Khamis, Ogos 06, 2009

CERITA SEORANG TUA DI KAKI BUKIT.

Tajuk citer nih macam pernah dengar kan!...kalo budak2 dolu2 nielah cerpen yang wajib baca kalo amek sastera..Pernah di Dramakan..menghayat hati citer nih..tak caya cube carik novel nih dan hayati...Sian Atok....rindu kat cucunyer...kaki dikorbankan...

Ni nak citer lain...Cerita kisah orang tue yang hampir same..derita akibat rindu...
Bermula di sebuah desa di kaki bukit..tinggal sepasang orang tue yang hidup bahagia. Tidaklah kaya..kais pagi makan pagi..kais petang makan petang...Punye anak yang di sayang bagai menatang minyak yang penuh. Ape sahaja keperluannyer di turutkan semata2 mahukan anaknye gembira dan dapat belajar dengan selesa...kadang2 berikat perut semata2 nak beri anak kesayangannyer minum air kegemaran "FRESSOREN"...Dengan kudrat yang ade, Lelaki tua tak jemu banting tulang mencari ikhtiar untuk pastikan anak kesayangan dapat mengejar ilmu untuk mengejar cita2..agar suatu hari nanti kehidupan keluarga dapat dibela.Dari merangkak di ajar bertatih, dari bertatih di ajar berdiri, dari berdiri di ajar berlari...semua diberi tanpa keluh agar ia jadi ikhlas.Dari pakai lusuh di beri pakai baru, kekadang diri sendiri tak berganti pakai..semua untuk anak kesayangan...

Hari berganti hari, minggu, bulan dan tahun berganti tahun..Anak ini sudah punya cukup ilmu...membanggakan si tua kerana menjejakkan kaki ke menara gading. Impian si tua tercapai.Hanya tuhan sahaja yang tahu...Semua orang di khabarkan cerita ..punye anak yang beri keluarga bangga...Senyum lebar si tua bile orang sentiasa memuji punya anak yang pandai dan baik budi...tanda didikan situa menjadi...Manakan tidak...bukan mudah untuk didik anak ini, bukan mudah asuh anak ini, bukan mudah melayan karenah anak ini, bukan mudah menahan sakit membesarkan anak ini, bukan semudah yang orang sangka...zahirnye..hanye si tua yang tahu..

"Langit tidak selalunye indah...air tak selalu bergelora...burung tak selalu berkicau"..gurauan ....nyanyian sinis anak2..akhirnye jadi nayata. Si Tua kini termenung sepi menahan rasa rindu...anak yang ditatang..anak yang disanjung masyarakat..anak yang diharap menjaga hari tue, anak yang diharap memandikan jenazah si tue, anak yang diharap sembahyangkan jenazah si tue, anak yang diharap menurunkan si tue ke liang lahat, anak yang diharapkan mendoakan talkin situa, anak yang diharap sedekahkan alfatihah untuk bekalan si tue....jauh meninggalkan si tue gara2 cinta yang terhalang....gara2 cinta yang tak di restui..gara2 cinta yang kononnye menjanjikan bahagia....si tue ditinggalkan tanpa sepatah kate...si tue saja memendam rasa.

Anak kesayangan cukup berubah...dulu kaya dengan kasih sayang, dulu kaya dengan maaf, dulu kaya dengan setia, dulu kaya dengan taat..kini semua hilang..anak kesayangan dah jauh berbeza...Kalau dulu dimarah mandi hujan...kaki si tue dipapah,dicium , kalau dulu ditegur malas baca..tangan si tue di pegang erat tak mahu lepas, kalau dulu si tue menangis resah kecewa..tak lekang tubuh dipeluk..kalau dulu si tue pulang kerja berdingkut...kaki ini tak dilepaskan mahu di urut...kini semua sudah berubah...kaki ini busuk barang kali untuk di cium, tangan ini barang kali jijik untuk di sentuh, tubuh ini barangkali hanyih untuk dipeluk...anak kesayangan dah jadi anak yang orang tue tidak kenal..jauh berubah..jauh berbeza...

Si tue..walaupun sukar nak lepaskan pergi...hatinyer sentiasa berdetik memanggil pulang anak kesayangan, tangannyer selalu berdoa anaknyer kembali, mulutnyer selalu memanggil merayu pulang...siapalah si tue...segalanyer tidak di hirau...tidak diengah..umpama 'ANJING MENYALAK BUKIT'...hari2 si tue terus mengharap...malam2 si tue terus menanti..mintak2 hati anak kesayangan berubah. hati anak kesayangan berdetik untuk mencari jalan pulang..tapi semua itu mimpi.....berkecai hati si tue...setiap malam bertanya khabar, setiap hari berkirim pertanyaan..segalanya hampa..dan hati si tue terus hampa.Setelah segala harapan si tue terbang umpama debu ditiup angin, si tue akhirnye akur...tangannye diangkat kelangit berdoa...pohon Allah mendengar kata hatinye.." Ya Allah..andai aku bukan jadi ingatannye, kalau aku bukan jadi kesayangannye..kalau aku bukan jadi orang tuenyer...kau bantulah aku untuk melupakannye..kerana aku dah tidak mampu untuk menanggung rindu...rindu yang tiada jawapan..."..air mate si tue yang sentiasa mengalir deras jadi saksi betapa hancurnye hati si tue.

Malam yang indah, malam penghulu segala hari...situe tak lagi termenung merindu anak kesayangan, tak lagi membazirkan air matanye menanti hingga pagi, tidak lagi menunggu sebuah harapan. Si tue memaksa dirinye untuk lena dengan lagu2 indah penuh syahdu...akhirnye satu petanda buat hati si tue terjaga dari lena...satu suara yang entah dari mana arah nyer...berlagu lembut "...sudahlah kau berduka...sudahlah kau menangis, sudahlah kau mengharap, sudahlah kau merindu...lepaskan dia pergi, redhakan die pergi..kau teruskan sisa hidupmu..kerana ada lagi insan yang perlu kamu......Dia....bukan milikmu...dia jauh darimu...itu yang perlu kau tahu..."...Entah mengapa kali ini jaga si tue tidak lagi menagis...jaga si tua kini tidak lagi ada rasa rindu....

Malam2 kemudian...hati si tue tiba2 tersentuh...dapat seutus khabar dari anak yang dulu dirindu...sehingga habis rindunye..." terima kasih..atas kasih sayang pada saya tanpa jemu.Walaupun saya balas dengan tuba. Sebab tu saya ambil keputusan berdiam diri.Saya malu, saya tak nak menyekiti hati ayah dan bunda buat kali yang keberapa.Saya banyak dosa, saya tak mampu nak angkat muka dan pandang wajah ayah lagi.dengan ape yang saya dah buat..biar saya tanggung sampai mati... saya rela di buang dan tak nak kembali sebab takut akan menyakiti hati ayah dan bunda.Cukuplah dengan ape yang saya dah lakukan, saya tak layak jadi anak ayah..ampun darihujung rambut hingga hujung kaki'.....titipan dari anak yang jauh ....jauh dalam hati.

Si tue dah tak mampu menangis..air mate Allah tak izinkan ia keluar lagi...Si tue pasrah dengan titipan anak kesayangan yang tak nak pulang lagi...Si tue segala harapan yang di simpan punah dan luruh jiwa si tue...Walau anak kesayangan mengaku rasabersalah ...memohon ampun atas segala kilaf...tegakah si anak memilih tindak yang sebegitu rupa.....Adakah keputusan si anak benar...adakah dengan mendiamkan diri..menjauhkan diri....dan merelakan dirinye di buang boleh menyelesaikan segala kekusutan...itukah pendirian anak yang diberi sayang lebih dari segalanye...si tua terkilan...anak yang di asuh , yang di belai dan di beri ilmu sehingga tinggi ke menara gading..tidak mampu berfikir dengan akal yang waras.....

anak kesayangan....kalaulah si tue boleh beri alasan seperti itu ketika anak keayangan beri die duka, sedih, derita semasa kecil...udah lama di tinggalkan, udah lama dibiar mati tak makan, di biar dungu tidak berilmu, dibiar berpanas berhujan tidak berteduh, di biar telanjang bulat tidak berpakaian.....kalau itulah dulu...anak kesayangan...bukan itu cara selesai masalah...bukan itu cara meminta ampun...bukan itu cara seorang anak kepada ayahnye....sampai bila mahu jauh...sampai bila mahu takut...sampai bile mahu rasa bersalah.....Ayah walaupun " Harimau" di mata anak2 tapi hatinye cukup lembut dan kaya dengan kasih....bertindaklah dengan ilmu bukan dengan rasa ego dan kata hati....takut ianya jadi kata hati yang bakal buat hancur hati....akibatnyer....

Buka mata anak kesayangan....biarkan aje si tue tanggung derita merindu...biar aje si tue tanggung derita berharap...jangan sampai si tue ' BERHENTI BERHARAP'...jangan tunggu si tue tutup mata, jangan tunggu si tue tak mampu brnafas, jangan tunggu si tue biru tubuhnye, jangan tunggu si tue kejang tubuhnye, jangan tunggu si tue di cium tidak ade rasa, jangan tunggu si tue di kejut tak mahu bangun die, jangan tinggu si tue diraung tak ber balas raungnyer...semua itu sudah terlambat anak kesayangan...semua itu sudah tiada maknenyer....anak kesayngan, semua itu dah tak tinggal kesan ape2 anak kesayangan....yang tinggal kesan hanyalah...."KEKESALAN, KEKECEWAAN,RASA BERDOSA,RASA TIDAK BERGUNA".....Itu pun tidak mampu membuatkan nyawa Si Tue kembali.....renung wahai anak kesayanyan...renungkan...

Selagi masih ada kesempatan, selagi masih ade waktu, selagi tidak terlewat, selagi si tue punye nyawa...bertindaklah ikut akal....Sayang, kasih, rindu dan keluarga....tak pernah dan tak mungkin boleh berganti tatkala ia hilang....Anak kesayangan....Si tue masih ade sekelumit rasa rindu...si tua masih ade sekelumit rasa sayang....rebutlah ia kembali......jangan lepaskan sebelum ianya berakhir....Si tue...kau layak rasa sedih...kau layak rase kesal....itu dah nasib mu.....Berdoa terus untuk bahagia anak kesayangan...agar satu hari nanti ada sinar yang mampu membuat si tue tersenyum semula....cerita seorang tue di kaki bukit berakhir...

Biar ada duka , biar ade sensara....pasti ada jalan untuk temui bahagia.....si tue...terus setia di kaki bukit terus setia menunggu.....walaupun entah bile.......

1 ulasan:

  1. Walau tinggal sekelumit rindu yang tinggal, simpanlah walaupun utk seketika ayah.. Mungkin nanti, hatinya terbukak lebih luas.. Mungkin nanti akalnya yang ayah pernah didik sebaik-baiknya dulu akan kembali menjengah... Akim sentiasa doakan yang terbaik untuk ayah, keluarga, dan anak-anak ayah yang lain... Tapi yah, jangan sampai kekuatan yang terpupuk dalam diri ayah selama beberapa bulan ni hilang lagi.. Teruskan dengan kekuatan tu. Walau pengakhirannya bukan mcm yang kita harapkan.. Bukan senang membina kekuatan.. Bukan senang beroleh semangat selepas ditimpa dugaan besar. Semua anak-anak ayah makin gembira tengok ayah lebih bersemangat.. Akim, Sam dgn Botak pon tarik nafas lega.. Semua senang hati ayah kami dah kuat.. Teruskan dengan kekuatan ayah... Doa, tawakkal dan keazaman.. Dunia ni kalau asyik berfikir tentang orang lain, memang MATI. Semoga dia kembali dengan kebaikan dan keinsafan.. Insya Allah...

    BalasPadam