Khamis, April 30, 2009

KISAH SI TONGKOL

SMK SRI ANDALAS..Karnival Seni Daerah Klang..aku jadi Hakim pertandingan Arca bersama bekas pensyarah SEMINAR kat UiTM masa blaja dulu. Tak abih2 dia promote aku nie anak murid die. Tak sia2 bagi 'A' katanya. Em...senyum jer..otai tu. Bawak anak2 masuk bertanding...Montel, Salleh, Cayyoi..masuk bertanding...buat arca bukan acar buah ye... Fuh! kecoh dibuatnye. Awal2 lagi dah kene serang cikgu2 sekolah lain yang tak puas hati pasal sekolah lain. Penat jelaskan..Kite hakim tapi dah macam penganjur plak kene buat tu buat ni...blasah jer.
Anak2 didik buat arca semut di pangkal pokok..Idea canggih..tapi dekat 2 jam yang naik " SETONGKOL" kayu...Ketua hakim siap sindir tanpa tahu sekolah tu sekolah aku... " Zir..ko tengok budak tu..tahu tak tajuknye mesti bunyi macam nie " SETONGKOL" keh3 gelak..aku tumpang gelak gak. dalam hati..Blasah kang!!!!!Masa menilai...Arca " TONGKOL" tu di rangking ke 4, fuh! ada tempat. Tapi bila di saring semula jatuh tempat ke-5. Hadiah sampai tempat ke 4 jer...melepas..Ape2 pun Tahniahlah cos 5 terbaik dari 16 sekolah yang masuk bertanding...Bolehlah dibanggakan ..Tahun depan tebus kekalahan..semuanya diserahkan pada Cayyoilah..ade pengalaman.

Kepada anak2 yang masuk pertandingan Drawing, menggambar...Tahniah juga. Walaupun takde tempat tapi berjaya beri saingan..Cikgu bangga ngan korang..Hari ni gak cipta sejarah lain, kene berucap beri ulasan bagi pihak ketua Hakim..Naik luruh jantung bercakap depan orang2 besar dan jemputan. Oleh kerana dapat "OMBAK SUNAMI" dari anak2 dan maknyer..Adikde Aryanti..semangat dan selamber berucap..Blasah jer. Rasa macam YB plak..baju batiuk bersongkok...tengok orang kat depan dengo sampai melopong...key gak aku nie ye...bleh joint politik ..keh3. Kawan2 cikgu seni dari sekolah lain tak henti2 menyakat...siap korang...aku tafsir seni SPM tahun ni kasik kelat muka..Acah jer.

Balik siap singgah makan KFC ngan bebudak. Meraikan kejayaan mendapat tempat 'DUDUK' kat dewan jer...Pas makan terus anto bebudak dan langsung bergegas g amik AMMAR..kekasih cilikku. Budak kecik nie tak banyak karenah. Bagi gula2..senyaplah die di alam fantasi. Sempat bayar bil tlepon...Wahai CELCOM..tolonglah jadi pemudah cara. Jangan tak mesra pelanggan dan akhirnya menyusahkan...Akak kaunter..benda boleh beres 2 minit jadi 20 minit kan klakar tu..oleh sebab aku hari nie macam YB, cepat2 die orang cover..Agaknye hari2 kene pakai BATIK + SONGKOK baru orang respek. Pastu terus anto AMMAR balik..macam biaselah..."Tiemier kacierrr cikgueii wajierrr..." tu je faham. " Cameirrr2 AMmmar"..Pas anto Ammar, balik jab. Pastu anto Cayyoi plak. Pastu AMAN datang ajak makan ROTI CANAI..Pastu balik umah. Dapat rehat jap.

Makan malam ngan ATIE ( isteri tercinta), MONTEL, DAUS dan KARIM...Dibekalkan anak2 susu rendah lemak yang tah macam takde rase pun..kejam bebudak nie. Pas makan..duduk le ramai2 depan TV tengok cite antu POCONG kat TV3. Stazah paling takut,,,jeritan dia macam antu tu dok seblah die jer...Daus...em...acah2 berani padahal dalam ramai2 anak aku dielah paling pengecut...bunyi siren kilang pun berlari dapatkan walid die..katenye bunyi suara orang mengilai...sejarah lame tu...So..Hari nie macam tu ajer agendanyer...

Hari nie tak jumpe pun anak2 Mentee...rindu kat korang...ayah sok nak g bercuti ke Melaka..bersama Keluarga Cikgu Mazidah, Montel, Salleh, Karim, Daus. Doakan kami selamat pegi slamat kembali...ade rezeki adalah ole2. Takde rezeki...Kulit siput pun bleh ye...Keh3.

Anak2 6A3...terima kasih kerana setia bertugas jaga galeri..Nanti kita raikan dengan Daun Saleri...ape yang penting..KERJASAMA 3X..Op! lupa plak...terima kasih kepada penaja sarapan pagi kami..." cikgu Mazidah" ape lagi..CUCOR KODOK PERISA KADANG2 UDANG KADANG2 HOTDOG...Dalam krete dah blasah sehingga mengganggu pemandu2 lain..die orang teringin agaknyer...Sebarang tempahan CUCOR KODOK BANYAK PERASA NI SILA HUBUNGI ,'cikgumazidah.blogspot.com' perkhidmatan amik sendiri disediakan. Key...nak berehat..sok nak jalan jauh...Adikde Yan..slamat jadi 'MAK ANDAM DAN JURU KAMERA'. Tapau skit kek hantaran...Nanti kite orang bawak balik "CENCALOK' dari MELAKA...SLAMAT MALAM SMUE...SAYANGGGGGGGG ANDA SMUE....Cikgu " TONGKOL " minta diri...

Rabu, April 29, 2009

DALAM TAWA ADA TANGIS


Awal pagi lagi dah kelam kabut. Apa taknyer..perasmian Pameran Seribu Wajah di Galeri Ilham SMKSKI akan dirasmikan oleh Pengetua jam 8.00 pagi. Berdebar kerana ini adalah Pameran kedua setelah tahun lepas dirasmikan pembukaannya. Alhamdulillah..takde jerit pekik dan amokan berlaku...saya lebih tenang cos semuanya dah siap sedia untuk dirasmikan. Perasmian dapat dijalankan dengan baik dan meriah..Puan Pengetua, Pn.Hjh.Jamaliah, Pn.Amiah ,Pn.Ros turun padang menyaksikannya. Dapat sokongan dari pihak pentadbir menggembirakan kami. Yang lebih bersyukurnya, Puan pengatua terus call tukang untuk pasang jubin dan janji nak bagi penghawa dingin...lega...Rata2 mereka seronok tengok pameran ini dan ia jadi penguat semangat kepada kami untuk terus lagi perjuangan seni. Macam nilah pemimpin..turun padang dan jadi penyokong no.1. Anak2 6A3 macam biasalah, bekerja keras menjayakan majlis ini. Terima ksih kepada penaja makan minum pagi kami, Pn Aryanti..esok ada lagi tak? tak nak nasik lemak...nak nasik ayam plak...keh3. Keseluruhan amat memuaskan. Pelajar2 dan guru2 yang datang melawat mengikut jadual puas dan seronok...Kepada petugas2 galeri ..Tahniah ...anda berjaya membawa seni di mata warga SMKSKI. Terima kasih kat adikde Yan ( bodek skit..nanti dapat makan free) yang banyak kerja keras dan Kak Mazidah yang sentiasa bagi kerjasama unggul. Pada cikgu2 yang hantar karya...BAGUSSS..Anak2 yang karyanya terpampang..tahniah..anda memang berbakat.
Seronok hari nie tak siapa yang tahu...Ku sangka langit cerah hingga ke petang..rupanya hujan di petang hari.... Jam 3 selepas mesyuarat Unit Majalah sekolah bersama Pengetua, saya, Anak2 6A3, Kak Mazidah, Yan buat sedikit jamuan untuk Cikgu Che Rohana. Walaupun majlis ringkas tapi ia penuh bermakna. Air mata tumpah tanpa dapat dibendung...anak2 dan yang lain sedih kerana akan ditinggalkan oleh Cikgu Che ANA. Bagi pihak saya, banyak2 terima kasihlah cos sama2 jaga dan didik anak2 saya dengan penuh kasih sayang. Maaf sekiranya ada silap salah, halal makan minum dan rinduilah kami selalu. Majlis juga disambut bersama anak2 yang sambut hari jadi bulan 4.

Selamat hari jadi PISANG dan BANANA. Jadi anak yang baik, pelajar yang cemerlang ye...Terasa keluarga besar ini semakin akrab. Sanggup bertahan sehingga 5.30 untuk jaga galeri dan sambut majlis. Kita makan sama2, nangis sama2, ketawa sama2,susah sama2, penat sama2...harap hubungan ini akan terus kekal..Ayah bangga ngan kasih sayang korang..Muah....

Balik sempat tido...malam kuar ngan Saleh, Cayyoi dan Montel cari bahan kat Shah Alam...ade cerita kat restoren Ros...Rajok buah 1/2 jam...sian kakak tu kene kutuk dan kene ketawa...sori..lain kali buat keje cekap2 jangan kontrol cantik...last2 malu sendiri. Balik umah ...sibuk gotong royong siapkan barang2 untuk pertandingan seni arca kat SMK Sri Andalas. Bagilah gak demo dan ajar teknik buat semut, batang pokok dan lain2. Harap2 dapat tempatlah sok..sekurang2nye tempat duduk...keh3...Kelakar cos Hakim pertandingan bukan orang lain....CIKGU WAZIR LERRRRR....nak menang....buat yang terbaik...

Jam 12.00 isteri dan anak2 masih kusyuk mengoyakkan kotak..dah macam rewang2 kenduri kawin dah...Saya...apa lagi bekaryalah kat blog nie. Sambil2 tu baca blog kengkawan dan anak2....Jadinya hari nie banyak gaklah kisah yang berlaku...bermula ngan gembira tawa, sedih dan tenang kembali...Berpisah sementara...yang jauh jadi dekat...blog mendekatkan kita...Sebelum berundur diri macam biasalah...anak2 mentee....hai...ari nie tak banyak borakkan...ayah busylah tapi tak lepas pandang..masih curik2 pandangan sebagai ambil tahu. Anak2 6A1,2 dan 3..tq cos banyak membantu dan jadi teman setia, Kengkawan guru yang masih belum ke Galeri...ayuh...kene blaja ambil tahu pasal seni...taklah nanti anak tanye nak lukis ayam cam mana....jawapannya...Tanye abah...takpun tengoklah dalam buku....Kenelah celik seni agar tak malu depan anak sendiri...Kak Mazidah (Tun Teja), Yan ( Dang Hanum) terima kasih atas segala kegembiraan yang diberikan. Pada Isteri, Atie ( Pemaisuri Istana) terima kasih kerana faham, sabar dan setia bersama abang dikala susah, sakit, pening dan gembira. Anak2 yang lain...miss u all. Selamat Malam semua. Doakan kejayaan kami esok. TQ ALLAH atas segala nikmat yang kau berikan. Alhamdulillah.

Syukur...Aku di beri nafas..

Syukur Alhamdulillah..Rentetan pening semalam walaupun ada saki bakinya...aku teruskan perjalanan hidup dengan pagi yang sungguh tenang. Bangun tidur anak2 di sisi. Isteri sibuk menggosok baju. Berat rasanya nak bangun tapi di gagahkan juga. Kesakitan dan rasa berat kembali bertenaga bila membaca mesej yang tak berbaca malam tadi. Mesej dari anak cina yang sekarang melanjutkan pelajarannya di USM dalam bidang....mestilah ikut jejak ayahde tercinta..Grafik, " Salam sejahtera Yah (ayah).Sy dah pulang dari Penang, Besok saya akan pergi ke sekolah jumpe ayah"..antara mesej Perng Ju (PJ). Syukur...terharu punya anak yang baik, walaupun kenal 1 tahun 1/2 tapi dia ukup hormat dan hargai kita. Panggilan 'Ayah' buat hati tenang dan segala bisa2 pening semalam hilang. Pergi sekolah penuh semangat, awal pagi2 lagi dah jumpe PJ di pejabat. Bertanya kepada PJ kenapa awal sangat, Ini jawapannya.." Biasa di kampus susah nak bangun awal, tapi hari ini jam 6 sudah bangun semata2 nak mintak apak hantar g sekolah..tak sabar nak jumpe ayah.." terharunya..menitis air mata..Sepanjang hari ini bersama PJ termasuk dalam kelas pun bawa PJ. Sempat promote seni pada anak2 murid. PJ janji pada mak dia balik jam 1, tapi PJ tak berganjak tinggalkan saya membuat persiapan Pameran di Galeri Ilham Kreatif. Sempat bantu saya key in markah geografi kat pejabat..Sempat makan tengahari bersama..pendek kata ke mana saya pergi PJ sentiasa ekori. Pj sempat ajar Photoshop bersama Cikgu Mazidah..tahu dah sikit2 pasni PRO...Pj janji nak ajar banyak lagi sepanjang cuti 2 bulan nie. Baguskan dapat anak macam nie. Sehinggalah selesai buat persiapan, PJ banyak membantu.

Jam 5.30 kami bertolak pulang. Beres satu lagi tugas. Tinggal dirasmikan aje esok. Dalam kereta tanye PJ " PJ nak makan ape?"..Jawab PJ ringkas, "takpelah yah..saya makan malam terus dengan family". Saya pakse dan bawa PJ makan kat KFC..fuh! nampak sangat die sembunyikan lapar, PJ makan tak ingat dunia..Sempat usik " PJ tadi kate tak lapar...tapi licin"..Macam tulah anak beranak, gurau senda jadi pengikat kasih. Tetiba suasana jadi suram...PJ berubah jadi sedih dan muram..takut berlaku salah saya bertanya " PJ marah ayah ke?"..PJ menjawab dengan nada yang.... Allahuakbar...terharu..." Saya rasa bersalah sangat yah, sebab tak banyak membantu ayah buat kerja tadi, saya hanya lihat dan pandang ayah bekerja sendiri, saya tahu ayah penat sangat...saya gagal jadi anak yang baik, pastu ayah ade masa lagi bawa saya makan di luar...saya rasa bersalah"...Mengalir air mata..Montel pandang sayu sambil memegang ayam di tangan. Alangkah bagusnya kalau anak2 melayu yang beragama Islam punya sifat seperti PJ..." Ayah tak kisahlah, PJ pun banyak tolong tadi, ayah yang sepatutnya rasa bersalah kerana lewat hantar PJ balik"...Hubungan baik ni terjalin sejak PJ sekolah dulu. Balik sekolah saya yang hantar. Mak Apaknye pun tak berkira asalkan bersama ngan Cikgu Wazir. Begitu sekali kepercayaan mereka. Itulah nikmat jadi seorang guru..Tp PJ taknak jd cikgu kerana katenya tak sekuat saya..tahan melayan karenah anak2 orang lain...INI KERJAYA YANG AYAH PILIH...Selesai hantar PJ..sedih dia nak tinggalkan saya..salam cium tangan masih tak hilang..." Ayah nanti jumpa lagi"....

Lepas makan malam yang ringkas , bersama Montel dan Isteri bergegas ke Shah Alam beli hadiah untuk Kakak Tersayang, Cikgu Che Rohana. Anak2 6A3 bekalkan wang RM50 untuk beli kerongsang biru...cari punyalah cari, akhirnya jumpe gak. Ayah dan bonda tambahlah sikit untuk pastikan anak2 puas hati...Esok kami rancang nak sambut majlis perpisahan. Semoga Akak Ana temui kejayaan di tempat bari. Terima kasih kerana jaga dan beri ilmu pada anak2 Wazir sejak batch Daus ( MAtop), Karim dan Montel.

Malam sambung kerja buat kad, persiapan akhir untuk Galeri dan melayan anak2 yang memang setiap malam selasa akan datang ke rumah. Bad, Jemil, Alan dan Am..terima kasih bawakkan ayah MILO AIS. Sedapnyerrrr. Jam 1.30 baru die orang balik...siap pesan.." Yah setiap selasa jangan lupe masak tau..kite orang datang"..Ape ko ingat umah aku RESTORAN...Insyaallah anak2 ape yang mampulah...

Sehingga jam 2.15 masih menaip di blog. Malam2 cam nielah banyak idea...So hari nie..Banyak kenangan manis dan jadi penawar sakit pening. Anak2 mentee, Afiq, Izzat, Amirul, Deen, Afham, anak2 gadis Ulala Tropika yang bayak menolong terima kasih. Maaf cos ayah tak layan kalian seperti hari2 biasa. Ayah tetap sayang korang dan yang penting....KORANG SENTIASA DI HATI.Daus..Tq cos sentiasa di sisi Walid ketika walid sakit..Selamat jawab pekse. Untuk semua insan2 yang begitu bermakne dalam hidupku...terima kasih kerana jadi sebahagian dari hidupku..Kalian semua Kesayangan, Kesabaran, Ketenangan, Kedamaian KU sampai akhir hayat. Terima kasih Allah cos beri yang INDAH dalam hidupku.Jumpe lagi lain titipan...MUAHHHHHHH!!!!!!!!!!!

Isnin, April 27, 2009

INDAH SUNGGUH PANORAMA



Syukur Alhamdulillah...Akhir....nye...penantian yang penuh siksaan terlerai. Perasmian Minggu Seni dan Geografi berjaya dilancarkan dengan baik dan lancar. Persembahan yang dirancang selama sebulan, latihan selama 2 minggu dapat dilaksanakan dengan lancar dan membanggakan. Anak2 3 RK terima kasih kerana jadi anak ayah yang hebat.Anak2 6 Atas, terima kasih gak kerana cekap membantu.Terima kasih gak pada Kakakku, Kak Mazidah kerana hari ini beri lembaran baru....takut rasanya jadi macam tahun lepas...cukupppppp.....Buat adikde ku Yan...terima kasih kerana jadi rakan setia dan memudahkan. tanpa korang berdua...ulala tah kemana...Tropika tak ke mana...Buat anak2, maaf kalau pagi2 dah angin...biasalah...ayahde korang ni...mane boleh tengok orang lepak2...melenting le jawabnya..tu marah sayang namanya.Maaf kalau ayah keterlaluan, itulah tugas ayah, tegur yang tak betul untuk pastikan kerja kita sukses.Maaf sekali lagi kerana hanye mampu belanje nasi lemah ngan air jer...nantilah kalo ade rezeki lebih ...korang belanje ayah...weh3..Sebenarnya awal pagi lagi badan dah rase tak sihat. Pening kepala tuhan saja yang tahu.Tahan dan berlakun takde apa2 untuk pastikan Perasmian Minggu Seni dan Geografi berjalan dengan baik. lagi satu takut nak hampakan kak Mazidah yang rasenya banyak korban untuk minggu nie.Yan pun..sanggup tinggal anak suami untuk melayan karenah dan permintaan aku yang pelik2. Petang janji nak balik awal nak tidor tapi terbantut bila tengok anak2 semangat mengemas dan buat persiapan. tak sanggup nak tinggal padahal kepala nie macam nak tercabut.Balik Umah je...bummm terus tidur..dah tak ingat ape. Pengsan tak sedar ape2. tahu2 anak2 dan baring kat sebelah, daus balik, Montel dah picit2 kepala, rase lege sikitlah. Karim datang pun tak sedar, makan malam pun tak sedar...kiranya Allah bagi aku rehat satu malam tanpa buat ape2 kerja. Atie, isteriku...maaf ye..tak dapat bual ape2 .Memang rasenye pening malam nie paling hebat pernah dirasa. Sempat makan ubat ,pastu pensan balik. Sedar2 dah pagi.Apa2 pun...Hari ini hari paling menggembirakan cos dapat bagi yang terbaik untuk panitia dan sekolah. Apa yang saya sumbangkan smata2 nak kongsi dengan semua warga SMKSKI.Nikmat rasanya bila hajat tercapai. Kepada semua pihak yang membantu secara langsung atau tidak langsung.Terima kasih daun keladi. Buat anak2 dan Isteri...Andalah KekuatanKU.....

DI AMBANG MINGGU SENI & GEOGRAFI


Ahad...ingat nak rehat...tapi agenda penuh ..dari awal pagi sehinggalah jam ini 12.45 masih tak berhenti buat persiapan. Macam nielah orang seni...merancang awal tapi kerja last minute juga yang best...Buat awalpun takde erti siap awal...ade je yang yang nak ditokok tambah. Pagi2 dah sibuk kedapur masak untuk isteri dan anak2...Hari Ahad bagi can dieorang bangun lewat..Abis je masak...dah mula kerja. Buat tag nama, buat pamplet, buat kad jemputan...macam2. Nasib baik anak2 6A3 datang berkumpul, Jiejah, Salleh ( sampai kul 12.00 malam baru balik), Zila dan Nora. Korang nie memang baguslah...ringan tulang. Cayyoi dan Montel...bisaklah...tebal telinga kene arah....Malam buat topeng untuk 'Ninja Turtle'..entah...ape yang jadi entah..tengok jelah esok..Isteri turut membantu menjahit...Malam makan agak ringkas...KFC ngan CUCUR KODOK...Pesan si Salleh beli span bunga untuk buat kostum...Ya Allah...di belinye span cucuk bunge ..kalo 1 takpe nie sampai 8...die jawab selamber jer..." boleh ejer buat topeng tu...kreatif skitlah cikgu"..Aku dah 6 tahun blaja kat UiTM, 9 tahun jadi cikgu...tak pernah plak tgk orang buat topeng pakai gabus bunga...Salleh2..Ingat bawak kete cikgu elok2..dia takut bawak moto, jalan umah die lalu ladang tebu,.. jadi cikgunyelah bg izin bawak kete...Sok pagi2 amik cikgu..jangan lupa plak.So..mate dah naik bengkak, teringin nak tido tapi tak boleh lelap...Anak2 KRK sok jangan lupa perform yang BAGUSSSSSS......Key..doakan kami sukses esok....

Sabtu, April 25, 2009

JURU KAMERA BLASAH AJER


Hari nie tugas saya jadi juru kamera...berbekalkan kamera pinjam ( Karim punye), kehulu kehilirlah saya mengambil gambar sepanjang program LADAP di HICT Klang Parede..tak le se pro abg Aminur Rashid...orang beratur ...klik2..orang makan..Klik2..orang tido..klik2..orang berucap..klik2..orang curik2 buka blog..klik2...orang bagi hadiah..klik2...semua saya klik2..tak tahulah ape kualiti gambar tu jadi...tapi yang penting dah jalankan tugas..bab edit gambar...Ajk dokumentasilah buat. Jangan marah ye...tak pro..macam "Abang". harap2 tahun nie pengetua hantar g kursus fotografi...Program LADAP...makanannye sedap...He3.Tapi yang bestnye hari ni, dapat jumpe semula bekas guru2 saya di sekolah menengah di SMK.Rantau Panjang. Program nie usaha sama SMKRP. Jumpe cikgu Fazidah, Cikgu Abu, Cikgu Wong,Ustazah Azlina,Cikgu Moktar dan ramai lagi...Fuh! Bangga bila dapat duduk sama ngan mereka...dah jadi rakan sekerja dalam dunia pendidikan. Rata2 mereka lafaskan " Dah tue saya ye"...tak tua cikgu..tapi Klasik...Mahal dengan ilmu dan pengalaman. Terima kasih cikgu..kerana kasih sayang, tunjuk ajar dan restu cikgu saya berada di dunia pendidikan ini. Habis LADAP...go shoping...belanje barang2 dalaman..ops!!!!he3. Montel abis MUET terus g KP, Cayyoi dan rakan2 berpoya2 kat KP. Balik terus bawak balik anak2 nie. Dapat mesej dari anak2 6A3." terima kasih cikgu bekalkan kami makanan" . Tahu anak2 hari ni pekse, jadi malam sebelumnya dah sedia beli bekalan roti untuk bekal anak2 .Maaf kerana tu jer yang sempat beli...fikirkan kantin tak buka, seadanyalah untuk alas perut anak2.Semoga kalian dapat jawab pekse dengan baik. Afiq...tahniah dapat no 3, pertandingan Xplore race kat SMK Raja Zarina..Macam tulah anak ayah..Afham...ayah tetap bangga ngan afham..walaupun tak menang tapi dan usaha sehabis baik...dan paling mengharukan...AFHAM sempat mesej "Selamat Hari Jadi Cikgu, semoga panjang umur"..lurus betul anak ini...cikgu kelentong pun percaya...minta maaf ye...Hari jadi cikgu 1 Februari lah...dah lepas...tapi cikgu hargai...Malam ni tak sempat masak...beli je kat pasar malam...dalam masa yang sama bleh le jengok Bad berniaga kepak ayam...boleh tahan rasenya...terasa kepak. Atie...(isteriku)...makan ubat...bior cepat baik bleh kuar suping jauh2. Key...sampai sini dulu...nanti sambung...nak titon dulu dah ngantuk sangat...cayyoi picit lagilah rasenye nak tidor.....Salam malam minggu.....

YAHOO..KAMI DI KLANG PARADE



Leh la shoping pas ni.. he2..sebenarnya ada LADAP..Dah pening2, kene refresh..
Dah pening ni..le nak mula..nak curi2 keluar..kena bertukar menjadi kucing ke,tikus ke..Keluar pun orang tak nampak..he2..

Jumaat, April 24, 2009

KERJA SERONOK,SERONOK BEKERJA


Alhamdulillah...hari ini segalanya berjalan dengan damai dan penuh kepuasan. Perjalanan latihan Ulala Tropika berjalan dengan jaya. Kelemahan semalam dapat ditebus hari ni. Terima kasih anak2 3RK yang komited bekerja dengan cikgu yang cerewet dan mulut lepas ni...korang memang penyaba...latihan nasyid pun takdelah jurulatih yang tak garang...semuanya untuk pastikan kerja persembahan berjaya dan berjalan dengan jayanya.Afham, deen, Myirul,Izzat , Afiq, anak2 dara comel ayah terima kasih buat kami semua seronok bekerja semula...Pembantu2 6 A3...korang nadi ..Saleh,Montel,Jiejah, Zafirah, Killa....Cayok2. Puan Mazidah dan Adikde Yan ( Tun Teja dan Dang Hanum)...terima kasih beri semangat...Tanpa 2 wanita hebat ni...pokok tan berdiri digayuti " MONYET KUNING". AMAR...si jantung hati...walaupun kecil tapi dah mewarisi sifat mama dan ayahnya...penyayang dan sentiasa jadi peneman dan perangsang saya untuk teruskan perjuangan..Tutttt...tutt.....semoga keretapi terus berjalan menuju destinasi...he3 esok2 kite sambung cari landasan ye Amar. Puas hati dapat buat raptai persembahan Pentomen hari ni...Kami buat sungguh2 dan rasanya dah mencapai tahap "WORLD"...WAlaupun pada mulanya nampak macam tak bleh blah...tapi sukses juga. Harap2 final nanti...XCELEN....Malam kuar raikan penat seharian ngan anak2,Cayyoi, Montel, Karim, Isteri tercinta, Atie, Kak Mazidah dan Abang...KFC..Sehingga Menjilat Jari...Pastu Karim ajak jalan2 naik kete baru...Fuh!!! macam nak tercabut nyawa..Karim..Alon2 gowo kreto..Nyong orak sayang kuwe..nyong sayang kreto kuwe...Apa2pun terima kasih kepada anda2 semua cos beri keceriaan hari ni..Sayang smue macam kak Nita sayangggggg...smueeeee...Terima Kasih Allah kerana hadirkan orang2 yang cukup bermakna dalam hidup ku...Peliharalah hubungan kami sehingga akhir hayat. Inilah sahaja ubat duka dan penyeri hidupku...Sementara ada hari2 lagi buatku...jadikanlah suka duka bersama mereka sebagai 'KENANGAN TERINDAH' buat ku.Kerja seronok terasa seronok jika kita seronok bekerja...bila dah seronok berkerja..maka Beronok2lah kita akhirnya. Terima kasih pada penaja hari ni, Marigold ( air kotak) KFC, Carefour,PESONA,CELCOM dan Penaja oksigen dan jasad ini..ALLAH...Buat keluarga Arwah Acik Mad Nor...Semoga Arwah di tempatkan bersama kekasih2 Allah. Alfatihah.........(Amin).Sayang Arwah terkenang bila kala terlihat kolam ikan pemberiannya....Key...sampai sini ajelah bual sembang kite hari ni...nak lelapkan mata cos esok nak pergi berjuang....Perkembangan Staf....Salam Tropika untuk semua...Muah!!!!

BIARKU MENJADI LILIN


Biarku menjadi lilin

Memberikan cahaya

Terangi sekeliling dengan diri terbakar

Tak siapa yang sedar

Disaat kegelapan rela aku berkorban

Demi satu harapan

Biar masa berlari

Dan kau terus mendaki

Aku tenang disini dengan sabar menanti

Tanpa dendam dan benci

Andainya kau terjatuh terluka dan tersungkur

Kurawat biar sembuh

Aku tak kan bertanya

Apakah nanti balasannya

Setiap pengorbanan setiap pemberian

Demi satu ikatan

Keikhlasan dihati

Walaupun kau ragui

Pada suatu masa dan suatu ketika

Akan ketara jua

Biarku menjadi lilin

Memberikan cahaya

Saat kau kesepian saat kau kegelapan

Kurela menerangkan

Aku senang begini dapat terus berbakti

Dengan cara sendiri

Khamis, April 23, 2009

Pedih dalam Tawa.





Salam...Hari nie agenda penuh dengan membuat kerja2 akhir minggu seni. Dari awal pagi sampai jam 6 petang macam tak keruan. Kehulu, kehilir...macam bapak ayam hilang anak...semuanya untuk anak2, Panitia dan sekolah. Itulah tugas guru..Fuh!!!! penuh cabaran. Macam biasa,anak2 ting 6 A3 banyak membantu. Terima kasih...Ayahde sayang korang. Kami sama2 buat prop, pokok2, GERAS ( kata Saleh), kostum dan macam2 lagi. Kerja sama2, yang berat jadi ringan, yang banyak jadi sikit. Latihan dimulakan agak muram, mana taknye, janji lepas sekolah, jam 3 baru penuh berkumpul...Rasanya buat latihan ngan Siti Nurhaliza pun tak lewat macam ni. Baru jadi pelakon sekolah dan tak disiplin...em!!!!NAk kate dan di tegur...sampai kene umpat belakang...Nak kate dah dimanja di sayang...lebih dari sayang diri sendiri...3 RK buka mata anda...Kami guru2 pun dulu dari kelas yang pandai, tapi kami diajar dengan disiplin dan yang paling penting rasa hormat pada guru.Dan dah terbukti pun , kami aktif dalam masa yang sama belajar...Daaaa.... masuk U gak..Berjaya gak...Jadi cikgu gak... Ingat ye...Kita kalau bijak tapi bijak atas kertas tak sama dengan bijak dan ada pengalaman..Diluar sana lagi banyak cabarannya terutama di U nanti... Kalau tak aktif dan tak berani dengan cabaran..tertinggal jauhlah..dan kadang2 jadi punca pelajar gagal....Guru2 tegur, marah, nasihat bukan untuk kepentingan sendiri...masa kami dah berlalu...Semua tu tanda sayang dan yang penting..bersyukurlah kerana ada lagi guru yang marah, nasihat, tegur...Satu hari nanti bila tiada guru yang endah tentang kita...meraba2lah, tercari2lah, terkapai2lah sendiri...Anak2 Mentee, Izzat, Afiq dan Myrul...tq kerana memahami dan sentiasa beri sokongan. Kepada anak2 3RK yang sukarela terlibat ngan Persembahan di bawah bimbingan cikgu..terima kasih..anda memang anak2 yang hebat dan baik...terima kasih cos beri kerjasama yang baik. Pada Kila ngan Zafirah...tq...korang memang MALATOP...camtulah pelajar yang Hapening...Montel..terima kasih kerana sabar dan kerja keras. Cikgu Mazidah dan Cikgu Ariyanti...korang memang Serikandi SMKSKI...Kekuatan yang susah nak diruntuhkan...Tq jd SAHABAT. Isteriku tercinta...Walaupun minggu ini berlawan dengan sakit dan perit...tapi sentiasa berdiri disamping suamimu..MUAH!!!!jangan lupa makan ubat. Cokyah!!!!bila nak balik sini? teringat anak sorang ni kat kolej Seremban...Semoga berjaya...Begitulah hari2 seorang guru...macam mana sibuk, penat, letih, sakit...hatinya semua diserahkan pada anak2 didik. Kadang2 anak2 tak faham...ikut rasa hati, ikut darah muda....kita yang terlebih risau....walaupun pada dasarnya bukan darah daging kita...Cikgu dah anggap semua macam anak2 sendiri...ITULAH GURU...dalam tawa kekadang terselit kesedihan, Dalam kesedihan sengaja buat2 ceria untuk anak2...Takde guru mahu anaknya sakit, tiada guru mahu anaknya gagal, tiada guru mahu anaknya dikecewakan, tiada guru mahu anaknya menangis...Anak2...kekadang kami lebih menangis melihat kegagalan kami mendidik kalian...Hanya Allah yang tahu...Anda berjaya....tiada ucap terima kasih, Anda buat salah tiada kata maaf, Anda bahagia tiada ucapan sayang...kerana kami tak minta itu...yang kami minta hanyalah....MELIHAT ANAK2 JADI ANAK YANG BAIK DUNIA AKHIRAT...HU..Hu..Hu...dah..dah...tak boleh teruskan...karang .....Harapan kami warga pendidik, jadilah anak2 yang ketagih ilmu...Ilmu bukan diperolah dari kertas tapi lebih berilmu kalau lebih 'Pengalaman" Hingga kita berjumpa di lain sisipan . Selamat malam. Semoga esok Allah beri kita udara untuk bernafas..

Selasa, April 21, 2009

MINGGU SENI DATANG LAGI...




Dah 3 tahun rupanya saya kat SMKSKI ni...Maksudnya..menjelang isnin minggu depan..dah masuk kali ketiga saya terlibat dengan minggu Seni dan Geografi...Paduan 2 panitia nie memang kasik gegar tiap2 tahun. Seingat saya..tahun pertama merupakan tahun paling sibuk dan panik. Mana taknya dalam sibuk2 menguruskan minggu nie...Ketua panitia saya..Pn. Ariyanti ( adikde)..lepas jer rasmi pagi tu...terus je hantar spital...Berjaya melahirkan anak seni...Nasib baik tak bagi nama " Siti Seni". Tahun tu , sukses..pameran dan juga aktiviti membanggakan. Terima kasih anak2 X 6A4 2007 yang banyak membantu. Tahun 2008 mencipta sejarah...Galeri Ilham Kreatif dilancarkan..walaupun kecil tapi satu permulaan yang baik..Jadilah daripada tak ada langsung. So sesapa nak tengok hasil karya anak2 SMKSKI bertandanglah ke Galeri kami. Pasti memikat. Tahun tu jugak tahun meriah cos buat persembahan Perasmian penuh Warna-warni. Persembahan Pentomen " Sungai Oh Sungai " buat semua hati tertawan. Nak tengok Video? tunggu belas ehsan Cikgu Mazidah masukkan dalam blog saya ye. Tahun ni..menjanjikan satu fenomena baru...Temanye dah glem..." Seni dan Geografi Inspirasi hidup"...Ceh! macam cogankata TV3 plak. Dalam masa yang sama kami cuba kumpul 1000 wajah warga SMKSKI sebagai gimik minggu panitia kami...nk tahu lebih lanjut...tunggu....HAri ni bermulanya kerja2 belakang tabir minggu seni...Kami berkumpul sampai petang bekerjasa sama menyediakan persiapan awal. Bebudak 3RK dengan kerja2 membina model taman mini, Pelajar tingkatan 6A3 dengan meating dan persiapan akhir, bebudak kelab seni dengan memfailkan karya,bebudak 3E dengan jam gergasinya, Cikgu Yan dan penggerak kami, Pn. Mazidah sibuk mengedit foto sambil2 tu curik2 buat blog untuk cikgu Yan...patutlah buat kerja senyap jer..rupe2nya ada agenda tersendiri. Apa2pun ...anda memang best!!!! seronok berkampung sekali sekala ( rewang) meriah tak terkata.So...ada baki 5 hari lagi untuk kami berjuang...Minggu ni...tak tido le buat persiapan akhir...Harap3 tahun ni mengulangi kejayaan tahun2 lepas jadi minggu panitia terbaik sepanjang tahun. Anak2 mentee, Afiq , Izzat dan Myrul...ingat pesan ayahde...Cinta dengan ilmu...Melatih anak2 menyanyi bukan mudah..Tahun nie persembahannya berbentuk Muzikal Broadband, Lagu...OH La La Tropika....Tunggu anak2 3RK beraksi. Afig jadi burung, Myrul jadi Ikan, Izzat jadi Lebah...3 makhluk nie akan buat shuffle...GEMPAK!!!.Tutup cerita persiapan minggu seni... kongsi cerita menarik.. Awal pagi di kunjungi bekas pelajar 5P3 tahun 2007, BALA...wah! dah pandai bergaya...Sibuk bekerja dan ambil peluang bercuti nak jumpa cikgunya. Sifatnya yang dulu masih tak luntur, masih salam cium tangan. Walaupun kat sekolah dulu agak nakal, tapi satu je prinsip dia, ' dengan cikgu kene hormat' Kami berkongsi cerita dan akhir perbualan inilah katanya " Cikgu minggu depan saya gaji saya nak bawa cikgu makan2"...Baguskan...walaupun dari segi akademi kurang berjaya tapi pembentukan diri cukup cemerlang. Balik sekolah dikunjungi anak yang dah lama tak balik , AMEER PARKINSON", cuti study week, kat UiTM. Dapatlah makan sama dan banyaklah berkongsi crete. Ha! sekarang ni bersama 3 orang anak2 kesayangan. RAsanya juga dah agak lama tak balik...Bau Ayam...baru balik dari kerja kata mereka...kerja apa...berniaga "Kepak Ayam". Terima kasih Bad, Alan dan Jemil...walaupun sibuk bekerja tapi masih ada masa melawat ayahde. Tapi malam ni...minum air je ye..Tak sempat nak masak. Lain kali datang bawak makanan sendiri...He3. Sebelum catatan ini melabuhkan tirainya ( macam ayat Cikgu NApi tak? )...Bolehlah...Terima kasih kepada semua kerana beri senyuman kepada saya hari ni. Lupa plak...buat anak2 , Cayyoi, Deen, Zaid , Myrul, Afham dan pria2 terhebat SMKSKI...Lupekan ajelah awek nih!!!! tak beri manfaat pun. Bercinta ngan ilmu akan dapat hasilnya...Awek sekarang tak pilih rupa harta, pilih masa depan yang baik maksudnya orang2 yang berjaya...Renung2kan dan selamat beramal. Kepada semua anak2 yang sekarang sedang periksa kat UiTM seluruh negara,Moja2, Daus, Botak, Amer,Jeera,Ayed,Raja dan lain2.. selamat berjuang...sem ni 3 pointer ke atas.Keylah...jumpe lagi esok. Selamat Malam, semoga tidur lena, semoga mimpi indah dan semoga hari esok terus2an beri senyuman....Muah!!!!

Isnin, April 20, 2009

Muah!!! Isteriku dah "SIBER"


Fuiyooo!!!! Isteriku dah jadi Ustazah siber sekarang...Tahniah...Nampak lebih hebat cos Atie suke Xplor benda baru...Blog latar "UNGU" jadi pilihan.Sebagai suami, beri sokongan ajelah yang mampu. Harap ade masa nak menulis ..tapi jangan lupe masak plak ye!!!He3. Semoga dengan kelahiran blog ni bleh le isi mase terluang menulis...mane tahu kalau bakat terserlah..boleh jadi penulis yang hebat...macam Cikgu Hanafi..Bombastik..Kat sekolah dah jadi satu wabak atau fenomena....WABAK BLOG..pembawa Virus siapa lagi...Master Of IT..Cikgu Mazidah.Terima kasih perkenalkan dunia yang luas ni pada kami suami isteri. Kepada rakan2 guru..meh le beramai2 jadi SKUAD SIBER.Hari ni dapat makan tghari ngan 2 sahabat baik kat sekolah, Adikde Ariyanti dan Kakande Mazidah...Berbincang tentang minggu seni yang bakal menjelang minggu depan..tapi sehingga ke hari ini tak ada apa2 persiapan pun...haru2..So minggu ni kenelah stay sekolah sehingga lewat petang...latih budak persembahan, atur pameran, persiapan lain..fuh!!! macam nak pilihanraya sibuknya.Harap2 gandingan 3 serangkai ni bersama2 rakan2 guru Seni dan Geografi bakal menggegarkan SMKSKI. Untuk pengetahuan sudah 2 tahun berturut2 panitia kami di tabalkan sebagai perancang Minggu Panitia terbaik...Apa yang Penting...KERJASAMA.Apa2pun nantikan KEJAYAAN Hatrich...Ulala Tropika...Hari ni walaupun mood suram di awal pagi tapi diakhiri dengan senyuman ceria. terima kasih Isteri, montel, anak2 4A5,4A3 dan anak2 yang setia sambut kita datang dan hantar pulang, Cayyoi,Deen, Rezza ( si pengangkat Beg ) setiap pagi, Salleh, Jiejah, 6A3 dan tahniah pada ISMAIL kerana hari ini datang sekolah bawa perkabaran gembira, berjaya masuk Matrikulasi Seremban dalam bidang Akaun. Itupun liat nak pergi atas alasan nak masuk tingkatan 6...tahu kenapa...jawabannya..taknak tinggalkan cikgu.Terharukan..Tapi setelah dipujuk....Ismail akan jadi warga Universiti...Ayahde bangga ada anak macam Mail...yang lain2...Terus maju..jangan pandang belakang. Anak2 mentee, Mirul, Afiq dan Izzat...korang dan jadi pengubat duka.Nampak korang pagi2 dan buat hati sejuk...Ayahde akan cube jaga korang sebaiknya.Daus..balik kejap je mintak restu nak periksa kat UiTM, Interior Design...Walid dan Ummi doakan sem ni 3.80 ke atas...Rasenya sampai sini saje titipan hari ni, nak teman Montel blaja. Doa saya pada semua...semoga hari esok beri sinar dan ceria.Isteri Siber dah tido...Suami Siber minta diri....

Ahad, April 19, 2009

FRIEND..Thank You for being You!


There are certain people in our lives who just make the world a better Place.
They give us hope and raise our spirits simply by being the kind of people they are.
Some people stsnd up and champion a cause,
or provide the spark,
or defy the odds,
or do the right thing simply because it's right.
They don't really worry abaut fame or acclaim.
They just think abaut being good friends good neighbours, good people.
We don't say it often enough.
But, we are grateful to have these people in our midst....
Thank you for being YOU!

I'M NOT SUPERMAN...


Saya bukan SUPER HERO..Saya manusia biasa.Maksudnya saya tak ada kuasa sehebat hero2 khayalan ciptaan Barat, yang mampu nak tolong orang, yang mampu puaskan hati semua orang dan dan tak boleh juga dijadikan icon. Sehebat Superman juga ada lemahnya, tak boleh berdepan dengan "KRYPTONITE"...hilang kuasanya..saya manusia biasa, kadang2 ada silapnya, Saya suka bergurau, saya suka berjenaka, suka tolong orang, suka memudahkan orang, suka jadikan sesuatu hubungan tu ceria selalu.Mudahnya bersahabat dengan saya, apa pun yang orang buat, awal2 lagi saya dah sedia memaafkan. Kadang2 kita cuba nak buat yang terbaik supaya orang lain puas hati dan selesa mendekati kita, tapi ia juga kadang2 mengundang kecil hati dan kemarahan..Maaf..Saya bukan bermaksud nak lukakan hati sapa2 tapi itulah kelemahan saya yang kadang2 kita tak perasan ia pedih. Saya banyak berdiam diri bukan kerana saya tidak tahu berdikari mencari jalan penyelesaian, tapi rasanya lebih baik diam daripada ia terus mendatangkan marah.Lebih baik kita biarkan keadaan reda daripada ia terus parah...Itu sebahagian pesanan Bapak dari kecil lagi. Rasanya kebanyakkan lelaki memegang prinsip ini. Tapi percayalah....saya bukan jenis pedendam, bukan juga jenis buang saudara atau kawan. Kalau saya salah...rasanya berpuluh2 kali maaf dipohon, dan kalau orang lain buat salah...kemaafan tu dah lama saya beri.Saya selalu positifkan diri bila ada orang berlaku salah pada saya, dan saya harap saya juga diperlakukan sebegitu. Give and take..itu kan yang terbaik. Terimalah saya seadanya..Dan saya juga terima orang lain seadanya mereka. Jangan beri harapan yang terlalu tinggi kerana saya cukup takut ia akan kecewakan orang lain. Apa yang saya mampu...itu yang mampu buat kerana saya bukan SUPERMAN. Saya budak baru belajar..perlu dan sedia beri teguran..Jangan mendesak dan memaksa kerana saya takut tak mampu nak beri. Saya hargai semua yang orang beri, tolong, bantu, sayang, kasih dan segalanya...Kadang2 saya boleh balas, kadang2 saya cuba balas, kadang2 saya tewas dan tak mampu nak balas. tapi di hati kecil ini...Ucapan terima kasih dan doa dan rasanya hanya Allah saja yang tahu...kerana sayakan bukan SUPERMAN.Buat orang2 yang tersayang disekeliling saya, Mak, Bapak, Isteri,Keluarga,sahabat,kawan, anak2 dan semua yang berharga dalam hidup saya, TERIMA KASIH kerana terima saya seadanya, terima kasih kerana bagi semangat, kasih sayang,sokongan dan dokongan.Saya tak manpu nak balas jasa kalian kerana saya bukan SUPERMAN.Maaf sekiranya kehadiran saya dalam hidup kalian tak menjanjikan kemewahan, kebahagiaan,keceriaan,kekuatan,kekayaan dan sebagainya kerana saya bukan SUPERMAN.Bantu saya tika saya jatuh, tegur saya tika saya alpa,bimbing saya bila saya lupa, dukung saya tika saya tersungkur,ajar saya tika saya tak tahu,nasihat saya jika saya salah,pimpin saya tika saya tak tahu jalan, pandu saya tika saya sesat,Tolong saya tika saya susah...kerana saya bukan SUPERMAN...Bukan SUPER HERO...SAYA HANYA "MOHAMAD WAZIR BIN ABBAS",hamba ALLAH yang tak tahu apa.....

Khamis, April 16, 2009

SALAM PERSAHABATAN


Sudah dua hari tidak bertemu sahabat. Maaf...bukan lupa sahabat2 semua tapi kesihatan tidak mengizinkan.Hari ini seperti hari2 biasa, rutin guru memberi khidmat sebarkan ilmu.Bertemu anak2 bagaikan ubat pelali yang tiada tandingan. Keluar kereta...dah disambut dengan pelbagai pertanyaan...Jawapan yang hanya mampu keluar..." cikgu sihat, terima kasih ambil berat"...keletihan, kelesuan dan tenaga yang longlai ini jadi segar lihat karenah anak2 yang sentiasa menghibur dan mencuit hati. Tenaga kembali segar semangat kembali membara.Anak2 tingkatan 6 atas...bangun ye...tak boleh tidur saja...buat sesuatu..Ayahde tak mampu nak marah, cuma nasihat sinis, tapi ada juga yang menahan air mata...ingat ye..dah takde tingkatan 7..ini peluang untuk ke menara gading. Isma, Salleh, Montel...jangan alpa..anda harapan mak ayah. Macam tu juga pada yang lain.Kak Mazidah...hari ni adik mengaku bersalah. Minta Maaf...Tiada niat untuk menyinggung...Nama aje " adik " mestilah nakal dan kadang2 "menyusahkan,menyakitkan hati, membuat darah naik,menyakat dan membuat onar" AMPUN....Anak2 Mentee...maaf.Ayahde tak dapat bawa jalan jauh..cume dapat melawat SACC Mall, Galeri Shah Alam dan kedai Alat Tulis Syeksen 2. Makanpun cume " Char kuey teow" takde sayur. Tapi rasanya puas dapat bantu anak2 cari bahan untuk kerja projek seni. Rancangan awal nak bawa ke Bukit Malawati, boleh buat rujukan di Muzium Bukit Malawati...lain kali ye..bagi peluang "Monyet2 tu berexplorace.Afiq,Izzat dan Mirul...terima kasih kerana jadi anak2 yang baik. tahniah Ijat dan Mirul berkorban cinta monyet untuk kejar ilmu..Afiq!!!!lets join the club " KELAB CINTA ILMU"...Kecuali cikgu...Cikgu 'Man Belon Punyer!!!' op!!!! Milik Noriati Saru. Nak kongsi cerita...Karenah orang tidak berilmu...lepas bersantap, kami berngsur pulang..Alamak!!! ada kereta Kancil menghalang,paking betul2 belakang kereta MYviku..Puas hon, tunggu sampai 40 minit barulah pemilih kereta tergesa2 alihkan. tanpa maaf , tanpa rasa bersalah...Tercabar sungguh....Anak2 bertanya " Kenapa cikgu tak marah ? ".Macam biasa sebagai guru contoh ini jawapannya , " Orang yang marah pada orang yang kurang ilmu ialah orang yang sama tak berilmu"..Jadi ..moralnya wahai anak2 ku...Jadi ahli masyarakat biarlah berilmu kerana dengan ilmu kita tahu hormat dan berlaku bijak dalam perlakuan kita. Kepada pemilik Kenderaan kancil coklat cair WLB1761 nasib jumpa orang baik macam kami kalau orang lain.LU FIKIRLAH SENDIRI.

Selasa, April 14, 2009

SEMANGAT KENTAL


Semalam..Isnin 13 April 2009, saya membawa 10 anggota kadet Pertahanan Awam ke Stadium Sultan Sulaiman,Klang. Bertugas sebagai AJK Keselamatan dan kecemasan untuk Kejohanan Sukan Pendidikan Khas Daerah Klang. Terima kasih pada anak2 kadet,Coklat, naim, Afiq, Deen, Wan,Cayyoi, Alif, Rezza,Zaid dan Moja kerana bertugas dengan dedikasi dan baik.Terima kasih juga pada anggota Pertahanan Awam yang turut bertugas termasuklah bekas anak murid semasa di SMK Telok Gadong, Firdaus (DJ)..terharu ada anak murid lama yang dulunya sarjan Kadet kini bartugas di JPAM Selangor.Sehari bertugas di padang memang memenatkan tapi disebabkan tugas dan rasanya kerana anak2 Khas ini segalanya kami redah. Berdiri tengah panas terik sampai gelap kulit tak melemahkan kami untuk memberi sumbang bakti. Apa yang menariknya menjaga kelas khas ini ialah melayan karenah anak khas yang antaranya yang lemah dalam pembelajaran, sindrom, masalah penglihatan dan masalah pendengaran. Melihat kesungguhan malihat mereka berlari secara indiidu mahupun acara kumpulan kekadang buat saya sebak. Beberapa kali air mata berlinang...disedari oleh anak2 KPA.." Kenapa Cikgu menangis? " Saya terus jawab dalam nada sebak..." terharu...dalam keadaan mereka yang serba kurang ni Allah beri mereka kekuatan yang tak ada pada insan normal...Kuat dan kental sungguh semangat mereka". Mana taknya...ada atlit yang dah jatuh tersungkur tapi mahu menghabiskan larian, ada atlit buta yang berlari bersama guru pembimbing, ada yang sempat tanggalkan kasut dan terus barlari, berhenti kerana tunggu rakannya berlari sama walaupun sebenarnya itu pesaingnya...Macam2 karenah mencuit hati..Paling terharu ialah kasih sayang mereka terhadap guru2 meraka..cukup patuh, dan dengar kata.Ada yang seronok bila dah menang dan asyik bercerita pada guru mereka...sekejap2 " Cikgu...saya menangkan...Cikgu...saya dah buat yang baik kan...Cikgu...ok tak saya lari tadi...."...Bezanya mereka dengan anak2 murid normal...Mereka tahu berterima kasih, mereka tahu rasa bersalah bila kalah, mereka tahu memujuk guru...mereka tahu balas sayang cikgu...Hebatkan Insan Khas ini... Allah beri kurang yang lain tapi beri lebih lain..Sedang Khayal melayan perasaan tetiba ada satu suara di sisi saya " Cikgu..boleh bukakan tak? ( sambil memberi sebotol air Mineral" seorang anak perempuan kecil rasanya berusia 8 tahun menghulurkan botol..Saya buka dengan manis muka...dia balas dengan senyum yang saya rasa manisnya...Allah je yang tahu...tak pernah rasanya luhat senyuman semanis itu...terlalu jujur..lepas menghulurkan botol yang telah dibukakan penutupnya anak kecil itu dengan manja ucapkan " Terima Kasih Ayah"...Fuh!!!! tumpah lagi air mata ini...deras air mata ini bertambah laju bila lihat anak ini berkongsi air bersama rakannya...Cantikkan mereka...Tahu dan faham erti KONGSI dalam hidup mereka..Banyak lagi cerita dalam sehari tu...apa2pun TAHNIAH kepada Anak2 Khas SMKSKI...bawa pulang 9 emas dan banyak perak dan gangsa.Anak2 memang HEBAT..Sebelum kami pulang, Saya dan anak2 Kadet sama2 bagi Tepuk semangat..."Tepuk..tepuk sayang...Ummpppuhh!2" 3X. Seronok mereka...Anak2 ini bila kita hargai mereka tahu nilai dan balas...saya bangga jadi sebahagian daripada skuad mereka.Pada guru2 pendidikan khas..Tahniah dan saya bangga dengan pengorbanan, kerja keras dan usaha anda...ANDA PALING HEBAT...rasa nak joint KHAS jer....Allah saja boleh balas ...Hero dan Idol pada guru2 lain...Saya rasa kasih sayang guru2 ni...serba serbi dijaga...rasa selesa bersama mereka...Kalau dihitung pencapaian semalam, saya rasa SMKSKI 'JUARA' keseluruhan. Sekali lagi...TAHNIAH...Anak2 KPA pun hebat.. sepanjang bertugas, takde ape2 komen, rungutan malah dah siap ditempat untuk kejohanan tahun depan...Mereka cepat mesra, ringan tulang dan yang paling saya bangga " taat dan tak mengecewakan" Cikgu2 SMKSKI...anak2 kita di SMKSKI memang hebat...beri mereka peluang dan ruang...mereka akan bagi yang terbaik untuk kita...Kita jumpa lagi di catatan yang lain. Bersyukur atas apa sahaja nikmat yang Allah beri...Alhamdulillah.-wakjier 09-

Ahad, April 12, 2009

CUCUR KODOK MAGEE

. Bangun...bangun...bangun... Pagi2 dah berlaku LATIHAN VOKAL oleh cikgu Wazir.. Mana taknya..anak2 dah macam kene serang hendap tentera Israel..bergelimpangan dengan macam2 gaya. Apa lagi meletoplah umah cikgu wazir dengan suara ala2 suara Anuar Zain...maintain merdu. Pagi2 dah buka kelas memasak..Hari ni saya ajar cara masak cucur Kodok Magee. Pembantu chef hari pagi ni..biasalah...CHEF MONTEL..

Bebudak kalau stay kat umah ni, bukan saja kene kerah study, kene blaja macam2 buat bekalan bila nak belajar berdikari nanti. Antaranya MEMASAK..biasanya syarat bermalam kat umah cikgu mesti pagi2 siapkan sarapan, cikgu dan ustazah bangun terus nak makan..Bangga dapat curah ilmu tapi bengang kerana baru angkat hasil gorengan pertama dah bersih dibaham bebudak ni..Lapar tahap "ANAKONDA" bebudak ni. Cucur Kodok Magee...mudah je...macam buat cukodok biasa cume bezanya blander magee rebus dan perencah magee..nak pedas tambah cili giling..terangkat!!!!Oleh kerana dah sedap sangat cukodok habis sebelum sempat dihidang...Terpaksa keluar beli nasi lemak..Nak makan berjemaahlah katakan.. Apa2pun tahniah peserta2 kursus masakan..Mierul. Deen, Zaid, Cayyoi dan Chef Montel. Balik nanti dapat sijil. Ha! tugas guru bukan saja beri ilmu dalam buku tapi bagi ilmu ikhtiar hidup..supaya diaorang ni dapat ringankan beban mak ayah kat rumah. Dalam masa yang sama boleh jimat duit dan blaja berdikari..tak payah beli kat luar. Aktiviti hari ni bukan saja dapat ilmu baru tapi dapat isi masa luang dengan baik, dapat eratkan hubungan dan yang penting...ilmu yang ada jangan kedekut ..kena kongsi...Kepada Cikgu Mazidah....dah ada pesaing sekarang...tapi cucur kodok udang Cikgu Mazidah Still NO 1....( bodek skit...nanti tak merasa cekodok free)..Petang ni ...giliran Ustazah plak...Kelas memasak ' BUBUR NASI AYAM'..Siapa2 yang baca blog ni nak joint kelas memasak ni...meh le ke DAPUR 22..Wokeh!!! nak kuar beli ayam...karang Chef Atie mengamuk karang...disembelihnya kucing sebelah (nani)..tak pasal-pasal makan 'Bubur Nasi Kucing'...jumpa lagi ...Dari Dapur 22- wakjier09-

Sabtu, April 11, 2009

MATA TERKELIP-KELIP


Hari ini saya bertugas sebagai HAKIM Pertandingan Melukis Poster Kerjaya, Daerah Klang. Bertempat di SMKJ Chung Hwa, Klang...Keputusan Wau!!! Berbakat dan Klang Boleh...Macam biasa Taharudin ( Sifu ) seni saya sejak dulu lagi..Dulu saya anak anak murid, sekarang sama2 jadi hakim. Sudah 5 tahun berkolaborasi jadi hakim pertandingan yang melibatkan seni...Dia kate nak jadikan saya pelapisnya...bangga jugaklah...Dalam masa yang sama saya juga bertemu bekas guru saya semasa darjah 6..Dia tak kenal saya tapi saya bersyukur ingatan saya pada dia kuat...Menitis air cikgu tu bila saya kata saya dah berkhidmat sebagai guru selama 9 tahun...sambil berseloroh dia kata.." Dah tua rupanya saya "...Saya jawab " Bukan tua tapi Berpengalaman "..Tetiba terfikir...Patutlah mata saya selama seminggu ini sentiasa bergerak..Katanya orang jauh akan datang bertemu kita...Balik dari jadi hakim...dalam kesesakan lalulintas bandar Klang, tetiba dapat panggilan dari orang jauh...Anak kesayangan yang bertugas sebagai askar di Sabah balik dan nak jumpe...Yang paling mengharukan dia bawa sekali tunang yang juga askar bertugas di Perak yang juga merupakan bekas pelajar di Telok Gadong...Petang ni happy sangat, anak2 SMK Telok Gadong berkumpul..Pak Tam, Pijul, Padeli, anak2 SMKSKI, Cayyoi, deen, Mirul, Adi, Zaid, Montel menceriakan lagi suasana. Kami masak sesama, makan sesama, basuh kereta MYV , main hujan sesama...kuyup...Maka terjawablah sudah misteri mata saya yang terkelip-kelip sejak Isnin lepas. Khalid dan Jaslin..Semoga kekal dan terus bercinta..pada Paktam...kumpul duit..hujung tahun dah nak nikah..Padeli ngan Pijul...Kawin dulu ngan kerjaya...budak2 SMKSKI..Jangan miang nak kawin..kawin ngan ILMU DULU....Kak Mazidah....Selamat Makan Malam Bersama ABANG....jangan tension2..Pada Isteriku tercinta Noriati Saru..(ATIE)..TQ cos jadi teman setia...Syukur dalam seronok hari ini saya bangga peroleh isteri, umi dan teman yang setia, penyayang, sporting dan yang penting "ROCK'" . Key ..sampai sini dulu coretan hari ini...nak sama2 joint isteri dan anak2 nonton konsert. " MATA BERHENTI BERKELIP, MATA MEMBAWA KHABAR,MATA BAWA GEMBIRA,MATA KURNIAAN ALLAH...KUASA YANG PENUH RAHSIA".....WAKJIER-09- SALAM BERSENI...

Jumaat, April 10, 2009

HUTANG SEMALAM


Salam Siber...maaf semalam tak ada bingkisan...bukan lupa, bukan sengaja tapi tak ada rezaki. Niat nak berkongsi cerita di Perpustakaan Shah Alam,tapi dah masuk bateri tak ada. tangguhlah hari ni. Hari semalam nampak macam sibuk tapi tenang. 2 petang bawa anak-anak mentee pergi Perpustakaan Shah Alam bantu cari maklumat untuk Folio Sejarah. Subjek kajian " BANGUNAN SULTAN ABDUL SAMAD, KUALA LUMPUR" . Mudah rupanya cari maklumat di PSA, tak perlu pening kepala pergi tanya jer pada kakak jaga kaunter, terus keluar satu salinan fotostat lengkap tentang sejarah dan maklumat tentang BSAS.Fuh!! lega...Selainnya berpoya2 melayari internet tengok anak2 daftar myspace. Teruja...kecik2 dah pandai IT. Pastu..banyak masa kami habiskan dengan luahan perasaan, berkongsi cerita, berkongsi pengalaman, bergosip dan yang paling best...SESI NGUMPAT...tapi kita orang ngumpat ke arah kebaikan...Apa yang saya bangga pada anak2 mentee ini mereka jujur, ikhlas dan tak berpura2. Tak perlu didesak, dipaksa untuk bercerita...mereka terus luahkan tanpa ragu2. Itu yang hebatnya...Mereka kata " Selesa dan tenang nak bercerita dengan cikgu..cikgu terbuka, sporting dan memahami...dan yang penting 'Cikgu Rock'. Tulah resepi nak jadi Cikgu Glamour...anak2 sayang dan dengar kata...Pastu makan kat MCD..masih bercerita dan masih berdiskusi...Balik agak lewat petang tapi rasanya puas bersama-anak2. Pertemuan walaupun singkat tapi bermakna. kami lebih mengenali, lebih akrap dan yang penting ...GUA TAHU SAPA LU ORANGGG...TERIMA KASIH ANAK2..IZZAT, AFIQ, DEEN...Op!!!! lupa plak..Smalam terlupa nak tengok anak2 SKI bertanding BOLA daerah Klang Bawah 15... Tapi pg nie berita baik mereka layak ke pusingan separuh akhir....Pada Anak2 Bola...Tahniah...Cikgu doakan berjaya. key kita berhenti seketika... jumpa lagi nanti.

Rabu, April 08, 2009

OREN DI HATI

FUIIIYOO!!!! Hari ni ramai guru kelihatan " OREN". Oren tu warna Koperat KPA. Terima kasih cikgu2 yang beri sokongan. Cikgu Hanafi, Cikgu Mazlan, Cikgu Zamree, Cikgu Maheen, Cikgu Karim ( anakanda ), Cikgu Razak, Cikgu Mazidah, Cikgu Zaurah, Cikgu Jaimah, Cikgu Siti Arifah dan yang penting yang sentiasa kelihatan anggun dan Vouge...Noriati Saru ( Muah!!!)..isteriku yang sentiasa jadi tulang belakang. Kepada cikgu @ SMKSKI jom ramai2 joint KPA....OREN. Hari ni tak sabo nak jumpe anak2 OREN. Insyaallah Otai2 KPA akan turun beri dan kongsi ilmu. Cikgu wazir ni dan mengORENkan diri sejak tahun 2000 lagi. Joint KPA dan hampir 10 tahun. Mula2 memang tak berapa minat ngan warna OREN ni. Tapi sebenarnya banyak aura warna OREN ni.. Tak percaya....Cubalah...hampir seluruh hidup saya diselubungi warna2 OREN. tak caya meh le datang umah.... Keylah... crete OREN belum berakhir . nanti kita sambung..Ape2pun....OREN DI HATI.....Forever n Ever....

Selasa, April 07, 2009

CIKGU SIBER..

Dah 2 hari bergelar cikgu siber. Terima kasih kat kak mazidah dan suami yang berusaha nak tengok saya memberanikan diri guna kecanggihan IT ni. Nampak canggung masa mula buka blog ni tp macam nak mule seronok jer. Lepas ni dah tak tengok AF dah... layan blog lagi best. Rupa-rupanya tak cuba tak tau kan. Bila dah cuba " seronok plak" . Terbuka lah mata dan minda. Rupanya luas penggunaan internet nikan. Cikgu kene berubah rupanya. Anak-anak didik lebih maju daripada kita. Jd nak sahut cabaran, kite kenalah berubah dr jd cikgu atas kertas kepada cikgu siber. Banyak lagi perlu saya teroka, belajar dan bongkar supaya dapat kuasai IT ni. barulah martabat guru meningkat. Aceh!!! semangat padahal baru 2 hari...tapi sekurang-kurangnya sudah mula atur langkah daripada duduk diam. Dulu masa belajar kat UiTM jd ketua kelas. Nama kelas mase tu SIBER , tp nama je SIBER , buka internet pun "KAYU". Ni dan hampir 10 tahun tinggalkan Kelas SIBER barulah nak berjinak2 semula dengan dunia IT ni. Itu pun sebenarnya kene pakse oleh Kakak Tiri , Cikgu Mazidah. Isteri dan anak2 jd tukang gelak tp saya anggap tu cabaran. Takpe...Suami dan Ayahde akan buktikan...."AKULAH CIKGU SIBER"...Apa2pun terima kasih teramat sangat kat Abang Aminur Rashid, Cikgu Mazidah, Noriati ( ISTERIKU), anak-anak pungut...Montel..Matop..Karim..Cayyoi..Jelie ...yang sentiasa bagi cabaran dan sokongan. Budi baik kalian tak akan saya lupa. Kepada cikgu-cikgu Se Malaysia...Ayuh....Jadi CIKGU SIBER....Key...sampai sini dulu..Nanti kita jumpe di lain catatan. Renung2kan...Selamat BerSIBER...-Wakjier 09-




APA ADA DENGAN SENYUMAN


Hari ini dimulakan dengan semangat baru. Senyuman isteri buat hati tenang dan perjalanan kesekolah jd mudah walaupun jarak dari rumah ke sekolah tak sampai 500 meter. Bekalan senyuman tu dah buat ati tenang dan perut kenyang. Sampai sekolah semangat tambah membuak-buak. Senyuman anak-anak didik yang sentiasa menyambut di tempat letak kereta setiap pagi buat hati jadi tenang. Kekadang terasa macam VVIP. Sampai di pejabat disambut senyuman dari rakan-rakan guru yang berebut-rebut me' laicik' kan diri. Berdedikasi guru2 kita. Senyuman mereka sekali lagi beri penawar baru....keletihan semalam berjaya diubat. Terima kasih insan2 yang sentiasa berikan senyuman.Senyuman penyejuk hati Senyuman penawar duka Senyuman penguat semangat. Hiasilah hari-hari kita dengan senyuman.

Isnin, April 06, 2009

PERCUBAAN KE DUA

hello...hello....macam tak percaya ade blog sendiri ....nanti sambung..

Photobucket

Ahad, April 05, 2009