Khamis, April 23, 2009

Pedih dalam Tawa.





Salam...Hari nie agenda penuh dengan membuat kerja2 akhir minggu seni. Dari awal pagi sampai jam 6 petang macam tak keruan. Kehulu, kehilir...macam bapak ayam hilang anak...semuanya untuk anak2, Panitia dan sekolah. Itulah tugas guru..Fuh!!!! penuh cabaran. Macam biasa,anak2 ting 6 A3 banyak membantu. Terima kasih...Ayahde sayang korang. Kami sama2 buat prop, pokok2, GERAS ( kata Saleh), kostum dan macam2 lagi. Kerja sama2, yang berat jadi ringan, yang banyak jadi sikit. Latihan dimulakan agak muram, mana taknye, janji lepas sekolah, jam 3 baru penuh berkumpul...Rasanya buat latihan ngan Siti Nurhaliza pun tak lewat macam ni. Baru jadi pelakon sekolah dan tak disiplin...em!!!!NAk kate dan di tegur...sampai kene umpat belakang...Nak kate dah dimanja di sayang...lebih dari sayang diri sendiri...3 RK buka mata anda...Kami guru2 pun dulu dari kelas yang pandai, tapi kami diajar dengan disiplin dan yang paling penting rasa hormat pada guru.Dan dah terbukti pun , kami aktif dalam masa yang sama belajar...Daaaa.... masuk U gak..Berjaya gak...Jadi cikgu gak... Ingat ye...Kita kalau bijak tapi bijak atas kertas tak sama dengan bijak dan ada pengalaman..Diluar sana lagi banyak cabarannya terutama di U nanti... Kalau tak aktif dan tak berani dengan cabaran..tertinggal jauhlah..dan kadang2 jadi punca pelajar gagal....Guru2 tegur, marah, nasihat bukan untuk kepentingan sendiri...masa kami dah berlalu...Semua tu tanda sayang dan yang penting..bersyukurlah kerana ada lagi guru yang marah, nasihat, tegur...Satu hari nanti bila tiada guru yang endah tentang kita...meraba2lah, tercari2lah, terkapai2lah sendiri...Anak2 Mentee, Izzat, Afiq dan Myrul...tq kerana memahami dan sentiasa beri sokongan. Kepada anak2 3RK yang sukarela terlibat ngan Persembahan di bawah bimbingan cikgu..terima kasih..anda memang anak2 yang hebat dan baik...terima kasih cos beri kerjasama yang baik. Pada Kila ngan Zafirah...tq...korang memang MALATOP...camtulah pelajar yang Hapening...Montel..terima kasih kerana sabar dan kerja keras. Cikgu Mazidah dan Cikgu Ariyanti...korang memang Serikandi SMKSKI...Kekuatan yang susah nak diruntuhkan...Tq jd SAHABAT. Isteriku tercinta...Walaupun minggu ini berlawan dengan sakit dan perit...tapi sentiasa berdiri disamping suamimu..MUAH!!!!jangan lupa makan ubat. Cokyah!!!!bila nak balik sini? teringat anak sorang ni kat kolej Seremban...Semoga berjaya...Begitulah hari2 seorang guru...macam mana sibuk, penat, letih, sakit...hatinya semua diserahkan pada anak2 didik. Kadang2 anak2 tak faham...ikut rasa hati, ikut darah muda....kita yang terlebih risau....walaupun pada dasarnya bukan darah daging kita...Cikgu dah anggap semua macam anak2 sendiri...ITULAH GURU...dalam tawa kekadang terselit kesedihan, Dalam kesedihan sengaja buat2 ceria untuk anak2...Takde guru mahu anaknya sakit, tiada guru mahu anaknya gagal, tiada guru mahu anaknya dikecewakan, tiada guru mahu anaknya menangis...Anak2...kekadang kami lebih menangis melihat kegagalan kami mendidik kalian...Hanya Allah yang tahu...Anda berjaya....tiada ucap terima kasih, Anda buat salah tiada kata maaf, Anda bahagia tiada ucapan sayang...kerana kami tak minta itu...yang kami minta hanyalah....MELIHAT ANAK2 JADI ANAK YANG BAIK DUNIA AKHIRAT...HU..Hu..Hu...dah..dah...tak boleh teruskan...karang .....Harapan kami warga pendidik, jadilah anak2 yang ketagih ilmu...Ilmu bukan diperolah dari kertas tapi lebih berilmu kalau lebih 'Pengalaman" Hingga kita berjumpa di lain sisipan . Selamat malam. Semoga esok Allah beri kita udara untuk bernafas..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan