Sabtu, Januari 30, 2010

PERGI MENJAGA HATI...


Tajuk jer dah macam tajuk Drama kat TV...hak2...

Pergi macam2 persepsi boleh kita tafsirkan...


  1. Mati

  2. hijrah

  3. pindah umah

  4. pindah kerja

  5. umrah

  6. melancong

  7. riadah

  8. dan macam2 lagi

PERGI kali nie berbeza sedikit..walaupun bunyinye agak sayu tapi maksudnye cukup keras dan ia melibatkan satu keputusan yang perlu dibuat mengikut kata hati bukan kata orang lain....

Bukan mudah nak buat keputusan....Kalau ikutkan hati aku ketepikan ajer kepentingahn orang lain dan pentingkan diri sendiri....Penat menjaga hati orang nie...Kadang2 kita ikhlas manjaga, ikhlas memelihara ...tapi.....Apa yang dia tahu pasal hati kita selain menyakitkan hati dan menambahkan luka di hati....Parah...Hati ini dan Allah ajer yang tahu....betapa perit dan hancur hati ini dipermainkan seolah-olah hati nie plastik takde rase dan maruah....

Puas menjaga hati...kekadang berlakun untuk pastikan hati2 orang lain tidak terluka...

Puas memujuk hati....Kekadang paksa diri ini untuk mengaku salah untuk orang lain

Puas makan hati.......Kekadang telan aje yang berlaku..akhirnya....binasa diri....

Cukuplah....Biar semuanya PERGI....

Kali ini aku terpaksa bertegas ngan APA KATA HATI.....

Beri peluang hati ini buat keputusan.Beri hati ni rehat dari membinasakan diri sendiri...

Buat Orang2 yang aku sayang....Maaf Kalau PERGI ini beri seribu persoalan pada kalian..

IZINKAN AKU PERGI...Untuk Diri Sendiri...

Maaf kiranye N3 kali ini ade yang tersinggung...luahan ini dititipkan atas dasar IKUT KATA HATI SENDIRI...........ampun ..kerana HATI INI TERLALU KECIL.....

KUNJUNGAN PENUH BERMAKNA

KUNJUNGAN PENUH BERMAKNA......Selesai bersama anak2 6A3...sambut hari lahir anak2 Kelahiran bulan Januari..terima panggilan anak murid pertama aku megajar...kat SMK. Rantau Panjang..Shukur...." Abang...nak sampai dah".....

Shukur dan Isteri Ros....dua2 dah macam adik aku sendiri...banyak kenangan bersama sepanjang pengenalan kami...pernah 2 kali terpisah..Allah amat Penyang..kami dipertemukan juga...Hampir 3 tahun terpisah..akhirnyer..ruangan BLOG ini jadi medan untuk kami berjumpa semula..kali ini...kami janji takkan putuskan ikatan yang baik ini....

Shukur dan Ros selamat diijab kabulkan 27 Disember 2009....Walaupun tidak berkesempatan tuk bersama2 dihari bahagia...percayalah...berlinang air mate nie bila hari persandingan tu dapat mesej.."bang sekali lafas"..." bang dah selamat..alhamdullillah..tengah basuh periuk belanga...nanti sambung cerita"....terharu...seorang adik yang baik budi pekertinye ini manghargai abang yang bukan darah dagingnyer sendiri...Shukur adik yang baik dan setiap percakapannya penuh ngan santun...Setiap peluk ciumnyer terasa die memang orang yang tahu menghargai orang lain....Untung punya anak dan suami yang baik sepertinyer.....

Hari nie..kehadirannye amat aku nantikan...dah beberapa kali nak jumpe tapi sering ade halangan..hari ini Allah permudahkan jalan...Dari kampung Ros di Pahang..terus kerumah abangdenyer...walaupun penat jauh memandu...masih mampu gagahkan diri nak jumpa ngan abangdenyer....He3...dapat jugak tengok gambor kawen...cantik dik..memang pandai kalian berdua memilih warna tema baju pengantin.....

Sebak rasenyer...dari seorang adik yang kite jaga berbaju biru pengawas..ari nie dapat lihat memakai sepasang baju songket ibarat Raja sehari...Fuh!!!! adik segak macam Sultan Melaka....

Makan2, tukar2 cerita, ihat rakaman semasa nikah, belek2 ganbar dan akhirnyer .......mase dipisahkan...sementara mungkin...cos esok....die bakal datang lagi.

Syukur alhamdulillah....Allah terima kasih di atas rahmat mu...kau pertemukan dua sejoli ni..Aku doakan semoga kekal bahagia hingga akhir hayat....Semoga murah rezeki....cepat dapat anak........Apa2pun terima kasih sekali lagi kami ucapkan kerana masih anggap kami seperti abang dan kakak kalian, terima kasih kerana sudi kongsi gembira kepada kami, terima kasih kerana sudi kongsi kasih sayang dan terima kasih atas rase hormat dan sayang kalian pada kami....

Kami Sayang kalian...Kami doakan segalanya abadi sehingga akhir hayat....

SAYANG DARI WAKJIER & ATIE....FOREVER N EVER...

Khamis, Januari 28, 2010

Tuhan tahu ....cinta kami cinta ABADI


Ape orang nak kate pasal kami...

Ape ajer yang orang nak buat pada kami....

Ape ape ajelah...yang mereka cuba buat untuk--------------------kami

Kami tetap utuh dengan cinta kami..

Kami tahu ape kami buat..

Kami tahu terajui nakhoda kami..

kami tahu ape mahu kami.....


Buat insan2 yang tahu dan mengerti..

Terima kasih...

Buat insan yang tidak tahu dan mudah membuat spikulasi...

Sudah2lah....
Kami sentiasa maafkan

Kami sentiasa berdoa

Agar kalian punya keluarga yang bahagia

Punya anak yang taat setia

Punya rezeki yang melimpah sempurna...

Kami doakan semua yang baik2

Kerana kami bukan jenis pengusut tali yang bersimpul rapi....


Keluarga, Rakan, Sahabat,saudara dan anak2..

terima kasih kerana setia mempercayai kami

terima kasih kerana terus sayangi kami

terima kasih kerana masih mahu bersama kami.....


Kami sayang kalian

Kami sayang....sayang..dan akan terus beri SAYANG.......

Rabu, Januari 27, 2010

Rindu kat mak bapak......


Setiap detik ingat mereka

setiap saat rindu mereka

setiap jam terbayang mereka

setiap malam mimpi mereka

setiap hari kangen mereka

Mereka pemula....

Mereka pengakhiran

Mereka segala2nye

Mereka cinta Hati Hambe

Dunia Akhirat

Selama2nya.....

Mak ....Bapak....

Adik Sayang Kalian berdua

Adik sayang Sampai Adik Mati

Isnin, Januari 25, 2010

KHALID DAN JASLIN



KELUARGA BAHAGIA

HIJAU

JASLIN

KHALID

SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT ANAKKU KHALID DN JASLIN....

Semoga panjang umur, bahagia ke anak cucu, murah rezeki gembira ke akhir hayat.....

Dua2 berkhidmat di Angkatan Tentera Malaysia..seorang di Sarawak..seorang di Perak...Melaka bertemu jodoh...

Due2 dulu di SMK Telok Gadong dilantik jadi Sarjan...Kadet Pertahanan Awam...

Syukur kerana Allah permudahkan perjalanan majlis persandingan mereka....

Terima kasih anak2 yang same2 konyoi ke Melaka...Ammar dan tunang, Pejal dan kereta pinjam, Montel dan daus, Elvy dan Ruby serta Ina suami dan cucuku....

Terima kasih keluarga kedua pihak yang beri layanan baik serta terima kami sebagai sebahagian dari keluarga besar....

Terharu dan mengalir air mate...bile kedua pengantin memanggil ngan panggilan ayah......waaaaa.....anak2 yang baik mereka nie..

Syukur pada Allah...kerana satukan hati anak2ku....berkatilah dan lindungilah mereka seperti kau berkati dan lindungi hati2 Adam dan Hawa.

TEGURAN.......Salah ker....

Salah ker..kite menegur...rasenyer teguran takde pun niatnyer untuk menjatuhkan atau mengaibkan seseorang...Aku...tak kisah ditegur..anak2 kecil umur 1 tahun pun kalo menegur..sekiranya ia elok dan positif..kite kenelah pikirkan...Lagikan orang yang lebih tua...kite buang aje rase ego..kite terima dengan baik..kerana ingatlah anak2..teguran untuk kebaikan...

Ayah...memang kot hidup seorang ayah nie tugasnye MENEGUR...manekan namenye ayah..kalo tak tahu menegur...Aku tahu kadang2 anak2 besar nie susah hendak terima teguran..alasannye...dah besar panjang....dah ade pendidikan..dah belajar tinggi...aduh!!! anak2..tinggi manapun kite perlu juga belajar terima teguran...lebih2 lagi orang tua....memanglah kadang2 orang tua yang tegur kite tu bukan mak ayah kita..tapikan dah namenye orang tua..lebih makan garam....Rasenye ape yang terkeluar dari mulut kite untuk baiki sebelum kite buat sesuatu yang tidak baik...Kadang2 terfikir...takkan kerana dah belajar tinggi tak bleh terima teguran...ape...mak ayah kite tak belajar tinggi?..sekurang2nya pengalaman hidup lebih lama dari kite...

Jangan selalu anggap kite serba tahu, serba pandai, serba bijak , serba berilmu....prinsip idup aku...aku akan sentiasa kate tak tahu...untuk pastikan aku masih lagi dapat belajar sesuatu...walaupun dari orang yang belajarnya tak tinggi mane..kerana kadang2 orang inilah lagi banyak ilmunya...Entah..kenapa persoalan nie timbul..kecewa rasa hati bile niat nak menegur di salah ertikan..padahal sedari kecil kite jaga...tak pernah merungutpun dan sentiasa patuh dengan teguran...AGaknye teknologi dan peredaran zaman jadi alasan untuk ketepikan teguran orang tue...kolot dan agaknye sangkaanyer.." selalu buat andaian yang berunsur fitnah"..fuh!!! anak2 mudah lupa..dulu aku sentiasa ,menegur....dalam aku selalu aku menegur pun ade yang patah hati, kecewa gagal perikse, gundah tersalah buat keputusan...itu kerana selalu ditegur...bile tidak di tegur nanti....macam2 boleh jadi..

Maaf kalo n3 nie agak mengungkit..tapi rasenyer ...melalui tinta inilah rasenyer dapat diluahkan..sebabnyer...teguran kita tak diperlukan..dan kite pun dah berniat dalam hati untuk berhenti menegur....Carilah orang lain yang boleh menegur kite....kalo itu yang kite selesa...Orang tue nie...cume boleh bagi rase sayang, harapan,doa dan keselesaan hidup...tuguran dah tak relevan ngan idup anak2 yang baru nak kenal hidup...

ANAk2.....apalah sangat kite nie kan...kalopun tak mahu ditegur..berhemahlah bile membalas teguran orang..orang yang sikit jasanyer, jahil dalam jadi seorang bapa...jangan ikut rase muda...makanpun kite suap, tidur pun kite alas, panas ujan kite beri teduh...fikirkan...Nak hidup nie....balajarkan terima teguran..jangan sombong diri, jangan tinggi diri...semua itu akan hancurkan diri kite...imgat...semakin kite kaya duit semakin kite miskin, semakin kite kaya ilmu..semakin kite buta hati.....kalo ia tidak dimanfaatkan..tak boleh terima teguran orang tua......bermakna tak terima die...tak terima die....terhentilah rae kasih sayang..yang dah pernah terluka beberapa kali...tapi hebatkan seorang ayah..sentiasa jadi pemaaf untuk kesejahteraan anak2nye....

BELAJAR UNTUK TERIMA TEGURAN.....SELAGI ADE YANG SUDI MENEGUR.....