Isnin, Jun 15, 2009

AKU DAN KUCING


Aku punya kucing.Aku sayang kucing aku.Sejak aku jumpa kucing ni aku nekad nak jaga,nak pelihara dan nak pastikan kucing aku ni jadi kucing yang hebat. Kucing aku bagi nama "COMOT"..walaupun dia comot tapi akau sayang dia. Comot memang comot. Takde kucing yang nak kawan dengan dia. Die sorang2 dengan hidup dia sendiri. Aku ambil Comot aku bersihkan dia, aku bagi die makan, aku jaga kesihatan die, aku belai dia agar dia ade semangat untuk jadi yang terbaik. Bermula dengan kasih sayang, aku bawa comot pulang. Aku tatang die macam minyak yang penuh. Macam dapat baby baru. Aku pelihara dia, aku ajar die molompat, ajar die mengiwau semerdu suara burung penghias taman. Aku ajar Comot kenal dunia baru, aku bawa comot kenal erti hidup, aku bimbing comot untuk jadi kucing yang yakin pada diri sendiri.Hari-hariku ,separuh hidup aku, comot jadi tempat mengadu. Aku gembira, sedih,marah,pilu,ngumpat dan kadang2 kutuk mengutuk semuanya aku luahkan pada comot. Sebahagian hidup aku...comot sentiasa di sisi. Comot dah macam sayap aku. Dah jadi semangat untuk aku teruskan perjuangan yang penuh dengan ranjau dan duri. Aku sakit...sebelum jumpe doktor aku mengadu pada comot. Aku gembira aku kongsi sama comot. Aku menengis sama2 keluar air mata...segalanya aku bersama comot.Tahun berganti tahun aku lalui hidup ini bersama comot. Jodoh pertemuan ditangan tuhan. Aku ditakdirkan berjumpa dengan Isteriku dan kami hidup bahagia. Kalau dulu aku ade sayap kiri, kini aku lengkapkan dengan sayap kanan. Walaupun aku sudah ade pemaisuri hati, comot tetap aku sayang. Aku tak boleh tinggal comot.Aku tak boleh buang comot. Kerana Comot tetap aku sayang. Kami jalani mahligai impian bersama.Isteriku terima seadanya comot.Macam mana aku sayang comot,macam itu jugaklah die sayang comot. Comot penyeri hidup kami. Comot bagaikan permata di hati kami. Kami jaga comot, kami terus asuh dan beri comot belajar untuk jadi kucing yang hebat. Berkat kasih sayang dua insan ini, Comot mampu melompat lebih tinggi dari kucing2 yang lain. Kami bangga, kalo dulu comot di sisih, kini comot boleh berdiri sama tinggi dengan orang lain malah jadi kebanggaan semua orang. Kami bangga kerana comot kini bukan kucing jalanan yang dipandang hina. Comot dah jadi hero dan terkenal di mata dunia. Comot dah berubah...mungkin terlalu dimanja...comot dah lupa janji, comot dan lupa diri. Comot dah jumpa tuan lain, comot selalu tinggal kami. Comot tak semesra dulu. Bila ditanya kenapa comot berubah, comot jawap " Miew...Miew...Mieww..." ( Saya dan besar, saya bukan macam comot dulu).Ini kali ketiga comot menipu kami. Comot sanggup taknak kluar jalan2 lagi. Comot sanggut mengkhianati kami. Comot dah pandai mencakar. Comot dan taknak dengar kami lagi. Comot dan tak sayang kami...Comot dah jauh berubah..comot bukan comot dulu, yang kaya ngan kasih sayang, hormat aku, setia, sentiasa jujur dan tak pernah berahsia. Sedih rasa, luluh hati, runtuh jiwa,berkecai perasaan......kenapa comot berubah...aku terlebih manja, aku percaya sangat, terlalu baik sangka tanpa rasa sangsi....Aku..kesal...Apa yang berlaku memang salah aku...Comot keluar tinggalkan kami tanpa sepatah pesan...Comot lebih memilih orang baru dalam hidup die. Comot dan taknak sayang kami, comot dah bosan hidup ngan kami, comot dah taknak makan makanan kat umah kami, comot dah ade orang yang bagi makanan yang lebih baik...kami akur kali ini...comot dah pergi bukan kali pertama...tapi kali ini mungkin comot tinggalkan kami buat selama2nya.....Kami akur dan redha...comot dan pilih haluannya sendiri...comot dan pandai berdikari, comot dah ada orang lain peganti kami...Kami doakan comot bahagia. kami doakan comot sihat sejahtera. kami doakan comot temui kejayaan. Apa daya kami...semestinya comot bukan hak kami....Kami syukur dapat tumpang sayang dan bahagia walaupun sekejap. Apa pun terjadi...terima kasih comot..Segala memori indah dan kenangan selama ini akan kami semat di hati...Kesan luka cakaran comot walaupun pedih tapi kami tahan sebagai pengubat rindu. Terima kasih di atas segala yang comot kongsikan . Kami tetap bangga kerana pernah bersama kucing yang hebat seperti comot. Maaf kalau kami tidak beri yang terbaik sesungguhnya memang kami bukan yang terbaik. Pesanan kami pada comot yang akan melompat lebih tinggi, " Ingat asal usul mu, ingat keluarga mu, ingat apa yang kita buat akan berbalik pada kita".......jaga adik2 kau comot supaya tidak jadi kucing yang sehina kucing jalanan. Kau masih punya ibu dan ayah...itulah harta yang paling bernilai dalam hidupmu.........Selamat tinggal comot....Kami sayang comot kami dunia akhirat...kerana kami hanya ade satu kucing yang hebat......"COMOT".....

1 ulasan:

  1. Ayah.. Kenapa nie? Tak faham lah... Ayah ok tak? Harap semuanya baik2 je.. Dugaan tu selalu datang... Jadikan iman sebagai kekuatan... Amin...

    Salam sayang- HAKIM @ http://icemanzwalking.blogspot.com

    BalasPadam