Isnin, Mei 11, 2009

DI SINI AKHIRNYA....
























TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.
MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF
ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERMA KASIH. MAAF ZAHIR BATIN.
TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIM KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAFA ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH.MAAF ZAHIR BATIN.TERIMA KASIH. MAAF ZAHIR BATIN...ada rezeki kita jumpe LAGI.......

HANYA SEBUAH CATATAN

Teman Sejati
Sentiasa Memahami
Sentiasa Di Hati


Masjid Tengkera Melaka...200?
Himpunan Tetap
Balai Seni Lukis Negara
Kuala Lumpur.
Ebiet G. Ade - Aku Ingin Pulang

Kemanapun aku pergi
Bayang bayangmu mengejar
Bersembunyidi manapun
Selalu engkau temukan
Aku merasa letih dan ingin sendiri
Ku tanya pada siapa
Tak ada yang menjawab
Sebab semua peristiwa
Hanya di rongga dada
Pergulatan yang panjang dalam kesunyian
Aku mencari jawaban di laut
Ku sadari langkah menyusuri pantai
aku merasa mendengar suara
menutupi jalan
menghentikan petualangan
Kemanapun aku pergi
selalu ku bawa bawa
perasaan yang bersalah
datang menghantuiku
masih mungkinkah pintumu ku buka
dengan kunci yang pernah ku patahkan


lihatlah aku terkapar dan luka
dengarkanlah jeritan dari dalam jiwa
aku ingin pulang
aku harus pulang
aku ingin pulang
aku harus pulang
aku harus pulang


Selagi kita bernafas ..kita tak henti diuji...Kita diberi dugaan...Sama ada kita kuat atau kita mengalah....kita hadapi sendiri..kita tempuhi sendiri....kita rasai sendiri...Bukan tidak mahu berkongsi derita...bukan tidak mahu berkongsi cerita...bukan mahu terus berahsia...cukuplah aku beri kecewa, cukuplah aku beri derita, cukuplah aku beri sakit...takkan aku bebani lagi insan2 yang penuh bermakna dalam hidupku....biar aku tanggung tangis sendiri kerana aku tak mampu melihat orang lain menangis....Cukup sekadar memahami diriku seadanya...kerana aku bukan insan sempurna yang boleh dan mampu puaskan hati semua orang....maaf di atas kekacauan hidup dengan hadirnya aku...Aku cuma mahu isi warna dalam hidup yang cuma sementara..AKU INGIN PULANG...Rindu Allah...Rindu Rasulullah...Rindu Dunia Abadi....AKU HARUS PULANG....

Ahad, Mei 10, 2009

SEPI


Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku sepi
Biar senyum hadir di hariku
Namun ini hanya ada di bibir
Di bibir saja

Aku ini yang bisa mengerti
Walaupun yang lain mau mengerti
Namun berat beban hidup Ku
Biarkan saja
Biar saja hanya ku yang tahu

Sejarah cinta dan hidupku
Penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
Untuk tetap ku berdiri

Oh.. ada saatnya ku bicara
bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
aku tetap diam

Woo.. sejarah cinta dan hidupku
penuh duri dan banyak ranjau
butuh kesabaran yang penuh
untuk tetap ku berdiri

Oh.. ada saatnya ku bicara
bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
aku tetap diam




Sabtu, Mei 09, 2009

ANDAIKU TAHU....

Merenungi langit biru.......selagi diberi nadi untuk merenung...
Ungu - Andaiku Tahu
Andai ku tahu….
Kapan tiba ajalku…
Ku akan memohon tuhan tolong panjangkan umurku…
Andai ku tahu…
Kapan tiba masaku…
Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawaku…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…
Andai ku tahu…
Malaikatmu kan menjemputku…
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…
Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…
Aku manusia yang takut neraka…
Namun aku juga tak pantas disurga…
Andai ku tahu….
Kapan tiba ajalku…
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…
Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…



Dedikasi untuk;

Joe,Montel,Cayyoi,Jelie,Izzat, Mirul,Afiq,Gadis 3RK, 6A3,Atie,Kak Mazidah, Yan,Daus, Karim,Nani,Mak Bapak....orang2 yang aku sayang....ANDAI KU TAHU...

Khamis, Mei 07, 2009

UNTUK ANAK-ANAK AYAH..


Untuk anak-anak ayah....
Ayah takde kekayaan untuk ditinggalkan....
Ayah takde kemewahan untuk dibahagi2kan...
Ayah takde kejayaan untuk dibanggakan...
Ayah takde kekuatan untuk dicontohi...

Untuk anak-anak ayah..
Ayah cuma ada sayang untuk dibekalkan
Ayah cuma ada kasih untuk dikongsikan...
Ayah cuma ada pesan untuk digunakan...
Ayah cuma ada rindu untuk diingati...

Untuk anak-anak ayah...
Ayah bangga ada senyum kamu...
Ayah bangga ada kasih kamu...
Ayah bangga ada rindu kamu...
Ayah bangga ada sayang kamu...

Untuk anak-anak ayah...
Ayah tinggalkan kamu dengan sayang...
Ayah tinggalkan kamu dengan ilmu...
Ayah tinggalkan kamu dengan kasih...
Ayah tinggalkan kamu dengan rindu...

Untuk anak-anak ayah...
Ayah mohon maaf jika ada kurang...
Ayah minta halal apa yang dihidang...
Ayah Pohon doa bagi ayah lapang...
Ayah rayu Al-Fatihah untuk ayah tenang...

Untuk anak-anak ayah...
Ayah mahu kalian berjaya....
Ayah doakan kalian bahagia...
Ayah restu kalian hidup sempurna...
Ayah redha kalian gembira....

Untuk anak-anak ayah...
Ayah tak hebat jadi ayah...
Ayah tak sempurna di dunia fantasi..
Ayah bahagia dipanggil ayah...
Ayah tak layak dipanggil ayah...
Ayah tak mampu jadi ayah....

Kerna ayah...hanyalah ayah ilusi...
Kerna ayah...hanyalah persinggahan yang semantara...dan itu sudah pasti...
Terima kasih anak-anakku..
Kerna beri ayah rasa nikmat jadi seorang ayah yang bukan realiti
Ayah bangga
Ayah sayang
Ayah rindu
Kerna ayah...hanyalah ayah
Anak-anak ayah...DUNIA AKHIRAT....


Nukilan khas untuk anak2 tersayang ; Anak2 SMK RANTAU PANJANG 2000,SMK TINGGI KLANG 2001, SMK TELOK GADONG 2001-2003, SMK BANDAR BARU SULTAN SULEIMAN 2004-2006, SMK SUNGAI KAPAR INDAH 2007-2009......Ayahde sayang kalian semua..terima kasih beri kenangan terindah.....
( WAKJIER 1977-? )

BUAT SAHABAT




Sahabat,
Senyummu ibarat pelangi dalam hidupku
Tawamu ibarat cerianya hari-hari yang aku lalui
Gurau sendamu umpama penyegar dalam setiap saat yang ku jalani..
Satu saat kita berkenalan untuk menjalinkan persahabatan..
Satu minit untuk saling faham-memahami…
Satu jam untuk sudah mula beramah mesra
Satu hari sudah cukup untuk berkongsi segala cerita suka dan duka…
Oleh itu,
Jangan cakap awak happy bila dalam kesedihan
Jangan cakap awak o.k tika dirimu dibebani kesakitan
Jangan cakap awak berani bila awak takut
Dan jangan sesekali awak cakap awak keseorangan bila saya masih hidup…
wahai sahabatku…
Andai esok nafasku terhenti
Ingatilah deti-detik terakhir diri ini
Andai esok nadiku MATI
Maafkanlah segala kesalahanku..
Hanya satu yang perlu kau tahu
Aku gembira saat mengenalimu

Rabu, Mei 06, 2009

AKU INGIN JADI PELANGI UNTUK SEMUA




Buat semua yang aku sayang...aku ingin jadi pelangi untuk semua..mewarnai langit dengan penuh seri...Aku ingin beri seyum dan ceria agar hidup penuh bermakna.Aku tahu..aku sedar...pelangi datang sementara...walaupun sementara..cukuplah beri kalian tersenyum...walaupun sementara.beri kalian warna..biarpun sementara..beri kalian ketawa...walaupun sementara beri kalian kenangan terindah..walaupun sementara..beri kalian ingan kehadiran aku sampai bila2...Maaf aku hadir sementara..maaf aku tak terus kekal mewarnai langit...maaf...aku singgah sekejap sahaja...Aku ingin jadi pelangi hidup kalian...orang2 tersayang...mak bapak, isteri tersayang,kakak2,abang2,adik2,rakan2,anak2.....kehadiran aku walaupun sementara...cukup aku tinggalkan jejak yang penuh warna-warni...LASKAR PELANGI...




LASKAR PELANGI

mimpi adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
telah hilang
tanpa lelah sampai engkau
meraihnya

laskar pelangi
takkan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
raih bintang di jiwa

menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersukurlah pada yang kuasa
cinta kita di dunia

cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau ini kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita

laskar pelangi
takkan terikat waktu
jangan berhenti mewarnai
jutaan mimpi di bumi

menarilah dan terus tertawa
walau dunia takseindah surga
bersukurlah pada yang kuasa
cinta kita di dunia

BUAT SEMUA ORANG2 YANG AKU SAYANG

Aku tak dapat gapai bintang..nak diberikan kepada setiap orang yang aku sayang...aku harta yang melimpah untuk aku belikan permata untuk setiap sorang...aku takde daya yang kuat untuk bina istana mewah bak Taj Mahal untuk aku kumpulkan semua yang aku sayang dalam satu bumbung...aku tak pandai nak menulis puisi untuk aku persembahkan pada orang yang aku sayang...Aku cume ade sekelumit kasih sayang yang entah berapalah nilainya di hati orang yang aku sayang...Hidup aku...senyum aku...sabar aku..ketenangan aku...kegembiraan aku...semuanya aku miliki dari orang2 yang aku sayang...Entah sempat etah tidak aku nak balas semuanya..Andai aku takde kesempatan...doa aku buat semua orang2 yang aku sayang..Allah...berilah kegembiraan dan kebahagian agar aku terus merasainya...Mak bapak..walaupun mulanya tiada indah..aku dah buktikan yang ada benih yang berhasil dari kalian. Terima kasih atas segalanya..harta paling beharga adalah anda berdua..Buat isteri, Atie...terima kasih kerana beri ceria dan ketenangan..aku blaja erti tenang dari ATie...wajah tenangnye buat aku jadi selamat dan selesa...Dia lebih jaga aku dari aku jaga die. Terima kasih..Abang bahagia berama Atie..Buat keluarga batu 4 dan Sungai Serdang...aku bahagia disamping kalian..kalian sebahagian cerita dan kisah hidup aku...terima kasih kerana sudi beradikkan aku. Anak2 buah..Pak Usu doakan kalian jadi insan hebat..jadi lebih hebat dari Pak Usu...jaga mak ayah kalian. Buat anak2 tersayang...Daus..maaf kalo ayah tak berjaya jadi ayah yang sempurna dan menyenangkan. Maaf kalau selama ini ayah lebih banyak mengongkong perjalanan hidup daus...Ko anak sulung ayah..semestinya ayah nak yang terbaik bukan untuk ayah..tapi untuk kluarga ko yang perlu ko beri gembira. Karim..walaupun ayah jadi ayah photostat ko..tapi ayah senang dengan pencapaian yang ko ade.Terima kasih kerana menyenangkan ayah yang tak tau ape2 dalam mendidik anak. Montel...ko dah berjaya jadi 'AIR' jadilah terus kerana ia menyejukkan keadaan. Maaf kalo ayah kurang tumpuan dan perhatian pada ko..kerana ayah yakin ko anak ayah yang tahu bawa diri. Aman..tq kerana beri ayah aman. Cayyoi...Jeli....Kalian kesayangan ayah yang baru..walaupun singkat pertemuan kalian senang dan mudah dikasihi. manja tawa kalian jadi ubat luka hari2 yang datang. Saleh...Tq kerana jadi anak yang mencuit hati....lupa terus pasal sakit..Isma..thanks...ayah nak Isma buktikan kelemahan Isma boleh di baiki dan jadi lebih baik dari yang lain..Anak2 Telok Gadong..Khalid,Jaslin,Fadeli, Paktam, Pijul, Amar, Elvy,Raja,Kepak..terima kasih jaga ayah tanpa jemu walaupun dah 9 tahun..korang kekal setia jaga ayah..Anak2 Bandar Baru..Coah,Anam,Arill,Aren,Jijol,Ayed,Alatas,Asrol,Zack,Uwe,Fendy,Amirul, Arip,Ikram,Nik,Moon,Jiera,Amin,Hassan dll...terima kasih kerana mewarnai hidup ayah..kalian anak2 yang baik dan hebat...terima kasih kerana beri ayah tersenyum..Anak2 SKI..Paan, Jemil,Amir Prkinson,Amir Sopan,Amir gigi, Farrid gigi,Afiq, Arep, Coklat,AMirul, ZAid, Deen, Abe,Apiq, Izzat,Afiq,Ameirul, Afham,Din,Ila,ALi, Shapiq razak, farah,PJ, Tan, YAp, Chiyin, Junhui,ling2,Cuma,sharir,yicuan,botak, Mujahid,Bad, Am,Hakim, Anis, Aswad,Jol,aizar,sam,Nani,stevan,Ismail,Aben...dan lain2..terima kasih atas perkongsian kasih sayang kalian pada ayah...besar Kuasa Allah..ayah miliki anak2 yang ramai dan baik semuanya.Walaupun hanya dipinjamkan..ayah puas dan bersyukur..kalian permata hati ayah dinia akhirat...Anak2 yang lain...anda juga penyeri hidup ayah yang menyenangkan...Kawan2...Sabri Doktor,Endek,TT si, Kwang,Mas terima ksih kerana kekal berkawan dengan insan kerdil ini jika dibandingkan ngan kalian, Abang2, cikgu 4G,Cikgu Nasa, Cikgu Hanafi,Cikgu Zamree,Cikgu Mazlan..anda rujukan dan abang yang memudahcara..Kakak2..Kak Mazidah, Kak Ina, Kak Ngajihah, Kak Shila, Kak Liza, Kak Ahlam...terima kasih jaga adik kecil yang dah besar ni denga penuh kasih sayang..Kak Mazidah..U My Idol....Adik2 ku..Yan ( Dang Hanum )...impian aku nak ade adik dari dulu ALlah perkenenkan..(anak bungsulah katakan)..terima kasih kerana tahan dengan abang yang cerewat dan malas ni...terima kasih selalu bagi ingat keje yang tak siap...Abang Aminurashid..tq..aku blaja banyak cara nak jadi suami yang hebat dari abang...anak2 kecil...Ammar, ELie, Amirul,Amir, Ika,Aliah...Uncle sayang kalian...cepat besar...jadi orang berjaya ye..bleh buat mak ayah bangga....Hampir seluruh idup aku barsama insan2 tersayang ni...Rasa tanpa mereka aku tak daya bawa diri dan sekuat ini. Aku kuat bile bersama mereka...Syukur...Aku maih ade meraka tika aku gembira dan sedih..Ya Allah...pelihara mereka...beri mereka kebahagiaan...Hidup yang sesingkat ini aku bahagia dengankehadiran kalian...entah esok atau lusa..kita tak tahu..walau apepun ..aku bangga kerana jadi sebahagian hidup kalian..terima kasih terima aku seadanya...Terima kasih bagi aku segunung kasih,selaut sayang,selangit mesra,semesta kerinduan....Aku....cuba yang terbaik untuk bahagiakan kalian walaupun tak sejauh mana perjalanannya...Maaf kiranya aku beri kalian susah, benci,kecewa,derita,sukar,sakit,lapar,marah....Aku cuba baiki kelemahan yang ada..kalau boleh aku nak bahagiakan kalian tanpa ade cacat cela..perjalan hidup tak panjang...Hidup sementara yang dipinjamkan ini..akan aku curahkan bakti,sayang dan rindu untuk kalian...agar tenang tika dijemput...Allah...Muhammad...aku semakin rindu...aku juga rindu mereka..pelihara mereka seperti mana kau pelihara aku..Alhamdulillah...kerana aku nikmat yang besar..iaitu...anda semua ..insan yang AKU SAYANG...TERIMA KASIH..Nurkilan berlabuh di sini..semoga Allah beri nafas untuk terus menulis dan terus menyayangi kalian...

Isnin, Mei 04, 2009

NAK PEGI SEKOLAH...

Liatnyer..malas nak bangun tapi dah tugas...ku gagahkan jua..aceh!!!Hari nie perjalanan hidup macam biasa2 dah kembali normal...Bertugas semula jadi guru..seronot sangat dapat jumpe anak2 kat sekolah...Mengajar pun macam biase..cume kadang2 hangin satu badan mengenangkan anak murid malas dan tak berusaha nak majukan diri...cikgu marah bukan seronok..penat satu badan..orang je tak tau...Nasihat dah berkali2 dah naik hafalpun bebudak tu ayat2 cikgu, tapi buat tak tahu jer... Anak2 ..bangunlah.. Tingkatan 4 bukan honeymoon..Mula bangkitlah kerana korang dah pernah gagal mase PMR lepas...em!!!! Cikgu akan terus didik korang sampai ketitisan darah terakhir...semangat Jebat tu...Dapat makan sesama 2 kawan baik..Tun Teja dan Dang Hanum... ditaja oleh Tun Teja..air jer...makan sendiri2.

Tapi paling seronok dapat jumpe anak2 yang ditinggalkan 3 hari...Seronok dapat bagi ole2 kat anak2..Cayyoi, Izzat, Afiq, Mierul, Afham, Acap, Deen, anak2 Ulala Tropika, Zaid, Den dan Mirul ..Ilang rindu kat korang..Maaf kalo ole2 tu tak mahal dan tak best..itu jer yang ayahde termampu...Nak bawak korang kene beli bas....baik berenti jadi cikgu..bawak bas sekolah je...
Ari ni dapat amik Ammar dan Mirul balik sekolah..Maaf ye anak2..cikgu Wazir tak bawak makan..Ammar dah sebut2 dah " Jom Tesco..kat sane ade KFC"...alamak...nanti kite g yer,...

Malam g Paso malam belanje dapur dan singgah umah Atok ABBAS..Ilang rindu kat mak dan bapak..tak lepas peluang peluk cium...Kerana Kalianlah..adik berjaya..terima kasih..semoga sihat selalu..Nani ngan Zaty..rambut dah pendek..Khamis ni wakil sekolah larian kat stadium..sempat janji..kalu menang..makan KFC...Kak Lia dan Kak Yati..terima kasih jaga mak bapak dengan baik...Semua aku sayang...dah nangis nih...ala...nepe cite bab nie....oklah dah tak terbendung air mate ni...kite jumpe sok ye..Waaaaaaaa...............

Ahad, Mei 03, 2009

3 HARI 2 MALAM DI MELAKA BANDAR BERSEJARAH.

Salam Blog..Maaf ..3 hari saya tak menulis..bukan ape...nak menikmati sepenuhnya percutian 3 hari 2 malam di Melaka.Hari nie barulah ade kelapangan untuk menulis..rasanya lebih kepada perkongsian pengalaman manis di MELAKA..tempat lahirnya HANG JEBAT...Kongsi cerita ini saya akan titipkan mengikut hari percutian agar ia lebih terperinci dan yang penting menarik....Jadinya...kita kongsi ye sesama cerita Kami ' Rombongan Hang Tuah ( Abang Aminur Rashid)' menjejak sejarah...

HARI PERTAMA.(JUMAAT)
Awal pagi lagi dah bangun. Siap2 nak berangkat ngalahkan orang nak pergi haji. Janji ngan Tun Teja kul 8 dan kat umeh die tapi gara2 Hang Nadim ( Salleh) kami terlewat..mane taknyer..di datang ngan kude padi...( motor antik yang bleh derma kat muzium ). Tapi syum aje..cos nak pastikan Salleh sronok bercuti. Bertemu di warung roti canai, penaja rasmi sarapan pagi kami. Bertolak..aku jadi pemandulah ...ape lagi...dengan syarat semua dalam kete mesti melalak menyumbangkan lagu..tu jer carenye untuk ilangkan ngantuk..Salleh mula2 malu..lame2 sore die jer yang menyakitkan telinge..Isteri dan Montel..maintain..backup singer...Aku..ANUAR ZIR...buat konsertlah ape lagi...rasenye 200 lagu aku nyanyi tanpa henti.

Sampai Melaka tempat pertama kami kunjungi...ZOO MELAKA..ape lagi seronok sakanlah kami..jumpe kengkawan yang lama tak jumpe.

Jejak KasihPemandu Pelancong
Sedara

Comel betul..hajat nak tengok ZIRAFAH terlaksana juga..rase nak bele lah.. Satu jer binatang yang hajat nak jumpe tak jumpe...BABI....agaknye kene perintah berkurung sebab kes SELSEMA BABI...sian...
Montel Sedang Memberi Penerangan Kepada Pelancong Tentang Selsema Babi
Ape2 pun enjoi sangat..walaupun dicutikan sembahyang Jumaat ( musafirlah)..Nak lawat taman buaya...tak payahlah..dah biasa tengok kat SKI..kat blakang kretepun spesis buaya..buaya Montel dan buaya Salleh. Ammar...jadi teman setia...aku dah macam pemandu pelancung..menjawab setiap pertanyaan yang kadang2 aku tak mampu nak faham..tapi cuba jawab walaupun salah.. Budak kecik nie dah banyak cakap sekarang nih...

Pas pegi ZOO kite orang jalan2 Bandar Hilir..tahu tak fakta yang menyatakan MELAKA negeri terkecil di MALAYSIA tu salah..Yang buat peta MALAYSIA tu salah lukis...tak caya tanye Salleh...Punyerlah besorrrrr...Hang Tuah dan Tun Teja cari tempat beradu dari yang paling miskin sampailah kat tempat orang2 kaya menginap. Orang Penjara pun dah maju dah..taknak duduk dalam penjara..sibuk2 plak tido kat hotel..mangsanya kami..duduk kat jeti..tunggu orang seberang turun kapal. Sempat gak kite orang minum2. Anak2 Daus,Karim, Salleh, Montel dan Isteri setia menunggu khabar baik dari Tun Teja...Hampa..semua penuh...So ..takde rezeki nak berangan jadi orang kaya tido kat hotel..tapi sebenarnye kami lebih sronok tido kat umah ATOK...ala2 kampung...Kami terus ke umah Atok ( Bapa Hang Tuah, Mertua Tun Teja)..agak lewatlah sampai tapi sempat gak merayau kat tepi pantai tengok MATAHARI TERBENAM..Cantik sungguh ciptaan ALLAH..Tengok ombak ..tengok AMMAR main air...teringin tapi mak AMMAR bawak baju..Isteriku tak bawak..HUHUHU....
Pastu balik umah Atok..Tengok Atok gaya macam ASKAR...takuttttt...tapi rupenyer..atuk nie peramahlah....Petang tu sempat si AMMAR buat lawak...Die bawak aku blakang umah..bleh plak di perkenalkan kat aku....' Cikgu Wazir...nie ayam....kat sana lagi banyak ayam....ha..yang tu mak die..' Pandai2 jer di kate tu mak ayam...So..petang tu abih mase melayam AMMAR berkenalan dengan ayam Atok kat blakang umah.

Malam....tak buat ape2..sempat tengok OIM...Melayan Salleh buat blog dan layan AMMAR ngan Seribu pertanyaan....Iyolah..anakku AMMAR...Jam 10 malam...Hang Tuah ajak kite orang pekena YON TAU FU....Tak bleh makan bende nie ..tapi bile tengok die orang makan..terliur gak...sudahnyer ..kite lebih sudu dari kuah...sedap sehingga menjilat siku.. Pastu..kami lepak2 pantai nikmati angin dan deruman ombak malam. Sambil menikmati ROTI JOHN special tajaan Hang Tuah..sedap sangat..semua sedap...FREE...keh3. Kul 12 baru ingat umah..balik umah Atok berebut2 tilam...termasuk Isteri...Berderet tido macam mangsa perang...Sebelum tido siap plan jahat nak mandi pantai lepas subuh..Karim ketunye..kite2 ahli jer...Tido paling lena..bawah kipas dan damai suasana kampung...ini rehat yang paling aku impikan...Dengkuran Montel aku dah siap abaikan...Selamat Malam Semua.

HARI KEDUA ( SABTU)
Shhhhiiiiiiii!!!!!Diam2..pagi2 lepas jer subuh..5 budak nakal yang diketuai KARIM GERGASI menyeludup keluar melalui pintu depan tanpa berselipar..tinggalkan tuan rumah, Ustazah dan Tun Teja sekeluarga. Naik kete pelan2 lari ke Pantai Puteri naik kete baru Karim...ape lagi..sampai jer kat pantai..Si Daus..terus jer terejun laut..Aku..tahan..cos takde sorang pun yang mandi kat kawasan tu..takut plak kate 'jakun'..coverlah..mule2 main air, pastu ke tengah skit..emmm..lame2 tak bleh tahan nafsu..kuak lentanglah ape lagi..Mandi dari jam 7 sampai 10 pagi...naik kecut..Macam2 gaye, skill berenang , aktiviti istana pasir tak jadi...seronok...ombak die...fuh!!!!terasa macam duk kat Hawai..Isteri datang cari...duk tengok tepi pantai suaminye beraksi umpama DUYUNG ye bukan DUGUNG...
Pas mandi kite orang pekena nasik lemak kat warong tepi jalan. Tun Teja datang cari pelancung yang hilang..He3...kite orang lepak ramai2 dan bergambar...AMMAR ngan AMIR plak yang mandi...teringin tapi malu....Balik makan tengahari, pastu sambung jalan2.

Destinasi kami seterusnye...BANDAR HILIR...macam biasa..MELAKA LUAS....sesat ajer..tapi si SALLEH dah ikat Riben Oren kat kereta bio tak hilang arah..tapi...seghope jugeee...Puas ronda Bandar Melaka...Taming Sari, Kota A Famosa, Bangunan Merah, Padang Pahlawan dan macam2 lagi...
Letih tapi seronok sangat...Bergambo dan macam pelancung asing..bergaya sesangat cos ade juru kemera....Harap2 gambo2 tu masuk dalam blog saya ye....


Macam biasa..jadi pengasuh AMMAR...best jugak layan bebudak kecik yang putih bersih nih...ape yang die nampak die tanye...dah 6 tahun die membesor ngan abahnyer Si Tuah....Si Jebat ni yang die tanye...aku jawab jer..betul ke idak fakta tu...blasah jer..AMMAR bukan tahu...Maaf Tun Teja...bagi 'Ajaran Sesat'
Pengasuh Ammar
habus..berubahlah sejarah Melaka..HAmpir seluruh bandar Hilir kami tawan....Malam kami makan kat dataran Pahlawan. Makan Malam ditaja oleh Ustazah Noriati...' NASI AYAM TERLEBIH AYAM BERSAMA AIR OREN'..perut kenyang sangat..bertambah kedepanlah si Jebat ni. Lepas jer makan...Tuah dan Tun Teja membawa kami pusing2 bandor...memang pusing..sesat di waktu malam..reben oren dah tak berfungsi...agaknye kene letak lampu siren macam ambulan kot baru tak terpisah...kite orang nikan pelancung..manelah mahir jalan2 sini..kat kelang pun sesat lagikan Melaka...LUASNYER.....Patutlah Perameswara turun kat Melaka....Akhirnye kami di ketemukan juga di Pengkalan ..Tuah ajak kami ronda bandar Melaka naik bot...fuh!!!ramainye manusia...Tiket Bot ditaja oleh KARIM BOAT HOLDING...Free lagi...Sabar menanti..akhirnyer..naik juga kite orang bot tu ronda2 melalui sisir sungai Melaka. Cantik dan bewarna warni terutamanye rumah2 Melaka di sepanjang sungai...Tlinge berasap..tibe2 dengo pakcik entah dari manalah asal usulnye..ngumpat.." Bagus Melaka....tak macam Selangor..nak bangunkan sungai Kelang macam nie ...jangan mimpi..."..Salleh sempat sambut.." Takyah mimpi pakcik...datanglah kelang...dengan pakcik2 kite orang humban dalam Sungai Kelang"..Sabo leh..nanti kite jadi menteri beso Selangor kite buat laluan sepanjang sungai Klang...baru pakcik tadi teruja....Puas berbot...dapat oleh2 air sungai yang Emmmmm...wangi ....kami pun berangsur pulang...malam takde pekej minum malam..telam air liur jer...sedap gaklah berbanding air sungai tadi..AMMAR dah jadi penumpang setia..sempat pau Salleh bli belon pedang kat abang badut..warna biru..sampai le kat umah Atok...semua orang dalam kete tu abih ditikam...anak Hang Tuah le katekan..nasib baik belon..kalo kris...bersemadilah kami di tanah Melaka. Balik umah, mandi..solat...terus...ZZZZZZzzzzzzzzzz...tak ingat dunia..KOMA.

HARI TERAKHIR ( AHAD )..BERPISAH JUA....

Malasnye nak bangun...Hari ni hari terakhir kami kat MELAKA..Hajat 5 budak jahat nak curik2 mandi pantai lepas subuh LEBURRRR...mane taknyer hujan dan angin ribut...sia2 beli bola..konon2 nak main bola pantai...HANCUR..tulah niat tak baik...Oleh kerana hujan...dingin rasenye...kami bantai tido sampai 9 pagi...Masing2 berlawan taknak bangun..kecuali isteri. Lepas bangun pesan kat KARIM GERGASI kuar ngan Montel beli sarapan...yang dipesan..'NASI LEMAK' yang dibawa balik..' ROTI CANAI' kan jauh tu bunyinye..Roti pun rotilah..kami bedal ramai2..licin..

Lepas makan..bersiap untuk pulang. Kereta kami..dipenuhi skuad 'OREN' melaram baju baru. Promote MELAKA.. Kerajaan MElaka..ape lagi..Kami Duta Pelancungan Melaka...bagilah royalti...takpun tanah seekar dua. Lepas bersiap.. isk..isk..isk... nilah time yang aku tak suka..saat berpisah ngan ATOK dan Pantai Puteri..Lepas salam ngan ATOK kami sempat bergambo...Ha..nanti Tun Teja mesti masukkan gambar..tunggu.. Mase ni mulut berdoa..mintak2 Sultan SElangor istihar cuti...bleh tambah shari lagi..tak puas. Saat berpisah berakhir dengan lambaian terakhir ATOK...sebelum naik kete ATOK sempat pesan.." lagi 2 ,3 bulan buah rambutan masaklah..datanglah lagi..jangan serik.." Ha..dengar tu Hang Tuah dan Tun Teja..amanat ATOK tak boleh engkar..derhaka...he3.

Hang tuah seterusnye bawa kami beli belah..Isteri sempat borang CENCALOK skotak..10 botol...wah..macam cari altenatif tak sempat masak jer...cencalok pun cencaloklah...Saleh pun same..borong belacan dan cencalok..punyerlah banyak..kate nyer nak bagi kengkawan...murni niat nyer tu..Barang2 tu semua kami letak kat kete baru KARIM GERGASI...pewangi tambahan..bio cepat ilang bau kete baru.

Pastu kami terus dibawa ke MAKAM HANG TUAH...tapi tak singgahpun..berenti kat tepi jer...Hajat hati nak pergi PERIGI HANG TUAH terpakse dlupakan cos kejar mase..Tengok kat internet jelah...Kami seterusnya dibawa ke Bandar Hilir...Tuah dan Teja bawak gi tengok Makan Kasturi dan yang penting MAKAM HANG JEBAT...Tun Teja sempat pesan..."tengok kiri....nampak makam ko"...jadi tengok dari jauh je lah..tak singgah...Shoping Time!!!!!!!Suping lagi..Kali nie borong abih...beli baju untuk Ely dan Ammar..harap suka...Ole2 untuk anak2 dan family kat kampung. Teringat anak2 yang ditinggalkan, Cayyoi, Izzat, Afiq, Mierul, ATOK ABBAS family, KIKI sekeluarga...Ape yanag adalaha...rambang mate memang rambang..tapi beli yang mampu aje. Untuk Adikdeku dang Hanum...adelah gak buah tangan untuk anak2 sekali...harap sukelah...sengaja mengorenkan..bleh joint KPA3. Bebudak lain pun tak lepas peluang beli dan belah..masing2 sawan berbelanje....tapi yang penting ingatan dieorang kat keluarga kat umah...bagus didikan dieorang tu...anak sape...he3 anak Wakjier le...

Kami bertolak pulang selepas tu...SELAMAT TINGGAL MELAKA..kami tinggalkan jejak kenangan Manis bersama keluarga besar di Melaka. Sepanjang jalan pulang smue muka kepenatan..nak nyanyipun tak bermaya..aku je yang maintain ...Kami singgah di RR Dengkil...sempat minum...Kat sini jugalah kami berpisah ngan keluarga Tuah dan Teja..AMMAR cakap." Cikgu wazir AMMAR balik ikut mama ye.." tahulah tu die pun tak sanggup nak berpisah.... Isteri ambil alih memandu..aku sempat buat latihan vokal...(berdengkurlah)...tup-tup sampai kat Puncak Alam..tlepon karim..ajak makan..make kami makanlah kat MERU..jauh2 jalan kat Meru gak kami makan..Kat sini kami berpisah lagi..Karim dan Daus balik umah masing masing..sempat bekalkan Daus ole2 untuk keluarga..jaga diri..kakitu letak ubat..lawan ngan minda..."JANTAN"...

Balik umah berpisah ngan Saleh plak..srot3 sedih...ati2 Saleh bawak kuda...pastu kami gi umah orang kawin kat Tok Muda...kawan dan sedara. Bergegas plak ke BBSS g umah nenek Montel..minum2 borak2..nenek orang Melaka..banyaklah yang kami komplenkan..lepas nenek giliran g umah mak ayah Montel plak..samelah..borak panjang dan sembang pasal kes curik lori ayah Montel...Sabar ye..dugaan Allah..ada hikmah..harap2 jumpa..Yang curik tu..taubatlah..jangan bagi makan anak isteri dengan duit HARAM.

Balik umah...pensan..Bangun2 kul sebelas..Capai labtop..tulis blok...Sampailah jam 3 pagi..ngadap komputer..esok nak sekolahlah ..so kene berhenti...Pada anak2 ...AYAHDE DAH BALIK....untuk Hang Tuah dan Tun Teja sekeluarga ..terima kasih daun keladi...lain kali kite 'BALIK KAMPUNG LAGI'..terima kasih beri kami kenangan manis ni..rasenya penat lelah 2 minggu untuk minggu seni hilang dan lupus...seronok sangat..nielah cuti2 Malaysia yang paling best. ATOK kaat kampung..tq cos taja penginapan. Melaka..tq..cos terima kehadiran kami dengan pengalaman berharga..Anak2..Karim. Daus, Saleh dan Montel..Tq cos bagi ayahde heppi sepanjang 3 hari 2 malam ni. kalian pengubat hati...AMMAR dan AMIR...Tq cos sudi jadi anak CIKGU WAZIR....seronok jadi pengasuh korang..rase nak buat full time. Pada Atie (isteriku)..tq cos sentiasa menyenangkan dan beri abang rehat dan berseronok.. MuahHHH!!!!!..Kepada semua ...TERIMA KASIH YANG TAK TERHINGGA..kenangan ini akan aku kenang hingga akhir hayat....Anak2 SKI..esok kite jumpa semula ye..Ade ole2...rindu kat korang smue..key ..catatan berlabuh di sini..Kite jumpe lagi MELAKA...Tempat Lahir Hang Jebat....teman paling setia..

Jumaat, Mei 01, 2009

MELAKA ...TUNGGU...AKU DATANG...

Ha..ha...aku dah nak gerak g Melaka nih..Saja2 ikut Kak Mazidah dan Abang Aminurashid balik kampung. Tenangkan fikiran setelah hampir sebulan pening kepala melayan keje2 sekolah terutama untuk minggu seni & geografi. Aku g ngan isteri, Montel ngan Salleh..Karim ngan Daus..Em...MELAKA tu jauh ke? macam g Klang tak? ke jauh lagi... kalo jauh mesti lapo dalam kete kan? kalo lapo...cam ner...kalaulah cikgu Mazidah bekalkan cekodok..ok gak..bleh alas perut...takpun bungkusle karipap sebiji 2. Untuk aku jer..yang lain pandai2 beli sendiri..Tak sabo nak jalan nie walaupun duit takde..tapi REDAH JER....agak2 takde duit nak makan, singgah jer umah orang yang ade pasang khemah buat kenduri kawin..mengakulah kawan pengantin dari jauh..fuh! bernas gak cadangan tu...Insyaallah akan aku gunakan cuti nie untuk rehat sepenuhnya...bukan apa..sibuk keje sampai lupa beri masa untuk diri sendiri...so..nak manjakan dirilah ni kat pantai ker..kat kolam ker...kat perigi ker...janji dapat berkubang..dah beli nie sepasang baju mandi..warna pink lagi..keh3. Semangat. Buat Kak Mazidah dan Abang..terima kasihlah layan karenah kami. Jangan bawak kete laju2 nanti takut tak sampai Melaka..sampai Johor plak..Tq gak bagi kami jalan kampung abang..teringin jadi orang Melaka. Pada orang Melaka..Tunggu....Dak Wakjir, Dak Atie, Dak Montel, Dak Salleh, Dak Karim dan Dak Daus pakej 3 hari nak jadi orang Melaka. Key..rase dah nak bertolak nie..tunggu si Salleh dah panas jer punggong..siap ko Saleh..bawak kete..gue nak tidur di belakang. Key ..doakan kami selamat pergi..selamat kembali...kepada yang ditinggalkan..Jaga diri...nanti kita jumpe lagi..ade rezeki adalah ole2 takde rezeki...kami kongsi jer cerita....Bubay..nak serang kak Mazidah dan Family kat kedai mamak Roti canai...Apa? roti canai ajer....oklah...janji ader..roti pun rotilah...

MELAKA ...TUNGGU...AKU DATANG...