekusutan Isma akan dipermudahkan jalannye...

Dalam dok beri kate2 perangsang pada anak2 yang tengah berjuang, kak Majidah Tlepon soh naik ke bilik mesyuarat...Ape...sejak bile plak ade bangunan tingkat 5 kat sekolah tu...dengan berseloroh...aku kate.." kak ..saye kat bilik seni..mane ade satu tingkat lagi nak naik..."...Akak Majidah dengan laungan yang rasenyer ngauman rimau kat zoo pun tak sekuat tu...."""yelaaaaa....turun bawahhhhhhh!!!!!!"""...baik!..saya turun sekarangggggggggggg....turut perintah..bukan ape takut mesuarat tangga menghantui...keh3...Rope2 nyer...kat bilik mesyarat ade makan2 untuk meraikan majlis perpisahan kak zana yang akan berpindah jauh kesekolah lain...SKJ (Tamil) Vallambrosa...jauh kebenda ...sebelah sekolah jerrrr......gerenti dia makan sarapan kat kantin sekolah kite...mane bleh makan kat kantin sekolah tamil.....Makan enak2 belaka..tapi tak berapa nak bernafsu cos sedih kak zana nak pindah..yelah..pagi2 slalu sakat die..die pun slalu sakat gue nie...pas nie sakat sape plak....tunggu....Apa2 pun selamat maju ajaya kak di tempat baru..jangan lupa kami kat cini.....antara doa saya semasa majlis tu..." semoga akak cepat kaya, gembira dan tambah ramai anak..."..Amin....

Lepas je jamuan..terus bargegas ke Surau baru sekolah..Gotong royang..kami bertukar surau baru kat dewan tertutup. Surau dah jadi bilik mesyuarat. Angkut mengangkut kerusi, mengemop, mencuci, mengecat , menampal dan memakan sup tulang air tangan kak Salimah..fuiiyoooo!!!! terangkat....dah abih makan baru kak Salimah kate sup tulang Lembu campur Kerbau...Ape!...KERBAU.....dah makan...redha jer lah....Geng2 gotong royong diketuai oleh..Kak Zah, Kak Ina, Kak Majidah, Kak Salimah, Kak Zurina, Kak Rusnah, Kak Radziah, Kak Norhana, Adikde Fazreen, Adikde Mirul, Abngde Nazer, Isteriku..Noriati,Wak Nan, Bibik...dan anak2 taat..Amir Takbur, Jemil, Hisyam. Zulhilmi, Cayyoi, Amirul RK, Khai....ALhamdulillah..dah nampak ceria skit surau baru..sok kite sambung lagi ye..so sape2 yang baca blog nie..yang nak tolong meh le datang ramai2 kite gotong royong..sok kul 9....Daripada tidow tak bangun2..baik buat amal...

Jam 12.30 tengahari..tut..tut..tut...Kak Roslina HEM tepon.." bile nak sampai"...So kami ramai2 gerak ke umah kak Ina makan tengahari...Rombongan di meiahkan dengan kehadiran Bakal Pengetua , RAZAK dan Afham..jiran kak Ina. Fuihhhh!!!! gempak plak masakan kak Ina.. Masakan Orang Nogeri Sembilan..memang podaih!!! memang berasap!!! Sedap dan menyelerakan....Asam pedas ikan Pari, Pecal, Ayam goreng, rendang daging korban...aduyaiiiii!!!!!...macam taknak balik...nak buat homestay...Apa2pun terima kasih kak Ina sekeluarga kerana sudi mengundang dan menaja makan tengahari kami...ade rezeki jemputlah lagi...Kaka Ina balik kampung petang tu gak...so kak Ina selamat pulang ke kampung..Hati2 memandu...kim salam orang kampung yooo...laen kali kito poilah kek kampuong kak Ino yo....

Balik makan terus bergegas semula ke sekolah..sambung KERJAAAAA.....mengecat dan mencantikkan surau baru..tak siap2 gak..banyak keje perli di siapka...so..kalo ramai yang datang lagi cepatlah siap..ayuh...ramai2kan sok. Sronok dapat bekerja sama2 nie..sekurang2nyer dapat eratkan ikatan saudara satu sekolah...rugi yang tak joint...Ketawa, bergurau, menyakat, makan semua sama2....tak sabo tunggu hari esok. Jam 6.30 petang baru ingat nak balik...so...balik dulu..jumpe esok... Kak Majidah..selamat buat keje kat otel golkos ye..Kim salam kat kak Kila. Ingat pesan abang..jangan FB jer..buat keje.

Balik umah sempat sembang2 ngan Isteri...Pasal dapat kad jemputan Kawen...Sape yang nak kawen...Alhamdulillah..Anakde Azila ( iela) dah nak kawen ngan orang sg. Pinang..semoga kekal ke anak cucu...Pastu mandilah.....Masak magee goreng tuk isteri dan montel....magee ditaja oleh Kak Salimah..Terima kasih kak...Key tu jer yang berlaku setakat ari nie...ingat nak tido cos kpala pening agaknyer kene hujan tadi...doakan semoga hari esok beri bahagia kepada aku dan isteri, keluarga, saudara mara, kawan2,anak2, murid2, bekas2 guru, kakak2, abang2, adik2 dan seluruh umat islam di seluruh dunia..insyaallah....Mintak diri..jumpa esok..bubay...( pesanan tuk kak Majidah ; masukkan gambor yek..dah lame blog nie tak bergambor...bleh kan....terima kasih...)

Isnin, November 30, 2009

SELAMAT BERTUNANG CIK DEK

Smalam, adik ipor bertunang...ngan orang Perak....Megat namenyer...orang kampung kate macam aku dulu2..dok ehhhh!!!! dulu aku memang besau tapi tak sebesau tu...la nie...dah kurus skit...gare2 makan otak lembu...hampir setahun tak lalu makan nasik..percaya ke dak?....percayakan aje...

Keje aku...mengambil kek...besao ooooo...untuk cik dek. Macam biasalah..program bersejarah tu mengumpulhan hampir semua sedara mara belajh isteri....banyak oooo....aku sendiri tak berapa kenal...kejab2 aku panggil paman, kejab2 aku panggil wak..kejap2 bibik..entah...blasah jer..yang penting nampak tua skit aku salam...Ha!!! bapak ngan mak pun datang .Kak lia bawak skali ngan nani & Zati....tambah meriahlah...anak2 buah pun kumpul...boleh tahan lah ramainyer...

Ape2 pun...Terima kasih Allah kerana melancarkan majlis, terima kasih bibik2 dan wak2 yang masak menu sedap2, terima kasih paman2 yang beri bantuan, terima kasih anak2 buah yang rajin meringankan beban, terima kasih mak bapak batu 4 yang sudi memeriahkan majlis....terulung2 terima kasih kat Abang Ijal ngan Kak siti yang jadi pengganti arwah mak abah...tahniah terima menantu kedua...Terima kasih isteri yang nampak busy tapi masih beri ruang layan suaminyer yang agak kelparan..TAHNIAH CIK DEK DAN MEGAT..Semoga dipercepatkan kawin nyer...tak sabo nak makan nasik minyak ( macamlah bleh makan nasik)...makan Mee minyak bleh le....

Terima kasih gak kat Daus tolong teman walid sepanjang umi takdek kat umah...begitu gak kat Khai ngan Deen yang temankan dan habiskan lauk pauk kat umah tu...magee lebih tu sape nak abihkan?.....

Terima kasih semuanya yang terlibat dalam hari2 ku yang terlibat dalam mengisi hidupku.....TERIMA KASIH....

Sabtu, November 28, 2009

RAYA QURBAN .....QURBAN..

Raya Qurban....banyak ertinyer...yang penting biarlah pengubanan tu jadi sesuatu pemberian yang ikhlas kerana ianya akan dipulangkan dengan keikhlasan...Syukur...selain dapat berkumpul bersama keluarga sebelah isteri dan saya...raya nie juga banyak beri senyuman puas dengan penuh kasih sayang....Seawal cuti, Peng Ju balik bercuti dari USM , terus bagi mesej nak jumpe ayah katenyer....sempatlah berkampung kat sekolah sambil belajar Photoshop....sambung berjalan kat CP beli labtop adikde....semuanyer manis...

Terima KUnjungan Hakim dan Sam, anak2 kesayangan dari UUM nie..banyak cerita dikongsi..tapi masih tak puas...dapat juga makan sama2 walaupun menunyer magee ngan naget jer...nasiblah...Daus...seminggu dah berada kat umah mengabihkan mase cutinyer sebelum ber praktikun minggu depan . semoga sukses nanti. Banyak cerita...banyak cita2 dan banyak janji tuk ayahnyer kalinie....biar ditepati daus..ingat pesan Cikgu Napi..." jangan jadi Mawi"...ape2 pun terima kasih kerana isi ruang waktu nie bertukar impian dan jujur bercerita..rindu rasanyer saat2 nie dari dulu lagi...

Ali....anak kesayangan yang jadi penyeri ....pulang ngan dirinyer sendiri..tak pernah berubah dan tak pernah nak jadi orang lain...masih jadi anak ayah yang kelakar dan lucu...walaupun singkat waktu pulangnyer...cukuplah dengan niatnyer..." singgah lepaskan rindu".....baiknyer anak inikan..

Beni....tetiba dapat mesej " yah..ade kat umah tak..nak datang"...Alhamdulillah..sampai gak akhirnya...sempat makan 2 kali bersama2 Fitri dan Adi..yang sibuk belajar melukis untuk seni SPM...bahagia rasanyer dengan kehadiran kalian....

Shapiq RK, Khai dan deen....melepaskan rindu sepetang di rumah ayahdenyer...makanlah lauk raya smalam..sempat jugak makan roti canai...riuh dapur dek karenah bebudak nih....akhirnyer..ayahde cume dapat bau jer...roti canai abih begitu saje.....seronok dengar cerita mereka...walaupun masih muda tapi banyak dah cerita hidup yang rasanya lebih kurang sama dengan kite mase skolah dulu..terutama kat asrama..keh2 kelakaor plak die orang nie...cakaplah rindu kat mak abah...bagi alasan tak logik....kene reginglah konon....ape2pun ..Ayahde ..PERCAYAAAAAA.......

BUAT ANAK2 yang belum muncul lagi di musim2 cuti nie.....pintu umah masih terbuka...minggu depan dah nak tutup coz ayah dan bunda nak tour d terengganu....konvoi ngan cikgu Mazidah dan keluarga, Cikgu Mierul dan Ariel....TERENGGANU.....TUNGGUUUUUUU.......

Anak2 yang jauh...walaupun jauh..tapi dah sampai mesejnyer...Khalid..kat sarawak...TQ hari2 mesej.....Muz..pun...walaupun belum sampai....mesej dah sampai dah memadai...Karim, Pijul,Amar, Hadi dan Pejal...tq qoz datang makan2 malam raya....makan soto, lemang dan lauk2 dari mak Ammar...licin.......

Terima kasih anak2 di atas pengorbanan kalian abiskan masa jengok ayahde nie....harap2 hubungan baik nih takkan putus begitu sahaja....

Isteriku.......TERIMA KASIH. di atas pengorbananmu selama ini..Allah jer yang akan balas...Ape2pun...takkan ade dua...Atie tetap satu ihati..sehingga mata tertutup....

Qurban.....Qurban.......Qurban.....hayati kehadirannyer kerana banyak makne dan banyak cerita...jadi panduan,pengajaran dan jadikan ingatan....insyallah...

Isnin, November 23, 2009

ERTI SAHABAT


Sajak Erti Persahabatan | Sahabat Bukan Kawan
Erti Persahabatan

Bagaimana bisa ku nilai persahabatan?
tak terjangkau tanganku untuk menggapainya,
mindaku juga sering keliru memikirkannya,
begitu juga lidahku yang kerap kali kelu,
semakin ku fikirkan, semakin bercambah pertanyaan,
entah bagaimana untuk ku temu jawapannya.

Cukupkah persahabatan jika harta jadi cagaran?
yang kaya pasti berteman dan yang miskin dicemuh,
Atau yang bercambah disebalik kuasa digenggaman,
pasti dikelilingnya teman yang bisa berdampingan
apakah persahabatan itu penceria suasana?
ataupun penglipur lara tatkala bersedih,

Teman itu yang bisa membuat hati senang
tapi ku tak mahu yang membiarkanku terleka
Jika begitu, yang sering menegur itulah teman
menegur hingga ku bisa terluka dan bersedih?
ku tidak pasti bisakah ku menanggungnya,
kerana itu perlunya bil hikmah.

Lantas bagaimana harus ku kenal mereka,
teman mahupun yang mengambil kesempatan,
teman itu bisa kau kenal sepanjang hidupmu,
kau melihat, menghayati dan menilai mereka,
tak semestinya teman itu sentiasa bersamamu
tapi semangatnya itu sentiasa mengiringimu

aku sahaja yang inginkan teman yang baik,
mungkin indah impian ini buat diriku,
tapi persahabatan itu bukan untuk seorang sahaja,
mereka juga inginkanku sebagai teman mereka,
itu cagaran biasa dalam berteman,
dan ku juga harus menjadi teman yang baik.

Luahan hati jacknaim
didedikasi buat semua teman
JACKNAIM
[ http://jacknaim.blogspot.com ]

Ahad, November 22, 2009

SELAMAT MAJU JAYA ANAK2 6A3

Semalam, majlis mohon restu dan jamuan akhir tahun kelas 6A3 berlangsung kat hotel Gold Couse, Klang...Macam2 yang terjadi...Anak2 6A3 punyer rancangan...bolehlah bagi 3 bintang....blaja benda yang baru..sok kat 'U' dah bleh buat sendiri...3 minggu anak2 ini di biarkan tanpa perhatian ayahdenyer...sian...tapi ade cerita disebaliknyer.." MEREKA TAHU" Apa2pun jadikan pengajaran sayang....kite dah pernah janji dulu untuk jadi 'SATU KELUARGA" ia perlu diselesaikan bersama.

Program ringkas yang dihadiri guru2 yang mengajar amat meninggalkan kesan dan kenangan terindah. Terima kasih diatas kehadiran Kak Zaura, Kak Jaimah dan anak2, kak Nani, Kak Zai, Abangde Zuhairi sekeluarga....Andalah tunjang kejayaan anak kite. Terima kasih sama2 jaga mereka dan sama2 beri ilmu. Buat Kak Mazidah ...terima kasih yang tak terhingga kerana sentiasa jadi penguat semangat, jadi kakak yang hebat. Abang Aminurrashid, terima kasih cos sentiasa faham dan beri sabar, Ketenangan yang terpancar diwajah abang buat adik jadi selesa dan ilang gundah. Buat Kodin, terima kasih..kehadiran ko buat abngde ni jadi kuat dan semangat nak buat lebih lagi...ko memang gile2 dan kepala kite 'SEGHOPE'...Buat adikde Mierul...peluikan semalam buat kite tambah erat...akhirnye air mate ko berlinang juga...ape2pun terima kasih atas kesudian pilih insan " sebel" ni jadi abang dan trima kasih juga slalu bagi kate2 semangat...insyaallah kite jaga hubungan ni di SMKSKI sampai bile2. Buat Ister yang tersayang...terima kasih kerana selalu faham, sabar dan sentiadsa bagi pendorong buat abang untuk terus bekarya, terus jadi cikgu yang gile2, terus jadi ayahde yang penyayang...bak kate Ariel Gebu " tak dapat bayangkan kalo cikgu kawen ngan orang lain...smue ni takkan berlaku..." terima kasih sayang...kite cube baiki ape yang kurang, ape yang kosong , ape yang tertinggal..insyaallah..abang takdek orang lain selain tie...dan takkan ade orang lain..itu janji abang...MUAHHHHH!!!!!!!!....hA! Buat yan yang tak datang tu...nak tebus dose..MEE GORENG UDANG....gurau jer..ape2pun terima kasih kerana jadi teman, sahabat dan adik yang sekepala,seseni dan yang paling penting sentiasa sokong ape jer yang wazir buat..SEMOGA DAPAT ANAK LELAKI.....KEH3....

Sayang yang tak terhingga buat anak2 6A3...Montel, Saleh, Syapiq, Isma, Viky, Jiejah, Nita, Sham, Zila, Nora, Ain, Pisang, Jierah, Sok Kon, Banana, Sumathi, Chui Fong......terima kasih kerana isi kosong ayah, terima kasih kerana beri kasih, terima kasih kerana kongsi sayang, kongsi kenangan terindah..terima kasih atas segalanye...kalian tetap dalam hati ayah dan ayah akan pastikan anak2 ayah akan jadi anak ayah sampai bile2....Jangan lupe tempat jatuh...jangan lupe tempat kite Sedih dan ketawa...jangan lupe BULATAN HIKMAT YANG MENYATUKAN HATI2 KITE SEMUA............

Tak dapat bayangkan hari hari tanpa kalian.....harapan kalian tak lupe rumah no 22 jalan harapan...Ayah dan bunda doakan kalian berjaya dan mencapai cita2 . Target ayah...100% smue anak2 ayah masuk 'U'...insyaallah...

Terima kasih semua ...terima kasih Allah kerana hiasi hidupku dengan penuh.............CERITA.

Rabu, November 18, 2009

TERIMA KASIH AIR MATA


Catatan ini khas ditujukan pada " Air Mata"..mungkin ade insan yang akan berkata....mengada2lah si wazir nie....lelaki yang tak kuat...lemah...kalah ngan air mate....TERIMA KASIH ATAS NASIHAT ITU...Aku takkan jadi orang lain yang berpura2...aku akan jadi aku yang memang kalah dengan air mate...Dengan air mate ini aku berkongsi genbira, ngan air mate ini aku berkongsi cerita, ngan air mate ini aku berkongsi derita, ngan air mata ini aku berkongsi segalanyer...Aku ditempat aku...orang lain tak berada di tempat ku..orang lain tak tahu ape yang kite rasa yang tahu hanyer diri kite...

Air mate aku milik aku..Air mate aku bayak cerita....air mate aku banyak kisah..biar aku yang tahu, yang tanggung, yang tampung kerana air mate ini aku cube tidak kongsikan untuk orang lain...Terima kasih AIR MATA kerana sentiasa hadir dilaka aku perlukan, temankan tika aku sedih dan gembira..Terima kasih Air mata cos kerana kamu bagi aku jadi seperti hari ini. Terima kasih air mata beri aku sahabat yang baik..terima kasih air mate jadi teman bual bicara luahan hati..Terima kasih air mate mengajar aku erti tewas dan menang, terima kasih air mate mengajar aku kenal teman dan lawan, terima kasih air mata ajar aku bersabar, ajar aku rasa damai, ajar aku rasa sayang, ajar aku rasa rindu, ajar aku jadi manusia yang ada hati dan perasaan.

Terima kasih AIR MATA buat aku jadi insan penyayang dan tahu hargai sayang insan lain...aku tak akan sia2kan air mate ini..kerana hadir mu bukan dipaksa tapi hadir ikhlas dan jujur dengan cerita.Hadirmu bukan lakonan...hadirmu tepat pada masa dan ketika.Aku cuba hargai dirimu AIR MATA...biar orang tertawa, biar SUPERMAN AJER YANG TAK BISA NANGIS...aku hanya mahu jadi diri aku yang masih lagi perlukan SAHABAT, TEMAN DAN KAWAN bernama " AIR MATA ".....

" Air mata kasih..berlinangan...berlinangan selalu........"

lakonan hidup.....harap ada sinar untuk teruskan sisa2 nafas yang ada..

Hari ini walaupun masih menanggung penat semalam yang tidak sudah2 habisnyer...digagahkan juga untuk kesekolah dengan harapan dapat bersatu ngan anak2
6A3. Hari nie juga sepatutnyr bersama2 menjayakan majlis MOHON RESTU tapi...harapkan langit tenang cerah ..rupayer mendung ....Maaf buat anak2 tersayang...Bukan bermaksud untuk menjauhkan diri ..tapi saja memujuk hati yang telah ranap akibat kepercayaan yang menggunung tetapi hancur dan rasanyer inilah penghujung sayang yang disimpan tapi tak mampu nak di tanggung. Akhirnyer terpakse dilepaskan.

Semalam..walaupun dengan suasana gilang gemilang majlis Kenangan Budi & Aprisiasi...masih tersimpan rase pilu..hanye orang2 yang terpilih sahaja melihat air mate ini berlinang. Seminggu persiapan di buat bagai tak kenal pasangan siang...digagahkan juga walaupun MC 2 hari dan dinasihatakan oleh doktor untuk ambil rehat semingu...tapi aku gagahkan juga diri ini untuk teruskan janji...dikuatkan dengan semangat kawan2 terutama kakak tersayang..Kak Mazidah yang tak pernah kalah beri sokongan...akak Salimah yang sentiasa beri harapan, Isteri tersayang yang jadi penguat semangat, adik2 tersayang..Mierul dan Din serta anak2 rk, cayyoi, montel dan ariel...smuanyer aku tempuhi dengan sebaik mungkin..kak Mazidah...adik dah tunaikan janji....Kalau tak terbaik..maaf kiranyer...Kak salimah..maaf kalau menyukarkan keadaan dan melambatkan perjalanan majlis, anak2 maaf kan ayahde kerana sepanjang seminggu lebih banyak bersikap seperti ayah tiri..tapi percayalah...semuanyer untuk mu..

Syukur..perjalannan majlis dipermudahkan..Rasanyer inilah karya terbaik aku spanjang berada di SMKSKI. Tapi kalo tidak terbaik di mata orang lain ...ampun...bersedia untuk ditegur. Apa2 pun terima kasih di atas kerja sama semua pihak yang menjayakan majlis....Pentadbir yang sentiasa menyokong, guru RK, Sahabat baik, Endek tokey meje hotel, anak 5RK dan ANAK2 3 RK yang banyak membantu dalam merialisasikan majlis gemilang ini...kot2 ini yang ter akhir..sape tahu..Sekali lagi terima kasih buat Kak Mazidah, kak salimah dan paling disyukuri ialah dengan hadirnya adik2 yang tersayang yang kalo dulunyer aku bekerja sendiri2 sekarang sudah punye teman bekerja di sekolah sehingga lewat malam...KODIN dan MIERUL....KITE TETAP SATU...biar ape pun yang terjadi...kite kene percaya dengan ikatan nie..

Buat anak2 yang tak kenal penat layan karenah ayahdenyer yang cerewet ni...Ariel dan Montel...kesabaran ko berdua kene marah membuahkan hasil...ayah sayang kamu berdua. Cayyoi..terima kasih kerana masih setia dan terus setia...Afiq, Apam, Izzat, Mierul,Iden, Acap...terima kasih tolong ayah dan sudi berkampung diteratak buruk..rasa damai dengan kehadiran kalian...jangan serik jangan malu untuk datang lagi....RUMAH INI RUMAH KALIAN...Deen dan Mierul...trima kasih jadi menanggar, syuk..tq same2 kompang.....Ayahde bangga ngan pengorbanan kalian....Semoga kite boleh terus jadi Keluarga Besar...Insyaallah...

Terima kasih juga pada air mate...walau pun cube dipertahankan sepanjang majlis akhir nyer tewas juga dipenghujungnyer...sebak rasa bile kebaikan yang kite buat tidak disukai orang lain...kekadang bertanyer sendiri..ape salah ape dosa .Kalo salah tegurlah..jangan berani di belakang mencerca dan cuba menjatuhkan aib orang lain...cukup2lah ..kalopun tak suka..bersemukalah..itu jalan yang terbaik...kalo perlu undur diri...insan kerdil nie undur diri...kalo kehadiran ke sini tak diperlu kan...berilah peluang habiskan sisa tahun yang ada...akan cuba aku ikhtiarkan berbakti dan berkarya ditempat lain....Jangan jatuhkan semangat orang baru merangkak dalam bidang ini...ingat...rezeki kite dilubuk yang sama..pandai dan rajin berusaha dapatlah hasilnya..Ikhlas mengail..dapatlah habuannyer...Maaf kalo ade yang terasa...hanya luahan hati...3 tahun pendam agar tak menyukarkan hidup orang lain....maaf sekali lagi...

Terima kasih Allah beri kawan2 yang perihatin yang menghargai usaha dan sayang kite....TERIMA KASIH DITITIPKAN KHAS BUAT SAHABAT2 YANG TERSAYANG...

KAK MAZIDAH : kala aku jatuh dielah orang pertama bangunkan..banyak jasanyer yang
tak mampu dibalas...
Abang
Aminurashid : kesabaran & ketenangan ku

Adikde YAN : Yang sabar dan sentiasa kongsi cerita dan kerja

Abangde Hanafi : Mentorku yang sentuasa sokong apa saja yang aku buat kat sekolah
nie.

Abangde Mazlan : Tak lokek ngan ilmu dan pengalaman

Abangde Razak : Sentiasa beri semangat dan ambil tahu

Abangde Zamree : Teman tapi mesra...pembakar semangat

Kak Zaura &
Kak Zai : rujukan paling setia

Kak Jaimah &
Kak Bib : teman ketawa pengisi perut

Kak Roslina : Kakak baru kenal tapi penyayang....team baru..

Kak Salimah
& Saskina : sporting dan gile bekerja....

Amierul : adik kecik yang banyak membantu dan jadi teman bual bicara

Kodin : teman penyejuk hati dan sentiasa memudah cara

citey : pemilik TV beso yang sentiasa jadi teman ketawa

KAkak2 & Abang2 guru yang lain yang banyak membantu sepanjang hidup ini bergelar guru di SMKSKI..terima kasih...kalianlah yang terbaik...doakan kalian terus jadi yang terbaik....TERIMA KASIH ALLAH...AKU DAH BERSEDIA TUTUP MATA....

Khamis, November 12, 2009

Rasa sayang yang hilang

Entah..kenapa perasaan tu semakin hilang...puas pujuk hati tapi tak sekecil kuman pun rase hati ini terpujuk untuk beri ruang dalam hati di untuk beri sayang....Mungkin luka lama...mungkin juga perasaan tu timbul dek kerana udah lama di tinggalkan....mungkin juga tiada hati dan kasih di hati nyer....

Agak jiwa2 tulisan kali nie...Hakikat kehidupan..keras mane pun kite, rock mane pun kite...jantan mane pun kite..ada tersimpan rasa jiwa2 tu....Bukan nak mengada2 menagih perhatian...saja jerrrr...nak amik mood buat skrip...yang kadang2 banyak idea yang di peroleh dari sejarah hidup sendiri...

Betullah kate orang ....kalo kite sayang terlalu sayang ...ia akan pergi....ia memang terjadi...walaupun di depan mate...realitinyer...dah takde rase sayang....cume terima sebagai rasa hormat kehadirannyer....seperti terima insan2 yang lain...

Allah tahu apa yang tersimpan dalam hati ....Allah tahu ape yang mahu di jerit kan tapi ditahan dari keluar terluah....Nilah perjalanan hidup.....SAYANG yang di semai hasilnyer tak semestinyer subur..macam tanam sayur.....Pengajarannyer..kene rajin jaga, siram, baja dan belai...dan kene juga belajar terima kenyataan andai kate sayur itu tidak subur segar seperti yang di harapkan....jangan putus asa....masih ada sayur hijau lain yang perlu dijaga....masih perlu diberi perhatian.....tapi kalo dah semuanyer tak menjadi...beralih arahlah kepada yang lain..senang cerita........beli jer kat kedai....buang mase bercucuk tanam tapi hasilnyer takdak!!!!

Jangan ade yang bertanyer kenapa n3 kali nie pelik..cerita pasal sayur, cerita pasal sayang, cerita pasal luka...Orang melayu kaye dengan kias, kaya dengan santun..tak mahu beri orang kecil hati dan terasa....bermetafora lah kekadang lebih selesa...

Apa2pun....Dalam kehidupan kite yang terus2an di beri duga dan cabaran....Sentiasalah mendoakan kejayaan dan kebajagian orang lain...dari cari salah, cari aib dan cari gaduh..banyak2lah muhasabah diri...Yang tak baik tu semua dari kite...yang baik semua dari Allah...

Buat orang2 tersayang.....kalo kehadiran insan kerdil menyusahkan atau buat onar dalam hidup kalian...ampun, maaf....dari hujung rambut sampai ujung kaki....Tegurlah jika salah....marahlah...jika perlu....hukumlah...jika boleh ia boleh perbaiki kelemahan....Maaf sementara nafas masih di beri izin Allah....kite tidak tahu " Sampai Kapankah Ajal kite"...ANDAI KU TAHU....".................

Rabu, November 11, 2009

HALUAN MASING-MASING


kita ada cara kite sendiri, kite ada kemahuan kite sendiri, kite ada hobi sendiri,kite ada impian kite sendiri, kite ada cita-cita sendiri, kita ada jalan kite sendiri, kite ada cinta kite sendiri, kita ada sayang kite sendiri, kite ada kasih kite sendiri, kite ada ruang masa kite sendiri, kite ada kesukaan kite sendiri, kite ada diri kita...

dulu kite nak kongsi diri kita untuk orang lain..kongsi..senyum, kongsi rasa susah, kongsi rasa suka, kongsi rasa duka, kongsi rasa gembira, kongsi rasa bangga, kongsi sayang kasih, kongsi segalanye....semua hendak dikongsi...

supaya orang lain rasa selesa bersama kite, rasa damai, rasa tenang, rasa selamat, rasa sayang, rasa kasih, rasa dikasihi.....

Tapi rupa nyer ...semua itu milik kite sendiri....tak diperlukan untuk dikongsi, dirasa....kita ada haluan untuk kite...kite cipta laluan untuk orang...bile sudah temui jalan...terus tinggalkan pergi...tinggalkan kite ngan haluan sendiri...Pengharapan yang tak pernah berbalas..tak tak harap pun untuk di balas...

senang rasa kita terus hidup dengan haluan diri kita masing2....tak perlu ada rasa rindu, tak perlu ada rasa kasih, tak perlu ada rasa sayang, tak perlu rasa simpati....tak perlu yang lain..kerana ...kita pun tak diperlukan.....

Inilah hidup....kite dah di beri laluan kita...awalnyer kite lalui bersama...akhirnye..kite perlu ikut haluan masing2...Cinta dan Sayang aku....dah ku tetapkan ...untuk tidak di kongsi......kerana dah menjadi luka yang bernanah.....fuh!!!!

Ahad, November 01, 2009

CIKGU-CIKGU BUAH HATIKU....

Sekolahku buah hati ku
Tempatku menuntut ilmu
tak sanggupku menunggu
siang malamku merindu

Cikgu-cikgu buah hatiku
Kau curah ilmu selalu
tak sanggup ku menunggu
siang malam ku merindu

Khamis, Ogos 27, 2009

SELAMAT ULANGTAHUN PERKAHWINAN KE -4 SAYANG.( 27 OGOS 2009)


"Kalau ade hati yang berjaya mencuit hati ini untuk menulis"...segalanya akan berubah..N3 yang lepas inilah janji aku untuk hayat blog ini.Siapa yang berjaya membuka hati aku...

Hari ini..peperiksaan PTK yang entah kali ke berapa aku ambil..tapi tak pernah lepas sasaran..4,4...cube lagi. Hati memang takde rase dan perasaan..ambil untuk cukup syarat...Masuk dewan dengan hati lonlai..bile dengar aje.." Calon boleh mula menjawab"..aku buka helaian soalan dengan doa dan tawakkal. 5 minit kemudian..tiba2 aje aku di datangi seorang pengawas peperiksaan..dari suaranya aku cukup kenal...Alhamdulillah...Cikgu Aesyah..(guru kelas aku mase ting.5, tahun 1994 di SMK.Rantau Panjang) datang menyapa..ini ayatnya.." hampir tak kenal wazir..kepala dah botak...." Ingat cikgu kat saya...." ingat..awakkan anak murid kesayangan saya"..syukur sekali lagi...Bila aku tanya...Macam mane cikgu masih boleh bertahan jadi cikgu yer.." Kite dah pilih jalan ini zir..kene terus dan jangan patah balik...jalan yang kite lalui kadangkala mudah ,kadangkala sukar..itu yang mencantikkan hidup kite...Wazir..jangan berhenti tulis blog..".alamak..macam mana cikgu tau...Tamparan hebat untuk aku...ingat tak ade siapa perasan kewujudan kita cos kite tak hebat..rupanya..orang yang aku sanjung dan banyak bagi aku perangsang ketika aku jatuh teruk tersungkur dulu...mengikuti perkembangan aku...syukur..Terima kasih cikgu..Saya kenang jasa cikgu.Saya sayang cikgu...SEMANGAT LEPAS TU JAWAB PERIKSA...HARAP2 LULUS..BERKAT BULAN RAMADHAN, ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG KE 4 DAN DOA CIKGU KELAS DULU.

HARI INI 27 OGOS 2009, tarikh yang sama pada 4 tahun yang lalu...aku dinikahkan di MAsjid Sg. Serdang bersama insan yang paling aku sayang..NORIATI SARU.Terima kasih orang2 yang bersama aku semasa majlis bersejarah tu.Keluarga dua pihak, kengkawan dan anak tersayang..FIRDAUS.Semua kenangan indah masih tersemat dalam hati....Kini dah 4 tahun berlalu.Semua akan aku lipat kemas dan sisipkan dalam ingatan..4 tahun mengharungi hidup sebagai suami..syukur yang teramat sangat..kerana aku miliki isteri yang cukup baik, cukup indah,cukup taat, cukup sabar,cukup rock dan cukup setia.Tiada dua dah..dialah yang pertama dan terakhir.Hidup aku jadi lengkap bersama Isteri.Isteri banyak jaga aku dari aku jaga dia.Aku yang terlebih manja dari die..Dialah ratu hatiku...permata yang paling bernilai.Syukur kepada Allah..kerana aku diketemukan dengan insan manis ini.4 tahun bersama cukup bahagia.Kami tak pernah bergaduh...rasanya indah..kalau adepun..gaduh2 manje..semua melalui SMS..kelakarkan...Tapi itulah hidup indah kami..Dialah segalanya..aku banyak terhutang budi dengan kasihnye.Yang paling aku kagumi isteriku ini..dia terima aku seadanya..lemah aku, kurang aku,cacat aku dan buruknye aku...Anak2 aku anak2 dia juga...itulah hebatnye insan bernama NORIATI SARU.Insan tenang dan tabah...aku yang banyak menangis dari dia....RATU HATIKU....

SELAMAT ULANGTAHUN...maaf tahun ini tidak seperti tahun2 yang lalu...sambutan ulangtahun sentiasa "MALATOP" kek bertingkat2..dengan anak2 yang penuh satu rumah...Tahun nie sengaja beritahu anak2 takyah balik...nak berdua2an.dan nak bersama mak ngan bapak kat kampung....bukan ape nak jadikan mereka idola..pertahankan rumahtangga sehingga hari ini kekal harmoni...Isteri ucapkan slamat ulang tahun semasa balik dari pekse..." tunggu tie ucap dari semalam"...tapi tak mengapa...aku tahu dia ingat cume masing2 tunggu masing2...Sempat bawa isteri melawat SMK Telok GAdong...jumpe kawan2 lame..kat pejabat ajer..cikgu2 cuti..sempat juga ronda2 sekolah mengenang kisah silam..terutama di bilik seni dan taman2 binaan aku dan anak2.Masih kekal..Alhamdulillah...Tibe2 disapa...Pakcik Zakaria..pakcik jaga sekolah. Berpeluklah kami dan panjanglah cerita..kenang2 dolu2. Pakcik Zakarialah yang jaga aku kat sekolah tu bersama2 pakcik Hasyim. AKu tido sekolah dielah yang jaga..Terima kasih Pak Z.

SMS datang bertubi2..sejak malam semalam lagi..Dari anak2 yang ingat dan setia...terima kasih.antara SMS dari anak2:

1. HAKIM ( orang pertama wish).."selamat ulangtahunke 4 ayah
bonda..semoga terus kekal bahagia dlm kerahmatan Allah dan kasih sayang anak2
..terus beri kasih
sayang pd kamisemoga Allah merahmati kalian berdua".
2.MONTEL :"Salam Yah..Epi anniversary dan good luck utk PTK..Jawab
soalan elok2"
3.Cayyoi :" Slmt Ulang tahun perkahwinan yah...semoga berkekalan..n
gudluck tuk exam ptk...
4.JIEJAH :"Ayah, slmt ulangtahun yang ke 4.Saya doakan ikatan 2
sampai akhir hayat..buat betul2 dalam PTK, sy sentiasa doakan ayah terus berjaya".
5.SALEH :"Salam, yah..selamat ulang tahun perkahwinan..kekal
sehingga ke akhir hayat dan b'tambah kebahagian disisi anak2..gud luck tuk
ptk..nanti kalau berjaya jgn lupa blanje makan...hu..hu.."
6.ISMA :"Selamat ulangtahun perkahwinan ayah..di dalam bulan yg
mulia ni, sy doakan ceria selalu dan sentiasa bahagia sebagai pasangan suami
isteri..."
7.NANI :"selamat ulangtahun perkahwinan..semoga bahagia bersama
dunia dan akhirat dan semoga segala urusanmu dipermudahkan hari ini dan
selamanya".
8.SAM :" Salam..saya doakan ayah dan bonda hidup bahagia
sejahtera n dilindungi Allah sentiasa..jaga diri n tunggu kepulangan kami...".
9.ARIEL :"cemekum..ayah..camat ulang tahun perkahwinan"
10.SHAMIRA :" Selamat Ulangtahun perkahwinan..semoga ayah bahgia
disamping isteri n anak2 tersayang..anakde doakan ayah
lulusPTK...selamatberpuasa...
11.KARIM :"AYah..sy rindu berbuka dgn ayah dan umi...selamat
ulangtahun perkahwinan ke 4..ayah kene kuat..jaga kesihatan..
12.JEMIL ( 2 HARI SEBELUM TARIKH)..:" SELAMAT ULANG TAHUN
PERKAHWINAN YAH...SEMOGA KEKAL ABADI...
13. UWE :( PANGGILAN TALIPON:" SELAMAT ULANGTAHUN YAH..SMOGA
KEKAL.."


TERIMA KASIH ANAK2 ATAS INGATAN.Terima kasih kerana mewarnai hidup kami..terima kasih beri kami kasih, terima kasih kerana beri kamisayang dan terima kasih kerana sempurnakan hidup kami..kami tiada harta untuk di bahagi2kan..kami cuma ade sayang yang sebesar kuman yang tak cukup untuk dibahagi2kan..ilmu sebagai bekalan hidup dan cerita teladan untuk jadi panduan tika kami tiada kelak.Terima kasih kerana setia besama kami tika kami suka atau duka..kalianlah pelangkap dan penyeri hidup kami...Syukur dan terima kasih.

TERIMA KASIH JUGA....mak bapak,arwah mak abah, abang2, kakak2, makcik2,pakcik2, bibik,paman,saudara mara,anak2 buah, anak2 dan semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam hidup kami dari kami mula berjumpa hinggalah 4 tahun berumahtangga....tak lupa pada Tn.Hj.Mahmud ayahde, Pakdin,Sir Mano,Pn.Latipah,kak CT dan staf2 SMKBBSS, kawan2 cikgu.kawan2 yang bayak membantu perjalanan hidup ini.Jasa kalian kami kenang selalu.

Buat ISTERIKU sekali lagi..terima kasih kerana mengasihi insan yang serba kurang nie..terima kasih kerana sudi berkongsi suka duka,manis pahit.....ABANG SAYANGGGGGGG TIE....MUAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!.

Buat insan yang entah di mana berada...terima kasih juga kerana jadi sebahagian daripada kegembiraan ku...terima kasih kerana pernah jadi sebahagian dari hidupku.....

okeylah..dah panjang lebar...Terima kasih cikgu AEsyah cos buka hati ni tuk menulis...terima kasih kepada semua guru2 yang pernah pening,penat,lelah dalam membimbing aku sehingga jadi "CIKGU"...

SELAMAT ULANGTAHUN PERKAHWINAN KE 4.SAYANGGGGGG............SEMOGA ALLAH PELIHARA HUBUNGAN SUCI NIE SEHINGGA AKHIR HAYAT...DUNIA HINGGA AKHIRAT.....SAMPAI SYURGA....

Rabu, Ogos 12, 2009

Catatan nokhtah dari " Bukan Superman"

Maaf kalau tajuk N3 kali ini buat para pembaca marah....Sebenarnya tiada niat dan tiada kesanggupan untuk membuat catatan yang tajuknya "nokhtah"....ENtahlah kenapa tiba2 ajer hati ini membenarkan ia berlaku. Rase macam sudah tidak ade seri lagi hidup dalam blog nie. Rakan2 blog pun makin ramai yang suram penulisannya. Ade juga yang tidak menjemput kite bersama2 berkongsi blog dan sejak akhir2 nie rasa kurang komited pada penulisan blig..entahlah...

Mungkin ada yang marah nanti...kerana aku masuk dalam dunia blog ini juga atas belas ehsan orang yang aku hormati, kerana orang2 ini aku kenal blog.Tapi aku pinta ampun kiranye ianya akan berakhir...Sebenarnya ianya sudah hampir mati suatu ketika dahulu...disebab rase kecewa..tapi setelah didesak anak dan isteri blog kembali aktif tp tak semeriah dan sehebat awal kemunculan...Kewujudannya positif dan banyak datangkan kebaikan.Selain merapatkan ukwah kita dapat berkongsi cerita dan ilmu.

Entahlah....rasenye sudah sampai masa ia berhenti atau perlu berehat lama untuk bagi ruang mencari idea dan cerita baru. Tiada niat menjauhkan diri, tiada niat untuk tidak menghargai apa jua penberian orang...rasanya buat masa ini....cerita perlu diberhentikan seketikan. Entah...sama ada ia akan terus hidup, atau mati, berhenti semantara atau terus tak wujud dalam gelanggangnya...Semua ketentuan Allah...atau mungkin ade yang berjaya mencuit hati untuk terus berkongsi cerita.

Bile di tanya kenapa?..entah..tak tau ape jawapannya...tak de satupun jawapan disediakan untuk persoalan itu...entah!!!!Mungkin hanya si penulis blog ajer yang tahu dan mungkin ape yang di rasa tak mampu untuk dikongsikan bersama pembaca. Tapi percayalah....ia tiada kaitan dengan pembaca setia, pembaca singgah dan orang2 yang berada di sekeliling penulis blog. Atas kerelaan sendiri dan hanya penulis ajer yang tahu.

Untuk itu...Penulis perlu dan mahu ambil kesempatan di catatan terakhir ini meninggalkan titipan terakhir untuk semua pembaca blog ini.

Maaf dan ampun kiranya kehadiran blog ini memberikan kesan tidak baik,menyinggung mana2 pihak, terkasar bahasa dan terkilaf bicara....Penulis baru tersedar bukan semua orang setuju dan suka penulisan2 yang kosong tak berilmu nih...penulis baru tersedar yang banyak hasil tulisan tidak mampu beri manfaat kepada orang lain..jadinya...penulis mahu pinta ampun sekiranya kehadiran blog ini menyukarkan lagi hidup2 anda para pembaca.Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan yang tak baik dan yang tak baik itu sendiri dari Penulis blog ini.

Kepada anak2..ayahde pohon ampun kerana banyak meminjamkan nama kalian dalam setiap penulisan..ikhlas sebenarnya tanda kasih ayah yang tak berbelah bagi. Buat isteri...maaf kalau kongsi cerita kita tidak secara langsung sejak ada kehadiran blog ini...mungkin selepas ini kite lebih berkongsi cerita tanpa batasan gelombang. Buat keluarga yang mengikuti blog ini, maaf dan ampun kalau2 ade cerita yang tidak tepat dan menyinggung perasaan..rasanya selepas ini kite lebih akrab bila kite terus berkongsi secara langsung. Buat rakan2 dan teman2..Maaf kalau2 tiada lagi teman chit chat, tiada lagi teman sakat menyakat, tiada lagi teman bergosip, tida lagi teman ketawa,sedih dan sebagainya....itu kelemahan yang saya pilih dan saya janji akan perbaiki dalam bentuk yang lain. Buat semua pembaca2 yang singgah...terima kasih menyinggah dan maaf kalau singgahan ini singgahan pertama dan yang terakhir...Ampun ya...

Berat mata memandang berat lagi bahu memikulnya.....berat nak buat keputusan ini...blog banyak beri warna dalam hidup aku....mungkin lepas ini ada rasa rindu....penulis akan jengok2 rakan2 blog yang lain...Insyaaah...dengan izin Allah semua itu.Emmmm....tak tahu maca mana nak menghabiskan catatan ini....tak tahu ayat mana nak dijadikan ending kepada titipan ini.....Allah aje yang tahu rasa penulis ketika ini....FuH!!!!!Buat sekalian kalinya....Maaf jika silap, ampun sekiranya salah...rezeki pertemuan mungki sampai sini..ade jodoh kita jumpa lagi...Terima kasih tak terhingga kepada pemula blog, terima kasih kepada orang2 yang selalu di sisi dan terima kasih buat semua yang terlibat..."AKU BUKAN SUPERMAN...LELAKI JUGA BISA NANGIS"....SAYANG SEMUA YANG TIDAK BERBELAH BAGI.....WINDU ARRRRRRR....HUHUHU....Key ...selamat jumpa lagi.Slamat berblog dan selamat semuanya..MUAHHHHHHH!!!!!!!!!!!!

Ahad, Ogos 09, 2009

EPPI BESDEY KIKI, WELCOME SKI ARIEL, TQ CAYYOI & MONTEL

First..nak wish " semoga panjang umur" buat nak buah kiut yg tersayang KIKI.Smalam sambut hari lahir yang ke 13 kat kampung. Merih gak, bibik2 paman2,anak2 buah dan sepupu sepapat ramai yang datang. Seawal jam 5 petang dah menggoreng udang dan ketam ball, hotdog dan nugget...isteri arahkan di cucuk buat satey..ikut ajerlah...pastu berkejar2 buat video klip tuk KIKI...hadiah untuk kiki.."AKU BUKAN SUPERMAN" harap Kiki suke. Dalam masa yang sama sambut hari jadi isteri dan Acik Ziqa.Macam biasa Cayyoi dan Montel jadi juru teknik...so tengok wayanglah kami kat kampung...Cikgu Mazidah..maaf yer...dak macam rete sendiri..ni dah terasa nak bukak wayang kat taman nie...tambah pendapatan..tahun depan nak beli exora..keh3. Ape2pun..tahniah KIki semoga terus sihat, ceria dan jadi anak yang baik. Buat isteri...Muahhh!!!!! Acik Ziqa...makan manyak2 bio cepat besorrrr.

Ha..Ha...generasi SMKBBSS ade lagi rupanyer...pagi2 dapat mesej dari Ariel, anak dato' Bukit Ijo. Dapat tingkatan 6 kat SMKSKI arahan E. Saidon..Ariel nie sepupu Montel...Montel gaklah badan die....So..adalah yang akan jaga aku tahun depan bile montel tak ade...Ape2pun Ariel..blaja elok2...Insyaallah...ayah dan bonda akan pantau dan kikis duit ariel tu...he3 perancangan kejam. Gurau ajer...

Tq buat anaku Cayyoi( hantu mate kucing)...Hari nie Montel pulang kekampung....So rumah tak berpenghuni..Ingat Cayyoi balik tapi die terus stay...walaupun die dan dunia die..tapi adelah anak2 yang temani kami makan, kluar jalan2...Syukur kerana die masih pegang pada janji. Dulu mase tingkatan 3, die kate akan jaga ayahde...setiap jumaat sampat ahad die balik...Alhamdulillah..die kotakan...Syukur juga mak ayah die begitu sporting dan kami bagai satu keluarga yang besar...sentiasa memahami.Untuk Cayyoi..tq cos jadi anak yang baik..ingat pesan ayahde...kite jangan berkira dengan orang , jangan lupa diri dan yang penting jangan jadi orang lain dan akhirnye ketepikan perasaan mak ayah. Ayahde dan bonda doakan Cayyoi berjaya...Jelie....mane menghilang? lame tak jumpe..dah lupa janji yer...

Montel..Ayah ucap terima kasih kerana sentiasa bersama...walaupun kene marah tapi stay jadi air kerana setiap marah tu untuk perbetulkan diri..tapi kali nie die plak yang marah kite.." makan ubat..makan nasik...tido awal....jangan layan tepon..jangan dok ingat orang yang tak ingat kita..." itulh hari2 nyer...Skang ade dah ayat baru..." suruh makan taknak makan...beyak..beyak...sape susah..saya susah..."..Kalo ayahnyer kate " Ayah mati dulu" die sibuk berebut nak mati lebih awal...."Biletu jul? "..Ape2 pun, Montel anak yang taat..tak pernah lagi melawan, engkar dan tinggi diri serta suara...kalo didesak mengaku bile buat salah...cepat2 mengaku..." Biar saya sorang masuk neraka yah..."..Ayat power die...Kite pun MAAFKAN AJER....Key...kim salam kat mama, abah, adik2 dan nenek yer...jaga diri..jangan main parit.

Isteriku...Noriati Saru..Thanks..masakkan mee goweng udang hari ni..sodap.Tq cos memahami abang dan rasenyer kesabarannyer mengatasi segalanya.Terima kasih kerana terus-terusan menyayangi abang dan anak2. Muahhhh!!!!!!.

Anak KPA3 , terima kasih datang KPA ari njie. DApat satu ilmu dan seronok sangat hari nie kan...dapat tengok anak2 riang dan sporting main permainan penyekit berjangkit.Jemil tahniah...penyekit terbaik...SAWAN KUDA TAHAP DEWA. Adikde Amirul ( cikgu baru) terima kasih setia temani abangde dan anak2 , insyaallah kite akan berkongsi cerita dan kemahiran dalam KPA...Syukri Kek, TQ beri ayahde senyum...walaupun kempunan makan KFC, syukur cos die sentiasa ingat pesanan ayahnyer...berbaloi didik dari tingkatan 1, " ayah jaga saya , saya akan jaga ayah" Allah akan jaga kita semua. Insyaallah. Kak Mazidah dan suami....TERIMA KASIH cos sentiasa bersama kala adikde berduka.Yan...Jaga suami mu...bagi makan ubat...dan sampaikan salam Hari LAhir buat suami tercinta.

Tq jugak kat Khalid, Dari Sarawak tepon. Panjang lebar berbual.Rindu kat ayahdenyer...banyak jugak tinggal pesan kat ayahnyer...kene ikut cos Khalid nie ASkar..kalo balik sini bercuti...Die plak yang meleterkan kite..itu tak kena..ini tak kena..spy die ramai....Ayahdenye sakit siap...bukan mati sakit nanti..mati kene tembak...buat semua anak2 SMKTG, SMKBBSS dan SMKSKI...terima kasih beri kasih..semoga kite terus hargai kasih yang Allah pinjamkan. Buat insan yang di sayangi tapi dah berada jauh...dengar lagu Caremel tajuknyer " Jauh Kau Pergi"..lagu ini teman tidur yang selalu ingatkan tentang ape yang terjadi....Maaf kalau tidak seperti yang diharapkan....Key..untuk semua pengunjung2 blog nie...Aku doakan kalian sejahtera dan ceria selalu....Ape yang perlu kalian tahu, WAKJIER SAYANG KALIAN 4 EVER n EVER.....

Jumaat, Ogos 07, 2009

SELAMAT ULANG TAHUN SAYANG...

Allah selamatkan Kamu...Allah selamatkan kamu...Allah selamatkan Isteriku tercinta...Allah selamatkan kamu...

SELAMAT ULANG TAHUN SAYANG .Hari semalam tanggal 6 Ogos 2009...isteriku menyambut ulang tahun kelahirannyer...Alhamdulillah ....Semoga Allah panjangkan umur murah rezeki...

Seminggu ini..perancangan dah dibuat untuk menyeperaiskan isteriku...berbekalkan 2 orang taiko2 ...montel uruskan sayap kanan...Saleh uruskan sayap kiri... Hari ini semuanye berjalan lancar. Saleh...urusan jual beli barang dapur...jiejah urusan hadiah dan kad ucapan, montel...uruskan perutnyer...eh! silap...uruskan video klip di bantu chapik..semua dirancang terlebih awal...konon..akhirnyer..menggelabah gile...nasib baik ade Supermama yang banyak tolong bekal gambar besdei girl...sampai terabai kerje2 sekolah...Terma kasih kak Mazidah....Allah ajer yang dapat balas.Pembikinan video klip agak kelam kabut terutama part ucapan lansung dari anak2 didik...terima kasih anak2 3RK, anak2 6 Bawah 2 dan 3 dan yang teramat tq2..buat anak2 6 Atas 3....kalian beri sokongan yang MANTOP....BUKAN MATTOPLAH....sajer..jer... Sampai umah..kelam kabut lah membuat video, mengedit dan memilih gambar sesuai, lagu sesuai...fuh! nak ke tandas pun terpakse 'Tunda'.Panik seketika...dah buat antik2 tapi tetibe jer gambar tak boleh jalan...waaaaaaa.....nangis ..nangiss...nasib baik ade Montel...Pakar godek komputer..Trime kasihhhh...BERSAMAMU...

HAAAAA! 6 petang dah ke..leka mgadap komputer...lupe...anak2 dara konon nak datang awal nak tolong masak......kononnnn...kelam kabut..si saleh 6 petang sampai kapar..baru nak mula beli belah....sesak katenyer...mule dengan ape yang ado...aku bertukaar jadi iron cheff...masakmakaroni goreng ala2 gitu. Bukan ape..nie lah menu yang selalu anak2 tuntut bile balik sini...makaroni3. siap makaroni..jijah, kak nita, nora dan liza jadi pembantu dapur....tolong masak..ala menu mudah je pun...goreng naget ngan hot dog ...tu jer..tapi kecoh macam nak buat kenduri kawen..menjerit2 kene kacau si nani ( kucingla)..Jemil..anak teruna dengan menu air buatan tangan...air kordial sarsi...Cayyoi...si pemotong buah..masing2 main peranan...jam 6.30..Stazah dah balikkkkk!!!!!!! Ala dah tak seperais dah.....stazah senyum jer...tapi terharu....setiap tahun ade ajer kalainan sambutan hari jadinyer...lebih2 lagi dari anak2...Stazah naik atas yer..mekap lawa2...dah siap nanti turun.

Bagai kenduri kendara riuhnyer...anak2 mula bertambah ramai yang datang, ariel,syukri, isma..datang terus kedapur membantu ape yang perlu..kadang2 curik2 main game...ayahde kuar...cepat2 buat kerja...Amarrr...datang bawak calon menantu..AMer takbur datang, fadhiul datang, geng sofia datang..umah dah penuh ngan anak2 dah...Fadeli menyusul bersama Faizal...Cikgu Arianti sekeluarga turut raikan....paling terharu....bile isteri ku turun Ali muncul membawa kek cokelat...Sebak rasa hati...isteri sempat berbisik.."nak nangislah bang....Ali datang..ingat di kat tie...." begitulah resam...walaupun Ali tak sehebat anak2 yang berada dimenara gading...di tetap tidak berubah..tetap tahu kenang jasa ayah bondanyer...kate nyer " gaji cukup2 makan je yah...tpi tak bermakne kene lupa siapa orang yang banyak beri kita sayang" terima kasih Ali...HADIAH KATA2 TU LEBIH BERMAKNA...kalaulah anak2 semua cam tu...Dunia nie penuh ngan kasih sayang.

Amjlis bermula...nyanyian beramai2 dari anak2 buat isteri sebak..mengalir air mate terharu.." abang tak pernah lupa sambut hari jadi tie.."...itu tande " Abang sayang tie "...padahal...semalam saje2 buat tak ingat...nak buat seperaisss.....Tatkala di beri ucapan....ternyata , air mata tidak mampu di bendung...mencurah megalir tanda syukur kerana masih ade anak2 baik yang mahu sambut hari lahir bonda tersayang...berbekal 3 biji kek.setiap anak2 disuapkan tanda kami balas kasih yang diberi...itu cara kami suami isteri...selesai acara potong kek...tengok video...Montel main peranan..alhamdulillah....5 bintang....terima kasih montel ngan chapik uruskan kejutan. Terima kasih gak kat Cikgun mazidah bagi pinjam LCD dan semualah...( banyak sangat pinjam)..Wei! lupa..family kampung sg serdang turut sama raikan..KikI, Abang Ijal, kak CT dan Cik Dek...terima kasih cos datang...esok giliran kiki kat kampung plak yer...tungguuuuu

Anak2 makin bertambah ramai...anak2 6 bawah.yang masih belum hafal nama..yang tau si atromen...dan Abang Hail...datang ..walaupun lewat..syukur..sampai juga...Elvy....bagi mesej. tak dapat hadir, begitu juga Pak Tam..( sibuk ke buat2 sibuk..baru kawen katekan), pijul dan anak2 6a4 2007.Takpelah..takde rezeki....msih boleh jumpa...makan2..minum2...acara terus gemilang ngan senda gurau anak2 dan isteri yang cukup ceria....satu nikmat yang Allah beri pada kami...syukur..smoga kekal.

Time..sedey2..anak2 mula berangsur..malam dan mule tue..masing2 minta diri pulang..sok sekolah.Mase nie terasa diri ini begitu dihargai..bile anak2 cium tangan, peluk penuh erat....kayakan Allah...anak2 ini memang mendapat didikan yang begitu sempurna dari ibubapa masing2 tahniah!!!!Apa2 pun terima kasih buat semua yang terlibat menjayakan majlis gemilang penuh bermakne yang mengumpulkan banyak generasi dari 3 sekolah berbeza, SMK Telok Gadong, SMK Bandar Baru Sultan Suleiman dan SMK Sungai Kapar Indah...+ SMK Ampuan Jemaah. terima kasih kerana menyumbang tenaga, menyumbang hidangan...Cikgu Yan (penaja Satey), Jiejah dan kak Nita ( penaja Beehoon), Nora ( penaja AGar2),Amer ( penaja kentang goweng), anak2 6B2 dan 3 ( penaja kek batik dan kuih), Amar ( penaja tembikai dan buah mate kucing), Syukri ( penaja buah langsat), Ali ( penaja Kek coklat), Abang hail ( penaja aiskrim) dan anak2 yang lain yang menaja tapi tak sempat nak taip..terima kasih pada kalian...Sayangggggggggg.

Buat isteriku yang tercinta....Suami mu ini bukan dari kalangan yang berharta...nak beli kereta besar,rumag besar,gelang besar,beg kulit besar,kamera besar...dan yang besar2lah..tak termampu...hanya persembahan majlis yang tak seberapa...tetapi semuamye HANYALAH UNTUKMU. tanda kasih sayang yang tidak berbelah bagi, tanda suamimu amat mencintaimu seumur hidupku. maaf sekiranya tidak sehebat sambutan hari lahir datok Siti, seadanya suamimu persembahkan untuk dijadikan hadiah di hari lahir mu..terima kasih kerana terima suami mu yang tidak seindah kabar dari rupa dan terima kasih kerana rasenyer....Isteriku lebih menjaga ku dari aku menjaganye...Terima kasih..atas segala kasih yang dibero terutama dalam melayan karenah suamimu dan anak2 yang tak tau bilangannyer...Terima kasih..

Buat sekalian kalinyer..terima kasih pada yang terlibat, kak Mazidah, Keluarga Sg. Serdang. Anak2 dan Allah kerana membantu aku dalah memberi cinta pada isteriku...Buat isteriku..NORIATI BT. SARU...PANJANG UMUT, MURAH REZEKI, DIBERI KESIHATAN, KECERIAAN DAN KEJAYAAN.ABANG SAYANG TIE...MUAHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Syukur Ya Allah, dalam aku mengharungi dugaan getir...aku masih kau beri kebahagian..Dalam aku hilang sayang...kau limpahkan sayang..Dalam aku hilang kekuatan aku kau berikan kekuatan..terima kasih ALLAH. Buat anak ku yang pergi jauh..terima kasih juga sekurang2nyer kau tinggalkan pesan walaupun hakikatnyer ia tidak di depan mata.Terima kasih...walaupun ade rase janggal dan kurang tanpa hadirnye ....aku kuatkan hati agar majlis ini tak nampak pun kurang.Key...Ariel dah bagi mesej...AYAh!!!! jangan tido lambat...macam die tau jer....ker...minta izin untuk rehat cos esok ade agenda yang perlu di selesaikan..salam buat smua yang aku sayang.

SELAMAT ULANG TAHUN SAYANG...

Khamis, Ogos 06, 2009

CERITA SEORANG TUA DI KAKI BUKIT.

Tajuk citer nih macam pernah dengar kan!...kalo budak2 dolu2 nielah cerpen yang wajib baca kalo amek sastera..Pernah di Dramakan..menghayat hati citer nih..tak caya cube carik novel nih dan hayati...Sian Atok....rindu kat cucunyer...kaki dikorbankan...

Ni nak citer lain...Cerita kisah orang tue yang hampir same..derita akibat rindu...
Bermula di sebuah desa di kaki bukit..tinggal sepasang orang tue yang hidup bahagia. Tidaklah kaya..kais pagi makan pagi..kais petang makan petang...Punye anak yang di sayang bagai menatang minyak yang penuh. Ape sahaja keperluannyer di turutkan semata2 mahukan anaknye gembira dan dapat belajar dengan selesa...kadang2 berikat perut semata2 nak beri anak kesayangannyer minum air kegemaran "FRESSOREN"...Dengan kudrat yang ade, Lelaki tua tak jemu banting tulang mencari ikhtiar untuk pastikan anak kesayangan dapat mengejar ilmu untuk mengejar cita2..agar suatu hari nanti kehidupan keluarga dapat dibela.Dari merangkak di ajar bertatih, dari bertatih di ajar berdiri, dari berdiri di ajar berlari...semua diberi tanpa keluh agar ia jadi ikhlas.Dari pakai lusuh di beri pakai baru, kekadang diri sendiri tak berganti pakai..semua untuk anak kesayangan...

Hari berganti hari, minggu, bulan dan tahun berganti tahun..Anak ini sudah punya cukup ilmu...membanggakan si tua kerana menjejakkan kaki ke menara gading. Impian si tua tercapai.Hanya tuhan sahaja yang tahu...Semua orang di khabarkan cerita ..punye anak yang beri keluarga bangga...Senyum lebar si tua bile orang sentiasa memuji punya anak yang pandai dan baik budi...tanda didikan situa menjadi...Manakan tidak...bukan mudah untuk didik anak ini, bukan mudah asuh anak ini, bukan mudah melayan karenah anak ini, bukan mudah menahan sakit membesarkan anak ini, bukan semudah yang orang sangka...zahirnye..hanye si tua yang tahu..

"Langit tidak selalunye indah...air tak selalu bergelora...burung tak selalu berkicau"..gurauan ....nyanyian sinis anak2..akhirnye jadi nayata. Si Tua kini termenung sepi menahan rasa rindu...anak yang ditatang..anak yang disanjung masyarakat..anak yang diharap menjaga hari tue, anak yang diharap memandikan jenazah si tue, anak yang diharap sembahyangkan jenazah si tue, anak yang diharap menurunkan si tue ke liang lahat, anak yang diharapkan mendoakan talkin situa, anak yang diharap sedekahkan alfatihah untuk bekalan si tue....jauh meninggalkan si tue gara2 cinta yang terhalang....gara2 cinta yang tak di restui..gara2 cinta yang kononnye menjanjikan bahagia....si tue ditinggalkan tanpa sepatah kate...si tue saja memendam rasa.

Anak kesayangan cukup berubah...dulu kaya dengan kasih sayang, dulu kaya dengan maaf, dulu kaya dengan setia, dulu kaya dengan taat..kini semua hilang..anak kesayangan dah jauh berbeza...Kalau dulu dimarah mandi hujan...kaki si tue dipapah,dicium , kalau dulu ditegur malas baca..tangan si tue di pegang erat tak mahu lepas, kalau dulu si tue menangis resah kecewa..tak lekang tubuh dipeluk..kalau dulu si tue pulang kerja berdingkut...kaki ini tak dilepaskan mahu di urut...kini semua sudah berubah...kaki ini busuk barang kali untuk di cium, tangan ini barang kali jijik untuk di sentuh, tubuh ini barangkali hanyih untuk dipeluk...anak kesayangan dah jadi anak yang orang tue tidak kenal..jauh berubah..jauh berbeza...

Si tue..walaupun sukar nak lepaskan pergi...hatinyer sentiasa berdetik memanggil pulang anak kesayangan, tangannyer selalu berdoa anaknyer kembali, mulutnyer selalu memanggil merayu pulang...siapalah si tue...segalanyer tidak di hirau...tidak diengah..umpama 'ANJING MENYALAK BUKIT'...hari2 si tue terus mengharap...malam2 si tue terus menanti..mintak2 hati anak kesayangan berubah. hati anak kesayangan berdetik untuk mencari jalan pulang..tapi semua itu mimpi.....berkecai hati si tue...setiap malam bertanya khabar, setiap hari berkirim pertanyaan..segalanya hampa..dan hati si tue terus hampa.Setelah segala harapan si tue terbang umpama debu ditiup angin, si tue akhirnye akur...tangannye diangkat kelangit berdoa...pohon Allah mendengar kata hatinye.." Ya Allah..andai aku bukan jadi ingatannye, kalau aku bukan jadi kesayangannye..kalau aku bukan jadi orang tuenyer...kau bantulah aku untuk melupakannye..kerana aku dah tidak mampu untuk menanggung rindu...rindu yang tiada jawapan..."..air mate si tue yang sentiasa mengalir deras jadi saksi betapa hancurnye hati si tue.

Malam yang indah, malam penghulu segala hari...situe tak lagi termenung merindu anak kesayangan, tak lagi membazirkan air matanye menanti hingga pagi, tidak lagi menunggu sebuah harapan. Si tue memaksa dirinye untuk lena dengan lagu2 indah penuh syahdu...akhirnye satu petanda buat hati si tue terjaga dari lena...satu suara yang entah dari mana arah nyer...berlagu lembut "...sudahlah kau berduka...sudahlah kau menangis, sudahlah kau mengharap, sudahlah kau merindu...lepaskan dia pergi, redhakan die pergi..kau teruskan sisa hidupmu..kerana ada lagi insan yang perlu kamu......Dia....bukan milikmu...dia jauh darimu...itu yang perlu kau tahu..."...Entah mengapa kali ini jaga si tue tidak lagi menagis...jaga si tua kini tidak lagi ada rasa rindu....

Malam2 kemudian...hati si tue tiba2 tersentuh...dapat seutus khabar dari anak yang dulu dirindu...sehingga habis rindunye..." terima kasih..atas kasih sayang pada saya tanpa jemu.Walaupun saya balas dengan tuba. Sebab tu saya ambil keputusan berdiam diri.Saya malu, saya tak nak menyekiti hati ayah dan bunda buat kali yang keberapa.Saya banyak dosa, saya tak mampu nak angkat muka dan pandang wajah ayah lagi.dengan ape yang saya dah buat..biar saya tanggung sampai mati... saya rela di buang dan tak nak kembali sebab takut akan menyakiti hati ayah dan bunda.Cukuplah dengan ape yang saya dah lakukan, saya tak layak jadi anak ayah..ampun darihujung rambut hingga hujung kaki'.....titipan dari anak yang jauh ....jauh dalam hati.

Si tue dah tak mampu menangis..air mate Allah tak izinkan ia keluar lagi...Si tue pasrah dengan titipan anak kesayangan yang tak nak pulang lagi...Si tue segala harapan yang di simpan punah dan luruh jiwa si tue...Walau anak kesayangan mengaku rasabersalah ...memohon ampun atas segala kilaf...tegakah si anak memilih tindak yang sebegitu rupa.....Adakah keputusan si anak benar...adakah dengan mendiamkan diri..menjauhkan diri....dan merelakan dirinye di buang boleh menyelesaikan segala kekusutan...itukah pendirian anak yang diberi sayang lebih dari segalanye...si tua terkilan...anak yang di asuh , yang di belai dan di beri ilmu sehingga tinggi ke menara gading..tidak mampu berfikir dengan akal yang waras.....

anak kesayangan....kalaulah si tue boleh beri alasan seperti itu ketika anak keayangan beri die duka, sedih, derita semasa kecil...udah lama di tinggalkan, udah lama dibiar mati tak makan, di biar dungu tidak berilmu, dibiar berpanas berhujan tidak berteduh, di biar telanjang bulat tidak berpakaian.....kalau itulah dulu...anak kesayangan...bukan itu cara selesai masalah...bukan itu cara meminta ampun...bukan itu cara seorang anak kepada ayahnye....sampai bila mahu jauh...sampai bila mahu takut...sampai bile mahu rasa bersalah.....Ayah walaupun " Harimau" di mata anak2 tapi hatinye cukup lembut dan kaya dengan kasih....bertindaklah dengan ilmu bukan dengan rasa ego dan kata hati....takut ianya jadi kata hati yang bakal buat hancur hati....akibatnyer....

Buka mata anak kesayangan....biarkan aje si tue tanggung derita merindu...biar aje si tue tanggung derita berharap...jangan sampai si tue ' BERHENTI BERHARAP'...jangan tunggu si tue tutup mata, jangan tunggu si tue tak mampu brnafas, jangan tunggu si tue biru tubuhnye, jangan tunggu si tue kejang tubuhnye, jangan tunggu si tue di cium tidak ade rasa, jangan tunggu si tue di kejut tak mahu bangun die, jangan tinggu si tue diraung tak ber balas raungnyer...semua itu sudah terlambat anak kesayangan...semua itu sudah tiada maknenyer....anak kesayngan, semua itu dah tak tinggal kesan ape2 anak kesayangan....yang tinggal kesan hanyalah...."KEKESALAN, KEKECEWAAN,RASA BERDOSA,RASA TIDAK BERGUNA".....Itu pun tidak mampu membuatkan nyawa Si Tue kembali.....renung wahai anak kesayanyan...renungkan...

Selagi masih ada kesempatan, selagi masih ade waktu, selagi tidak terlewat, selagi si tue punye nyawa...bertindaklah ikut akal....Sayang, kasih, rindu dan keluarga....tak pernah dan tak mungkin boleh berganti tatkala ia hilang....Anak kesayangan....Si tue masih ade sekelumit rasa rindu...si tua masih ade sekelumit rasa sayang....rebutlah ia kembali......jangan lepaskan sebelum ianya berakhir....Si tue...kau layak rasa sedih...kau layak rase kesal....itu dah nasib mu.....Berdoa terus untuk bahagia anak kesayangan...agar satu hari nanti ada sinar yang mampu membuat si tue tersenyum semula....cerita seorang tue di kaki bukit berakhir...

Biar ada duka , biar ade sensara....pasti ada jalan untuk temui bahagia.....si tue...terus setia di kaki bukit terus setia menunggu.....walaupun entah bile.......

Selasa, Ogos 04, 2009

PAK TAM KAWEN JUGK AKHIRNYER....

1 OGOS 2009. Akhirnyer....setelah dirancang dan di buat persiapan akhirnye semua berlangsung dengan lancar....Latihan kompang untuk majlis Pak Tam di buat hari Jumaat..Anak2 yang terlibat, cayyoi, Deen, Mierul, Wan, Ariel, Choa, Wan adik Choa, Hassan, Chapik dan montel...lagu baru untuk kompang khas untuk Pak Tam ..Lagu " Aku Bukan Superman"...he3 bikin gempak majlis...

Tengahari sabtu skuad RED GIANT yang dipengerusikan oleh Pak Cik Hasyim memenuhi majlis pengantin perempuan..ape lagi..REWANG lah kami..rewang makan, buat air, lipat tisu,buat bunga manggar dan macam2 lagi..terasa nikmatnye ketija ini kerana gabungan 3 sekolah berkumpul membantu majlis..SMKTG, SMKBBSS dan SMKSKI semuanye anak2 KPA3...berbaju merah kami sepakat rewang2.Masuk ajer waktu Asar, kami beramai2 ke MASJID TELOK GADONG nak saksikan PAK Tam dan isteri di nikah kan. Majlis berlangsung dengan 2 pasangan pengantin yang lain. Alhamdulillah dengan sekali lafas Pak Tam sah jadi suami orang.YAng elakar nyer Pak Tam boleh bantai tidow mase Tok Kadi bagi ceramah...keh3 lawak2. Aku...akhirnye tewas juga..di saat2 indah nie air mate tibe2 jer mengalir. Isteri memeluk erat sambil berbisik, " Tahniah bang dapat menantu, dan sabar yer...Pak Tam bukan anak yang lupa diri...die akan sentiasa bersama kita"...bleh plak Isteriku ambil gambar kandit mase aku nangis..AKu mengadu ngan isteri ngan mak jah.." Saya terharu...banyak cerita bersama pak Tam , membesrkan Pak tam bukan mudah..akhirnyer die kawen depan mate..."..berlinanglah air mate tak terbendung2....Pak Tam datang peluk dengan erat dan ini kate2nyer " Ayah...terima kasih kerana pengorbanan ayah, walaupun saya tak boleh nak beri harta dan kejayaan yang ayah harapkan, hari nie saya beri ayah menantu..saya janji akan selalu tengok ayah macam dulu..tapi kali nie bukan seorang tapi berdua....jangan sedih ye yah!!!"..Biarpun Pak Tam tak berjaya ke menera Gading, tk bekerja sehebat manager..tapi hatinye cukup murni...Tahniah Paktam dan Isteri. Ayah doakan kalian bahagia sehingga anak cucu.Dulu dialah setiap minggu datang umah jaga aku, penat macam manepun dia bekerja dia tetap balik jengok aku.Kekadang dia mengurut ayahnyer dan tak pernah menolak bile ayahnye mintak air milo ais.Terima kasih pak Tam..waaaaa....sedeylah..

Lepas Isyak...shuad kompang oren pun main peranan. Dalam gelap2 kami berkompang memecah riuh majlis.tangtung2 sampailah lagu terakhir khas buat pengantin " AKU BUKAN SUPERMAN" melopong makcik2 pakcik2 budak2 dan tetamu dengor lagu kompang pelik nie..keh2..saje buat gempak..Ha! boleh pun montel dan ahli2 kompang bawak lagu tu..TQ tak menghampakan. Lepas ajer kompang..sempat jumpe bahren, Elvy dan Abg Hail...terus ke rumah pengantin lelaki..ape lagi...KARAOKE le...balik kul 11.30 malam smue terbongkang tidow.

Bangun pagi tengok anak2 bergelimpangan..macam kene serang jepon..masakkan roti canai segera dan magee goreng.Lepas makan...terus ke kenduri umah Zura...jupe plak Tuan Hj. Mahmud..sempat borak sikit2 jer cos kene bergegas ke umah pengantin lelakiPak Tam lah...Kul 2 ajer...Kompang sekali lagi bergema...Tinggal 5 orang ajer yang berkompang, Cayyoi sampai darah2 tangan die pukul kompang..sian..Ape2pun terima kasih semua anak2 kompang, Anak2 peneraju majlis..Fadeli, Amar, Pijul, Faizal, Hadi dan menantu2..terima kasih atas kerja sama kita. harap hubungan kita tak putus di sini..biar terus kekal. pak Tam..SELAMAT PENGANTIN BARU..SEMOGA BAHAGIA...CEPAT2 BAGI AYAH CUCU.....yang lain...bile lagi? ayah tunggu...

key...dah penat menulis...pesan akhir dari saya...kalau kita buat salah jangan melarikan diri dan merasakan malu untuk bersemuka sebagai jalam penyelesaian. Selesai pada diri sendiri tetapi selesai ke pada orang yang kite buat salah..lebih2 lagi orang tu mak ayah kite...jangan buat keputusan yang salah...nanti kalau dah tak sempat bersemuka ketika orang itu tidak bernafas...kesalan akan menghantui kita...Jadi orang pandai...berfikirlah dengan pandai...Buat orang2 yang aku sayang..terima kasih kerana tak putus beri aku sayang....aku cube balas ngan sayang..selagi aku mampu.

MINGGU LEPAS PUNYE CITER..

Ape dah jadi? seminggu tak menulis walhal baru keluar ngan N3 " cikgu Wazir kembali"...Sori kengkawan, anak murid yang setia...Okey2..walaupun dah basi citer nie tapi nak kongsi gak...

KHAMIS, 30 JULAI 2009.LAWATAN KE PEJABAT METEOROLOGI, JABATAN METEOROOGI KLIA.

Lawatan nie anjuran JK Akademik Geografi Sekolah Daerah Klang..aku wakil SMKSKI bersama 2 anak murid , Afiq dan Afham...Berkumpul di SMK Raja Zarina..sukelah budak2 tu dapat tgk awek2..aku jumpe gak cikgu2 geografi yang lame tak jumpe...bertolak dengan 3 buah bas..banyak tempat kosong...so kami berpestalah dalam bas.punyelah jauh berjalan..tak sampai2..bio benor bas nih...tah mane2 kami dibawak..yang nampak jelas kapal terbang ajer yang terbang kesana ke mari. Akhirnye kami sesat dan nasib baik tuan tanah kedaung ( orang jabatan meteorologi) datang jemput..sampailah kami yang agak lewat. dalam kapla nie ingat tempat tu mesti macam kat tv wayang omputih boleh tengok bulan,boleh naik alikopter, boleh jumpe datok Muzafar, boleh tengok macam 2...masuk je bangunan..fuyyoooo....kami di bawa ke pejabat...tibe2 ..semua berkumpul...wei! bio betul dalam pejabat aje...itulah rialitinye...kami diberi taklimat bak kate bebudak tu.." Awat pakcik tu menggigil bercakap..cikgu amik je mikeropon tu..." lepas taklimat...kami dibawak melawat pejabat tu...macam pejabat sekolah jer..ape2 pun bolehlah adelah ilmu dapat dikutip. Bebudak 2 orang tu..sian..dapat tugas edarkan risalah H1N1..memang ade tokoh..dapat peminat ramai..termasuk yang senget2...Pastu kami dibawa ke stesen kawalan..tengoklah alat2 yang tak pernah jumpe kat sekolah..kat padang panas terik kami mendengar taklimat..tu pun 2 minit awal..pastu dah tak larat melawat uncle tu merepek..lari carik tempat berteduh....Lepas tu terus balik....Ape! balik..macam tu ajer...itu jer agendanye.. Balik sampai Klang kul 2.30 terus bawak bebudak tu g SMKBBSS..makan mee sup udang. Pastu bawak balik umah cos die orang tu kene jaab soalan Periksa Geografi kat umah..aku..tidow le.

KFC, Kapar. Pas je bebudak tu jawab pekse..bawak die orang makan kfc kapar. Janji dah..kalo siap pekse blanje kfc. Tapi nsebnarnye dah janji ngan Hakim, Sam dan Botak untuk jumpe cos jumaat die orang dah kene balik UUM. Cuti H1N1 dah abis. Si Montel dengan muke sugul..balik g tau lapar..bawak le makan kat KFC..die kate makan beehoon je..sian kat anak aku yang sihat ni..make bergeraklah ke KFC. Srenok jumpe Hakim, Sam dan Botak..banyak cerita di kongsi bersama dan sempat gak bergambar. tak puas bercerita kami beransur cos nak hantar afiq dan Afham.Hakim...berlainan pelukan perpisahan kali nie..rase lebih erat seolah2 tahu ayahde nye punya masalah..terasa diri nie tenang dengan kasing sayang hakim dan yang lain..terima kasih... Ape2 pun Hakim, Sam , Botak, Afiq , Afham dan Montel TQ kerana beri gembira walaupun sbenarnye ade duka. Cikgu doakan kalian sukses dan berjaya jadi yang terbaik.

Ha! Montel...OOOOOOO....tipu yeee... keluar dari KFC bertembung ngan cikgu Hanafi.." Zir ..ko blanje montel makan KFC..di dah kenyang makan Pizza, makaroni dan macam2 lagi ngan pengetua...kat SICT tadi".."Ape!!!!kweng3..." Si mOntel aku kejo keliling kapar...kureng asyem..di tipu Bapakdenyer....dengan slow di g tau " makan Beehoon sarapan pagi..he3"...TIDAKKKKKKKK....TERTIPUUUUUUUU.....Sebagai dende.MONTEL kene masak LEMPENG setiap hari untuk aku..padan muke....

Key...tu jer... nak citer lagi....tunggu...

Isnin, Julai 27, 2009

CIKGU WAZIR DAH KEMBALI....

Pertanyaan " Cikgu pg mane? lame tak nampak...".."Cikgu ade..tak kemana..cikgu dah kembali..." aku jawab pertanyaan anak2 yang tak putus2..dah lebih seminggu tak berada di sekolah..hari nie puas dapat berjumpa ngan anak2 dan rakan2.Paling rindu kat " Studio Seni Kreatif"..lame tak bau bilik kecik tapi namenya " FAKULTI". Pagi2 dah disambut Wan...penyambut setia setiap pagi.Pastu jumpa Izzat yang pucat mukanye kerana takut nak hadapi ujian bermula hari nie...pesan ayah " Tenang zat, jangan panik, kene tenang baru jawab ngan baik" bagitu gak si Acap dan Afham..masing2 pucat lesi pada hal cuma ujian yang PPD sediakan. Pelajar yang baik ialah pelajar yang risau tentng perikse, yang tak risau tu...takde rasa agaknye..ialah siapa yang mahu gagal kan...Sempat jumpe anak2 lelaki 3RK kat perhimpunan dan bagi kate2 semangat...Ayah doakan kalian sukses.

Rehat..tetibe aje ditegur seorang pelajar india tingkatan 5..." Ayahde...saya sudah baca blog ayahde...bagus dan sedihlah...." ..sape budak tu...SATHIA gerangan rupenye...SATHIA pelajar aku mase die kelas 3H tahun 2007..mase tu guru kelas tapi setengah tahun je..kene pecat cos buat baik berpada2. Dek kerana murah hati bayarkan yuran 5 budak tak mampu, kene marah dan kene fitnah..hancur hati..ahhhh! lupakan kisah sedeyyy tu. Berbalik pasal SATHIA nie...Die berbadan besar tapi die aktif KPA gak.Sorang aje anak india yang aktif KPA. Bile ditanya kenapa pilih KPA..AYah saya suruh sebab KPA bagus...tau takpe....Panggilan AYAHDE masih lekat dibibir SATHIA cos mase jadi guru kelas die orang..setiap pagi dapat ucapan "SELAMAT SEJAHTERA AYAHDE"..rupanya SATHIA masih setia dan berpegang pada janji dulu. Rupanya SATHIA jadi peminat dan pengikut setia BLOG aku..Terima kasih SATHIA.Di juga ade blog tapi lupa plak nak tanye alamat blog . Sok aku nak tanye cos nak gak tahu ape yang SATHIA tulis.Harap2 dalam bahasa melayu...bahasa tamil kalo...taddak pahammm.Tak sangka rupanya masih ada palajar india yang baik budi dan baik macam SATHIA.AYAHDE doakan SATHIA sukses SPM nanti...

Ade anak2 sibuk pakse aku tulis blog..." Cikgu..tulislah lagi..tak sabar nak baca tulisan cikgu yang best2..saya pengikut setia tulisan cikgu.." Alhamdulillah..tulisan cabuk merapu pun ade pengikutnye.Insyaallah anak2..AYahde akan mula menulis selagi ada daya...Sabar menunggu ye....Sebenarnya bukan taknak tulis...tapi tak sempat dan kadang2 takde idea nak kongsi cerita.Apa2pun akan cuba menulis untuk anak2.

H1N1...anak2 yang belajar kat UiTM, UUM dan banyak U lagi semua mesej " YAH..kene balik klang...di cutikan cos H1N1"....HAKIM DAN SAM...PASTIKAN BEBAS H1N1 .Malam nie 3 orang datang jengok aku...dapatlah kongsi cerita kat kampus..Sempat gaklah AYahdenye bagi nasihat untuk bekal balik nanti. Masing2 kontrol nangis..HAIKAL, MUZAFFAR DAN ZUL...kali ni ayah tak lupe tulis name korang ye..( sibuk komplen name takde kat blog aku).Terima kasih gak cos sentiasa ingat AYAHDEnye nie...Walaupun tak ajar bebudak sains nie tapi kami rapat semuanye karana KPA3.Ayah doakan kalian terus cemerlang....

BEBUDAK 6A3...Ha! dah siap ke projek painting korang..ESOK ADE YANG JADI ATROMEN KARANG...key..AYAHDE janji minggu nie tumpu kat korang..dah macam anak ayam hilang mak plak..terumbang ambing...Ingat..ade masalah bertanye pada MENTOR korang ya!!!.Syam..ye ke ko menang hoki...macam takde gaya jer..ape2 pun tahniahlah kalau menang..kalao kalah..siap ko...

Kawan2 guru..ahhaaaa!..tukang nyakat dah balik dah...seronok jumpe kawan2 setugas..Abangde Hanafi,Abangde Mazlan, Abangde ZAmree dan kakak2 yang hapeningggg..ayuh kite riuhkan bilik guru..TQ Abangde napi..bagi ole2 BPR..suke warne PINK tu.Abangde Zamree...tak cukup mase nak borak2...sok sambung ye..(TOKEY GAMBAR DAN VIDEO)..Tokey manik..blink2 kite akan terus bekerja sama yer...yang pentinggggg...ade bahagian..40%. Kak Rozana..bawak2 berehat ye..adikde doakan cepat kebah demamnye...tak kebah..esok akan blanje KFC..orang murah hati nie ALLAH pelihara...KAk Majidah...12 kilo adik ilang ari nie keje kat kilang kertas.Ape2 pun beres tapi ade set 2 kan???? TIDAKKKKKKKKKK!!!!!!!!! Adikde Amirul..dapat tegur kejap je ..tak sempat borak..nanti ade masa kite ngobrol2 yo...( mamat nie pelat jawanye aduhhhhh....toktok )..

Isteri ku tercinta ..tq cos masak kari kerang..Muah!!!SODAP tu..peberet tu..Rehat2 ye..sian penat sangat kot. Buat anakku..MONTEL..bagus malam nie study...sambil melalak2..tak sedap langsung. Bio ajerlah asal die nak blaja...kang majuk..lari umah...Buat anakku yang dah semakin jauh..semoga sihat dan bahagia selalu...untuk aku merayu tak mungkin..anak2 sepatutnye tahu apa yang perlu dilakukan...Dah hidup lama ngan aku..sepatutnye tahu ape cara aku..bukan ego tapi biarlah balik atas dasar ikhlas dan bukan dipakse..Mana ade bapak yang tak sayang anak....key..ape2pun kalian dah diberi makan,minum,pakai,,sayang,dan ilmu...gunakan bukan berfikir,termenung dan tidak bertindak ape2..takut tak sempat nak merasa cium tangan nie yang masih hangat darahnyer...dah sejuk,beku dan pucat biru esok dah takde maknenyer..AYAH MANE TAK SAYANG ANAK....

Semua orang2 yang aku sayang..terima kasih beri sayang yang menggunung..sayang juga aku balas kerana itu aja yang termampu.Salam "CIKGU WAZIR DAH KEMBALI"....CEKELEK2 KETER2.....ITULAH SAYANG.

KEM INTEGRASI KPA3 KEBANGSAAN, MELAKA ( 24 HINGGA 26 JULAI 2009)

Perkhemahan KPA3 peringkat kebangsaan nie di buat di KeM Pengakap, Bukit Katil, Melaka. Sebenornye kem nie patut aku ikut dari 21 julai lagi tapi memandangkan kene mentafsir..aku gerak lewat. Sepatutnye aku mengetuai kontigen Negeri Selangor..Yelah memandangkan akukan Pengerusi Teknik KPA3 Selangor...aceh..riak plak..kenelah bersama2 kontigen dan guru pengiring yang lain. Oleh kerana masalah teknikal nie aku pergi gagahkan jugah ke Melaka selepas selesai kerja mentafsir.Nak pergi sendiri...make tak sampaile jawab nye...Minta jasa baik Hang Tuah ( suami kak Mazidah) bawa kami ke sana.

Lepas Magrib bertemankan Cayyoi,Montel dan Saleh kami mengekori saja kereta Myv hang Tuah ke Melaka. kak Mazidah dan anak2 nya turut sama ke Melaka...Balik Kampung...Penginapan kami di taja oleh ...ATOK.Sampai Melaka jam 10.30 malam...bawak perlahan..rabun malam. Singgah restoran makan ROTI JOHN dan ayam panggang. Ngantuk2 pun bedallllll. Ha! yang nie ditaja oleh TUAH....Sampai umah ATOK..Wah!!!!!Atok beli kete baru...JENTOLAK...parking depan umah..fuiiiyo! bleh buat rempit ngan driff nie... Masuk umah tak jumpa atok pun terus serang tilam....kali nie dapat tilam.......bolehlah dari takde..ngalah ngan menantu Atok dan cucu2nye. He2...Tido umah Atok nie macam tido kat Cameron Highland...sojukkkkkk gilooooo.....berebut2 bantal dan slimut..macam ghumah sendiri...

Pagi lepas main laplip tamplong same kene mandi dulu...KEM KOM kat umah atok dah menjerit....siap ala kadar..serba oren ...terus menuju Kem KPA . Singgah warong sarapan pagi...menu ROTI CANAI..kuah asam pedas...dah habis baru tahu ade jual "LEMPENG KELAPA"...SO...esok niat nak pekene lempeng....balas dendam.

Terus ke tapak kem. Kem Pengakap Bukit Katil. Terserempak ngan Timbalan Pengarah kat kementerian...siap order..nak anak die masuk kpa kat ski...kembang idung aku yang memang dah kembang..Baik Boss.....Jumpelah rakan2 kontigen Selangor. Cikgu Aziz, Penyandang Ketua kontigen menggantikan aku, Cikgu Asrul, Cikgu Sila dan pegawai2 JPAM Selangor..tande bagi sokongan. Tunggu lepas keputusan pertandingan, Selangor hanye dapat naib johan kawad kaki perempuan.Alhamdulillah dari takde. Johan keseluruhan....PERAK...Tahun depan Selangor bakal bangkit....Idup KPA Selangor...




Nak angkat kaki..tibe2 aje dengar pengumuman..."semua yang berada di kawasan kem tak boleh tinggalkan tapak kem...." menggelabah..kami di kumpulkan untuk taklimat, Nie kerana 5 orang peserta positif H1A1. 60 arang lagi itahan di Hospital Melaka. 10 lagi suspek....Adoi!!!parah nie..lebih2 lagi bile diumumkan kami kene kurantin 7 hari di tapak kem..macam mane nie..Bebudak sukelah cuti kite orang nie....nam pakai baju ape..sehelai sepinggang jer...

Allah maha kaya...diberi akal...Cikgu Mazidah bersama suami berjaya meloloskan diri...kami tertinggal..gara2 beli cendera mata...dengan idea bernas Cikgu Mazidah ...kami buat muke ala2 pegawai atasan nie pun menyelinap keluar....syukur..terlepas H1A1. Kmi baru berada tak kurang 2 jam..kami dilepaskan...pakai topeng mulut dah macam cicakmen . 500 meter dari tapak kem...kami jumpe Petronas..cepat2 ke tandas..buat...TRANFOMERS...tukar kulit...pakai baju cop Melaka..keh2 takut halikopter kejar suspek lari.

Shuping time....beli baju Melaka warna hijau untuk diri sendiri , anak2 dan Isteri...makan dan balik..Cayoi ajak g Kota A Farmosa yang 200 meter je dari tempat kami suping....perminta yan di tolak dengan alasan...datang sini nak kem bukan melancong...nanti ade rezeki kite datang lagi ye.....Balik umah atok..sempat usharrrr pokok rambutan....tidor jab

Pastu.......Mandi Pantai time.....dengan muke tak malunye....aku mengetuai kanak2 dari usia 4 tahun hinggalah usia 19 tahun mandi pantai...taknik renang yang pelbagai ditunjukkan dengan pertandingan lumbe siput...jam 7 petang slot mandi tirok dihentikan ....puas gaklah mandi...tapi kalo bagi can nak mandi lagi.

Makan malam ditaja oleh Saleh tapi keluar dari poket aku....hem.....Makan mee bandung ala Melaka kuah asam pedas...memang pedas.. Balik...tidor time....Hujan plak...sejuk teramat sangat.....tu yang bangun lewat...sedap tidor umah ATOK nie...Sempat kerjakan pokok rambutan Atok sampai gondol. Pastu perjalanan pulang dimulakan...Skuad hijau tuntut janji..nak serang warong smalam nak pekene LEMPENG KELAPA....duduk2 jer terus oder "PAKCIK LEMPENG KELAPA 4....."..pakcik jawang ngan tenang dicampur dengan budi bahasa budaya kite..." LEMPENG HABIS NAK....."..Luluh hati mendengarnya....nasib2....Takde lempeng..makanlah MAGEE GOWENGGGG......

Perjalanan lancar balik Klang. Sampai Meru upacara pengagihan RAMBUTAN, CEMPEDAK DAN PISANG...macam citer Nujum Pak Belalang...satu untuk kau...dua untuk aku...tiga untuk kau...hentam ajelah untuk aku...anto cayyoi...pastu balik trus goreng cempedak...minum petang merangkap makan tengahari. Pastu....TIDORRRRRRRR

Terima kasih kat Tuah dan Teja sekeluarga..., Atok dan keluarga, Makcik dan Pakcik jual Lempeng yang dah Habis, kakan jaga tandas pantai, Makcik jual burger 3 hinggit daging double, Pakcik restoren jual air siap sejam, Abang jual T' shirt ijo tempat same bli baju dulu tapi tak ingat kite orang...ke buat2 tak ingat, Uncle jual sekerim, Minachi jaga Parking, kakak jual Otak2, Makcik jual Mee Bandung kuah asam pedas,Warga kpa Melaka, Warga Melaka dan 3 budak Klang yang mengaku Anak Melaka.....Jasa kalian HAMBA TAKKAN LUPA...BAK KATE TUAH...TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA....abis tu ..jawa jer yang hilang kat dunia...wah!...Key..Jumpe lagi Melaka...

PENTAFSIRAN PENDIDIKAN SENI SPM KERTAS 3, SMK MERU.( 21 HINGGA 24 JULAI 2009)

Jadi Pentafsir untuk kertas 3 , Pendidikan Seni Visual SPM, Daerah Klang.Selama seminggu berkampung kat SMK MERU. Cukup penin kpala dan penat...Mana taknye periksa artifaks dan folio, fail panitia dan macam2 lagi. Bersama beberapa orang pentafsir lain, Sifu Taha, Azrita, Kak Aya, KAk Liza, Abg Awie dan Ketua pentafsir Cikgu Hashimah. Semua sekolah yang ade calon seni SPM hantar karya calon mereka untuk diberi markah dan ditafsirkan. Bayangkan berapa sekolah kat daerah Klang nie. Hasil kerjasama team Pentafsir nie akhirnya bereh gak kerja kami. macam2 karenah, macam hasil, macam2 aznil.....tapi keseluruhan...Perjalanan Pentafsiran tahun nie nampak tersusun dan sistematik. Kerja jadi senang hati jadi tenang.

Kepada Cikgu2 seni seluruh Daerah Klang..Tahniah jalankan tugas dengan gigih. Hanya Cikgu dan Allah je yang tau. Kepada calon2...perjuangan belum selesai..ade 2 kertas lagi untu subjek seni....terus berjuang....skor A1.

Kat SMK Meru jumpe Ustazah yang ajar aku mase tingkatan 2. Bile aku tegur " Ustazah Sihat...Ustazah masih macam dulu"...Ustazah jawab.." Alhamdulillah..sihat Wazir...". Ingat die kat nama aku....Itulah GURU...kat mane die orang berada ingatan mereka tetap pada kita cume kite aje yang lupe kat jasa mereka. Alhamdulillah aku tak pernah lupa akan cikgu2 aku.Tq semua guru2 yang pernah ajar aku dulu...Kerana kalian aku jadi MANUSIA.

Hari akhir kat sini jumpe plak Farrah..kawan lame kat fakulti mase blaja dulu. Kawan kelas yang same2 jadi cikgu. Sembanglah kisah dolu2...kite orang ade team Tarian dan persembahan. Pernah perform teater...citer Hang Tuah..aku jadi Hang.......Kedekut...Watak sampingan. Farah watak utama. Bile aku menari skit depan die...die gelak cos step tu masih aku ingat...Mestilah ingat....klakor..cikgu wazir menari...Ala dolu2 punye crite..jadi orang art nie kene gile2..baru idea masyuk....Ape2pun..thanks Farah cos berkongsi cerita dan masih ingat kat kawan " COMOT" nie...Farah kate" tak sangka ko bleh berubah macam nie..dulu ko slekeh..skang dah macam YB"....dulu nak bli baju tak de duitlah..skang titik peluh sendiri..dulu duit ingat nak buat blaja....20 hinggit sebulan je bapak bg mane cukup nak bli baju...baju abg2 je aku blasah...Skarang dah lain...duit sendiri....Anak2 ingat nak maju dan mewah biarlah hasil titik peluh sendiri baru puas hati..

Key...Tugas mentafsir dan selesai....terus berkereta ke Melaka...buat ape?.....

KEM JATI DIRI, BANYU MANIS, BKT KERAYONG ( 17 HINGGA 19 JULAI 2009)

KEM JATI DIRI, BANYU MANIS, BUKIT KERAYONG....Sekali lagi di beri mandat jadi KEM KOM untuk kem sekolah....Penat ari tu pun tak ilang lagi...tp kerana anak2 dan tugas....YES BOSS!!!!Lepas Jumaat bertolak dari sekolah...Pembantu aku kali nie..Cayyoi dan Jemil...Berkereta mengekori bas bebudak akhirnya sampai gak kat BANYU MANIS. Kereta bleh masuk tapi bas ada masalah...jadilah bebudak tu macam pendatang dari seberang beramai2 naik lori kelapa sawit...keh2 klakaw tengok die orang naik lori. Pengalaman paling mahal tu....

Sampai2 je ...Aku berkuasa sepenuhnye...gile kuasa betullah.. urusan penempatan...bereh!!!!aku pun duk dalam khemah ..memang stail aku...suke tido khemah.Lepas pasang khemah kumpul ikut kumpulan...aku saje letak nama kumpulan ikut nama serangga baru ade feel duk kat RIMBA...Kumpulan Kelip2,Kupu2,Cengkerik,Belalang,Kumbang, Riang2,Kelkatu,Semut ,Mentadak dan Lebah.Bebudak suke nama2 tuh...sebatilah ngan sekeliling tapak kem nih. Makanan pertama kami jamah....KUIH TONAT...pelat si Soh Kon..tapi keseluruhan makanan FIRST CLASS. Malam aktiviti " NIGHTWALK"..kami di bawa berjalan malam oleh jurulatih dan kami guru2 SMKSKI juruletih....Yang best nyer sepanjang perjalanan tu tibe2 je ade letupan "BOMMM"...terdengarlah juga jeritan "TAKE COVER", kite orang pun tunduklah macam pesalah perang...sunyi tapi menakutkan....lepas dapat arahan " LINE CLEAR" barulah boleh bangun dan teruskan perjalanan....dah macam KOMBAT plak...Kumpulan diberi tugas. Perjalanan baliknye..kene pikul kawan2 yang kononnye cedera sampai tapak kem..sian Aku offer nak diangkat tapi tak dihiraukan..ingat aku berat sangat ke....Bagusnye aktiviti nie bagi kita kerja berpasukan disamping nak bagi rasa macam mane nenek moyang kite mase perang dulu...dan yang penting pengajarannya..BERSYUKUR Allah bagi kite penglihatan dan peliharalah penglihatan yang Allah beri agar tak ditarik.

Hari kedua...hari memenatkan...mane taknye ..lepas sarapan..bersenam kami di bawa berjalan meredah hutan Kelapa Sawit..mendaki bukit Banyu Manis.....Cayalah Ain..anak dara aku nie badan besar semangatpun besar..walaupun lambat tapi berjaya sampai ke puncak...Sape bagi semangat..AYAHDE WAKJIER lah...itupun setelah dijanjikan.." Ain kalau sampai atas cikgu belanja KFC"....cube aku belanje cukodok...em! patah balik agaknye..ape2pun Tahniah Ain dan anak2 yang lain. Kat puncak bukit Fuh!!!pemandangan cukup indah. Nampak puncak alam, sungai serdang dan kawasan2 sekelilingnye. Lepas kenyang tengok pemandangan indah, bebudak tu didera masak megi...ikhtiar hidup.....aku sementara tunggu megi masak macam biasa mengalunkan lagu2 indah memanggil angin agar api bebudak tu padam....Selesai masak turun bukit melalui rimbunan lalang2 tinggi tapi pemandangan cukup indah. kalau Razak Mohideen tahu bleh buat filem kat sini. Sampai bawah belum hilang penat dah dikerah rempuh halangan komando,Flying fox, menyumpit,water confident...lenjun .comot tapi puas hati....kurang lemak2 aku.yang paling best...MANDI KULAH...macam kat kampung...open plak tu.....lelaki sahaja.Owang pompuan mandi kat bilik air.

Malam Kebudayaan penuh gelak ketawa. Cukup menghiburkan. Anak2 SMKSKI memang kreatif. Walaupun diberi tugas dalam masa yang singkat tapi idea cukup memberangsangkan. Kreatif dan bersahaja...Aku bagi 9 bintang...Pengacara sensasi malam tu "Azzir Nawabas" aku le sape lagi. Hakim yang tak sempat kritik...Cikgi2. Tahiah anak2 ..kalian hebat..Tahniah Kak Nita cos menyanyi walaupun suara " tah papetah". Sultan slang mat saleh, Ustaz Rock, Pembaca gurindam, Kelip2 saleh le...., Nujum Pak belalang, Pembalak2 haram, mamat buku teks, Konduktor bas klang kapar,Al-Fadhil Ustz.Alif ngan Utz Reza, Ketua riang2 , amoi2 dan tanggaci2 yang sporting...INILAH PELAJAR SMKSKI....Terharu ngan kerja sama kalian. MANTOP.

Majlis penutup alhamdulillah berjalan ngan baik. Pengerusi majlis...WANITA TERHEBAT...Pn, Noriati Saru ( mekwe aku..jangan kacau haaa..)Smua pentadbir hadir kecuali Pn. Amiah. Bile ditanye brapa pratus bleh bagi kat kem nie...110% bebudak jawab...wah! ikhlas kerrrr????Ape2 pun secara jujurnya aku sebagai KEM KOM nie...BERJAYA....kem nie nampak hasilnye kalao dinilai dari segi kerjasama dan semangat ...cayok2. memang ade kelas. Bebudak enjoy dan dengar kate. Yang peling terhari..tanpa kehadiran aku kat dewan makan kedengaran suara satu hati..." JEMPUT MAKAN CIKGU...JEMPUT MAKAN KAWAN2"....Memang anak2 yang baik.

Terima kasih atas segala budi baik pihak2 yang terlibat sepanjang lkem nie, jurulatih2 dari kalangan guru2 KRS, cikgu cikgi SMKSKI yang sanggup tinggal keluarga , Pn. Pathma,Ustazah Habibah, Cikgu Mun' im, Cikgu Samsun, Cikgi2 Power PuFF Girl, Pn. Noriati, Cikgu Zamree, Ust. Khalik, Cikgu Zuhairi, Pengetua, PK .KOKO, PK. HEM dan keluarga tukang masak....erima kasih atas jasa budi kalian . Anak2 peserta kem yang pelbagai kaum tu..tahniah semoga kite boleh terus berkawan , berkeluarga dan bekerjasama selamanya. Jadikan kem ini kengan terindah buat kite semua...KEM BANYU MANIS>>>TUNGGU KAMI KEMBALI LAGI...Insyaallah. key...Mohon ampun sekiranya ada kilaf dan salah. Yang kurang harap ditambah baikkan untuk kem akan datang. Salam "ITULAH SAYANG" dan Salam " CEKELEK2 KETER2 ".......KEM KOM UNDUR DIRI.....

Ahad, Julai 26, 2009

KEM RK, TERATAK HIJJAZ, PUTRAJAYA.(9 HINGGA 11 JULAI 2009)


KEM 3RK & 5RK 2009...Ikutkan malas nak jadi KEM KOM kat Teratak Hijjaz nie..yelah..sebelum pegi dah banyak kisah tak senang dengor kat tlinge nie dari X3RK 2008. Tapi disebabkan Ustazah Salimah, Cikgu Mazidah dan anak2 3RK aku gagah kan jugak. Khamis petang dah bertolak bersama2 3 anak2 FC SUPERMAN, Chapik, Montel dan Saleh..pembantu Kem Kom serba merah. Sampai2 disambut anak2 3RK. Seronok...mana taknyer..dapat habuan dari anak2 yang pgnye melawat putrajaya dan UPM dn UNITEN.Sorang2 bagi hadiah...lencana, sepit tai, buku nota dan macam2. Nie keje Cikgu Mazidahlah. Die pesan kat budak2.."Cikgu Wazir kalau jalan tak pernah lupe belikan ole2 tuk korang..kali nie korang plak kene bli ole2"...tapi rasenyer die org ikhlas.Trime kasih Izzat, Afiq,Afham.mierul,udien,acap....buat Arul walaupun die tak bagi ape2 tapi die bagi pelukan " rindu kat cikgu"....

Hari pertama malam pertama, semua berlajan lancar. Kerjasama Ustaz Khalik dan kak Nadia smue bereh.Kak Salimah cekap jalankan tugas. Anak2 superman banyak membantu...Peserta2 kem ..BOLEHLAHHHHH.....Celoteh skit2 bagi anak2 sedar tanggungjawab sebagai anak dan student. Bagi die orang bekal sblum tido.

Hari kedua..., lepas senam..bersedia untuk aktiviti " BADAK BERENDAM"..WATER CONFIDENT..semua kene berenang, terapung dan macam2 lagi...Aku kene gak...kenelah jadi contoh. Alhamdulillah melepasi segala halangan. Bebudak lain..ade yang lepas ade yang kantoi.Saleh....hampeh...Montel....hampeh...chapik...lagi hampeh...tewas ditengah jalan..cikgu buncit ni gak yang lepas . Buat anak2 rk yang lepas tahniah, yang tak lepas ..COBA lagi nanti. Cikgu Rozana dan Cikgu Mazlan tq bagi slot berguna kat bebudak nie. Malamnyer...lepas ajer slot ustaz aku amik alih...Berdiskusi ngan anak2 yang bijak pandai. Bagi penerangan untuk majlis penutup esok dan buat latihan koir skit untuk sajian mak ayah.Lagu pilihan kali nie.."SEMPORNA dan TERCIPTA UNTUKMU"..Nostalgia 2 lagu nie. Sblum tido kerja keras..buat persiapan akhir dan selit2 keje membuat album gambar untuk majlis cikgu Razak.

Hari akhir....Buat persiapan ringkas. Buat Surat Wasiat dari anak2 kepada Ibubapa..Semua jadi rahsia.Sepanjang slot nie..sebak cos anak2 RK diminta menulis wasiat untuk mak bapak die orang terutama janji die orang untuk SPM dan PMR. Sepanjang slot nie bebudak RK menangis..aku tambah2 kate2 sedih dan pedih bagi die orang tambah nangis.Air mate mencurah2 tanda die orang nie ikhlas dan anak2 yang cukup baik. Lepas slot WARKAH UNTUK MAK AYAH nie aku serah plak kat Ustaz Fuad, penceramah jemputan..tambah sebak cos tu ustaz yang ajar aku kat High School Klang dulu.Die peluk dan siap umum kat mak bapak aku anak murid die..dan paling terharu..die bisikkan " Dah besar ko zir..syukurrr...berjaya juga ko jadi cikgu...ustaz bangga"..aku...Nangislah ape lagi..tq Ustaz cos didik saya jadi anak yang baik. Ustaz tambah slot nangis2 lagi. kali nie mak bapak plak kene tulis surat harapan untuk anak2. Pastu kene baca di hadapan anak2. Air mata dari jam 9 pagi tak putus tumpah mencurah2.Aku dan FC2..tak bleh bendung..meleleh lah lagiiii...Mak ayah dan anak2 saling berpelukan. Rugi sape tak ikut kem nie.

Lebih terharu bile salah seorang bapa pelajar bangun dan berucap dihadapan tetamu..." kalau 10 tahun dulu ayah hantar adik ayah masa konvo amek ijazah kat UiTM, hari ini adik ayah yang mengajar anak ayah..ayah harap Najwa jadi macam adik ayah...CIKGU WAZIR..." tulah ayat abang aku..terharu....kali nie dah tak bleh tahan2 dah...Ustaz panggil nama aku bagi aku wakilkan guru2 untuk bagi ucapan buat anak2 rk...antara ucapan aku.." Maaf mak ayah anak2 kerana tidak minta izin awal..anak2 hebat ini panggil saya dengan gelaran AYAH...mereka anak2 hebat yang datang dari mak ayah yang hebat2...Izinkan saya memeluk anak2 ini tanda terima kasih..." berderu2lah anak2 lelaki RK memeluk dan kami saling menagis dan tanda sayang. Paling tak disangka..Fitri...anak baik ini memeluk aku dan taknak lepas...sehinggalah puas aku pujuk barulah reda..yang lain2 juga bertambah erat pelukan mereka....sekali lagi fitri takbleh nak lepas...Terima kasih fitri...ayah tau fitri jujur untuk berubah dan minta maaf...Tibe2 muncul Ustaz Fuad peluk aku..sambil pegang dahi aku..ustaz ucapkan perkataan ini " anak aku memang hebat...lebih hebat dari ustaz...teruskan zir.."..aku balas " Nie semua usaha dan hasil ustaz dan doa ustaz buat saya jadi macam nie"..tragis dan aku rasa......sedih dan terharulah...ape lagi.( mengalir air mate....)...


Hari akhir nie gak aku rase nikmatnye jadi cikgu...bile mane ibu bapa datang ucap tahniah dan terima kasih..ade bapa pelajar yang peluk dan dakap kite macam saudara sendiri..." tak sangka sya masih ade cikgu yang ade sifat penyayang macam nie...cikgu..saya serah anak saya pada cikgu..anggaplah die macam anak cikgu"...nie antara kata2 bapa pelajar yang saya anggap sebagai kekuatan untuk terus berjuang jadi cikgu....Ayah Afham tq cos sentiasa bagi perangsang dan semangat untuk saya terus jadi cikgu yang hebat macam Ustaz Fuad....

Kesimpulan Kem RK Teratak Hijjaz 2009, Air Mata aku harapkan jadikan pembersihan jiwa untuk anak2 jadi lebih berjaya dunia akhirat. Terima kasih pada semua yang terlibat....Ustazah Salimah ( Superwomen), Pn. Mazidah ( Supermama), Isteri tersayang (Superwife),anak2 ( Superman) dan tuan tanak kedaung Teratak Hijjaz ( Beras super) ...kalian memang hebat dan tq beri kenangan indah sepanjang kem nie. Buat peserta2 kem....ingat janji kita...buat yang terbaik sebagai hadiah kita buat mak ayah tercinta. Ayah sayang kalian semua. Semoga kite terus jadi KELUARGA BESAR. *****PESANAN AKHIR : kalaupun ade yang kurang mintak di maafkan..jangan ungkit2..jangan ade rasa tak puas hati....BERSYUKUR adalah yang terbaik semoga ilmu lebih berkat.....( Kem terakhir bersama RK)...