Isnin, Januari 25, 2010

TEGURAN.......Salah ker....

Salah ker..kite menegur...rasenyer teguran takde pun niatnyer untuk menjatuhkan atau mengaibkan seseorang...Aku...tak kisah ditegur..anak2 kecil umur 1 tahun pun kalo menegur..sekiranya ia elok dan positif..kite kenelah pikirkan...Lagikan orang yang lebih tua...kite buang aje rase ego..kite terima dengan baik..kerana ingatlah anak2..teguran untuk kebaikan...

Ayah...memang kot hidup seorang ayah nie tugasnye MENEGUR...manekan namenye ayah..kalo tak tahu menegur...Aku tahu kadang2 anak2 besar nie susah hendak terima teguran..alasannye...dah besar panjang....dah ade pendidikan..dah belajar tinggi...aduh!!! anak2..tinggi manapun kite perlu juga belajar terima teguran...lebih2 lagi orang tua....memanglah kadang2 orang tua yang tegur kite tu bukan mak ayah kita..tapikan dah namenye orang tua..lebih makan garam....Rasenye ape yang terkeluar dari mulut kite untuk baiki sebelum kite buat sesuatu yang tidak baik...Kadang2 terfikir...takkan kerana dah belajar tinggi tak bleh terima teguran...ape...mak ayah kite tak belajar tinggi?..sekurang2nya pengalaman hidup lebih lama dari kite...

Jangan selalu anggap kite serba tahu, serba pandai, serba bijak , serba berilmu....prinsip idup aku...aku akan sentiasa kate tak tahu...untuk pastikan aku masih lagi dapat belajar sesuatu...walaupun dari orang yang belajarnya tak tinggi mane..kerana kadang2 orang inilah lagi banyak ilmunya...Entah..kenapa persoalan nie timbul..kecewa rasa hati bile niat nak menegur di salah ertikan..padahal sedari kecil kite jaga...tak pernah merungutpun dan sentiasa patuh dengan teguran...AGaknye teknologi dan peredaran zaman jadi alasan untuk ketepikan teguran orang tue...kolot dan agaknye sangkaanyer.." selalu buat andaian yang berunsur fitnah"..fuh!!! anak2 mudah lupa..dulu aku sentiasa ,menegur....dalam aku selalu aku menegur pun ade yang patah hati, kecewa gagal perikse, gundah tersalah buat keputusan...itu kerana selalu ditegur...bile tidak di tegur nanti....macam2 boleh jadi..

Maaf kalo n3 nie agak mengungkit..tapi rasenyer ...melalui tinta inilah rasenyer dapat diluahkan..sebabnyer...teguran kita tak diperlukan..dan kite pun dah berniat dalam hati untuk berhenti menegur....Carilah orang lain yang boleh menegur kite....kalo itu yang kite selesa...Orang tue nie...cume boleh bagi rase sayang, harapan,doa dan keselesaan hidup...tuguran dah tak relevan ngan idup anak2 yang baru nak kenal hidup...

ANAk2.....apalah sangat kite nie kan...kalopun tak mahu ditegur..berhemahlah bile membalas teguran orang..orang yang sikit jasanyer, jahil dalam jadi seorang bapa...jangan ikut rase muda...makanpun kite suap, tidur pun kite alas, panas ujan kite beri teduh...fikirkan...Nak hidup nie....balajarkan terima teguran..jangan sombong diri, jangan tinggi diri...semua itu akan hancurkan diri kite...imgat...semakin kite kaya duit semakin kite miskin, semakin kite kaya ilmu..semakin kite buta hati.....kalo ia tidak dimanfaatkan..tak boleh terima teguran orang tua......bermakna tak terima die...tak terima die....terhentilah rae kasih sayang..yang dah pernah terluka beberapa kali...tapi hebatkan seorang ayah..sentiasa jadi pemaaf untuk kesejahteraan anak2nye....

BELAJAR UNTUK TERIMA TEGURAN.....SELAGI ADE YANG SUDI MENEGUR.....

1 ulasan: