Selasa, Disember 01, 2009

4 dalam satu.....

Hari nie.....dimulakan dengan lawan2 tidow ngan faridzul...akhirnyer mengalah..si gendut tu akhirnyer mengalahkan ayahdenyer...slalu ayahdenyer yang menang biler 5 bijik bantal di lempar bak peluru pepandu...tapi kali nie..die buat dek jer...bersiap dan awal jam 8.30 terus ke Kg. Sungai 5erdang pi amik isteri yang dah berkampung lama kat umah kampung. Sempat sarapan mehun goreng terus lari ke sekolah. Jam 9 janji ngan bebudak kelas 6 atas 3..kelas tambahan lukisan..sok dah exam. Harap2 xcelent. Ayahde yakin korang boleh buat. Sempat bagi tip dan ingatan...sempat juga jadi tempat penyangkut dagu si Isma yang kesedihan..Isma...ayah tahu dan rasa apa yang Isma rasa....Sabar, tenang dan jadikan dugaan nie sebagai cabaran untuk anak ayah jadi lebih kuat dan teruskan perjuangan...ingat...ayahde nak Isma jugak yang jaga mak nanti....Lama gak ....sesi anak beranak nie...Di doakan segala kesulitan dan kekusutan Isma akan dipermudahkan jalannye...

Dalam dok beri kate2 perangsang pada anak2 yang tengah berjuang, kak Majidah Tlepon soh naik ke bilik mesyuarat...Ape...sejak bile plak ade bangunan tingkat 5 kat sekolah tu...dengan berseloroh...aku kate.." kak ..saye kat bilik seni..mane ade satu tingkat lagi nak naik..."...Akak Majidah dengan laungan yang rasenyer ngauman rimau kat zoo pun tak sekuat tu...."""yelaaaaa....turun bawahhhhhhh!!!!!!"""...baik!..saya turun sekarangggggggggggg....turut perintah..bukan ape takut mesuarat tangga menghantui...keh3...Rope2 nyer...kat bilik mesyarat ade makan2 untuk meraikan majlis perpisahan kak zana yang akan berpindah jauh kesekolah lain...SKJ (Tamil) Vallambrosa...jauh kebenda ...sebelah sekolah jerrrr......gerenti dia makan sarapan kat kantin sekolah kite...mane bleh makan kat kantin sekolah tamil.....Makan enak2 belaka..tapi tak berapa nak bernafsu cos sedih kak zana nak pindah..yelah..pagi2 slalu sakat die..die pun slalu sakat gue nie...pas nie sakat sape plak....tunggu....Apa2 pun selamat maju ajaya kak di tempat baru..jangan lupa kami kat cini.....antara doa saya semasa majlis tu..." semoga akak cepat kaya, gembira dan tambah ramai anak..."..Amin....

Lepas je jamuan..terus bargegas ke Surau baru sekolah..Gotong royang..kami bertukar surau baru kat dewan tertutup. Surau dah jadi bilik mesyuarat. Angkut mengangkut kerusi, mengemop, mencuci, mengecat , menampal dan memakan sup tulang air tangan kak Salimah..fuiiyoooo!!!! terangkat....dah abih makan baru kak Salimah kate sup tulang Lembu campur Kerbau...Ape!...KERBAU.....dah makan...redha jer lah....Geng2 gotong royong diketuai oleh..Kak Zah, Kak Ina, Kak Majidah, Kak Salimah, Kak Zurina, Kak Rusnah, Kak Radziah, Kak Norhana, Adikde Fazreen, Adikde Mirul, Abngde Nazer, Isteriku..Noriati,Wak Nan, Bibik...dan anak2 taat..Amir Takbur, Jemil, Hisyam. Zulhilmi, Cayyoi, Amirul RK, Khai....ALhamdulillah..dah nampak ceria skit surau baru..sok kite sambung lagi ye..so sape2 yang baca blog nie..yang nak tolong meh le datang ramai2 kite gotong royong..sok kul 9....Daripada tidow tak bangun2..baik buat amal...

Jam 12.30 tengahari..tut..tut..tut...Kak Roslina HEM tepon.." bile nak sampai"...So kami ramai2 gerak ke umah kak Ina makan tengahari...Rombongan di meiahkan dengan kehadiran Bakal Pengetua , RAZAK dan Afham..jiran kak Ina. Fuihhhh!!!! gempak plak masakan kak Ina.. Masakan Orang Nogeri Sembilan..memang podaih!!! memang berasap!!! Sedap dan menyelerakan....Asam pedas ikan Pari, Pecal, Ayam goreng, rendang daging korban...aduyaiiiii!!!!!...macam taknak balik...nak buat homestay...Apa2pun terima kasih kak Ina sekeluarga kerana sudi mengundang dan menaja makan tengahari kami...ade rezeki jemputlah lagi...Kaka Ina balik kampung petang tu gak...so kak Ina selamat pulang ke kampung..Hati2 memandu...kim salam orang kampung yooo...laen kali kito poilah kek kampuong kak Ino yo....

Balik makan terus bergegas semula ke sekolah..sambung KERJAAAAA.....mengecat dan mencantikkan surau baru..tak siap2 gak..banyak keje perli di siapka...so..kalo ramai yang datang lagi cepatlah siap..ayuh...ramai2kan sok. Sronok dapat bekerja sama2 nie..sekurang2nyer dapat eratkan ikatan saudara satu sekolah...rugi yang tak joint...Ketawa, bergurau, menyakat, makan semua sama2....tak sabo tunggu hari esok. Jam 6.30 petang baru ingat nak balik...so...balik dulu..jumpe esok... Kak Majidah..selamat buat keje kat otel golkos ye..Kim salam kat kak Kila. Ingat pesan abang..jangan FB jer..buat keje.

Balik umah sempat sembang2 ngan Isteri...Pasal dapat kad jemputan Kawen...Sape yang nak kawen...Alhamdulillah..Anakde Azila ( iela) dah nak kawen ngan orang sg. Pinang..semoga kekal ke anak cucu...Pastu mandilah.....Masak magee goreng tuk isteri dan montel....magee ditaja oleh Kak Salimah..Terima kasih kak...Key tu jer yang berlaku setakat ari nie...ingat nak tido cos kpala pening agaknyer kene hujan tadi...doakan semoga hari esok beri bahagia kepada aku dan isteri, keluarga, saudara mara, kawan2,anak2, murid2, bekas2 guru, kakak2, abang2, adik2 dan seluruh umat islam di seluruh dunia..insyaallah....Mintak diri..jumpa esok..bubay...( pesanan tuk kak Majidah ; masukkan gambor yek..dah lame blog nie tak bergambor...bleh kan....terima kasih...)

2 ulasan:

  1. Malas nak layan..............
    Nak tengok gambar buka FB akak leeeeeeeee

    BalasPadam
  2. raja shahrul nizamRabu, 16 Disember, 2009

    alhamdulillah.... cuti semester kali ni dpt juga sy ziarah ayahnda dan bonda bersama anak2 murid sy dr bbss.... tahun ni cume 3 kali kte dpt berjumpe.... yg pertama, awal februari, sy bawa buah tgn utk cgu sekembalinya sy dr beijing... xseberapa nk dibandingkan dgn jasa2 yg telah d curahkan ayahnda... yg kedua, sewaktu hari raya, sy dtg bersama cgu ahlam dan kwn2... ayahnda semakin ramai anak2.... mereka dtg dan pergi... tp bg kami, ayahnda adalah guru kami yg sejati... walau di mana pun kami berada ingatan kami pd ayhnda x kan luput.... percaya lah, yakin lah, ayahnda x kan kesorangan, ayhnda ttp yg terbaik bg kami...
    wlupun kte dah jarang jmpe, nasihat2 ayahnda ttp kami ingati... memori dan kenangan terindah bersama ayhnda di smk telok gadong x kan kami lupekan... segala jasa dan pengorbanan ayhnda x mampu kami balas... semuga ALLAH SWT sentiasa melimpahkan kesejahteraan dan kebahgiaan utk ayhnda.....semuga ayahnda trus kuat dan tabah menghadapi dugaan dan cabaran utk menjadi lebih terbaik.... anak2 sntiasa d sisi... anknda mohon maaf andai nye perlakuan ankanda pernah menyakitkan hati ayhnda.... doakanlah anaknda berjaya dunia dn akhirat... salam syg utk ayhnda dan bonda.... sesungguhnye terlalu byk kenangan kte bersama.... sy syg ayhnda dan bonda...

    BalasPadam