Rabu, April 29, 2009

Syukur...Aku di beri nafas..

Syukur Alhamdulillah..Rentetan pening semalam walaupun ada saki bakinya...aku teruskan perjalanan hidup dengan pagi yang sungguh tenang. Bangun tidur anak2 di sisi. Isteri sibuk menggosok baju. Berat rasanya nak bangun tapi di gagahkan juga. Kesakitan dan rasa berat kembali bertenaga bila membaca mesej yang tak berbaca malam tadi. Mesej dari anak cina yang sekarang melanjutkan pelajarannya di USM dalam bidang....mestilah ikut jejak ayahde tercinta..Grafik, " Salam sejahtera Yah (ayah).Sy dah pulang dari Penang, Besok saya akan pergi ke sekolah jumpe ayah"..antara mesej Perng Ju (PJ). Syukur...terharu punya anak yang baik, walaupun kenal 1 tahun 1/2 tapi dia ukup hormat dan hargai kita. Panggilan 'Ayah' buat hati tenang dan segala bisa2 pening semalam hilang. Pergi sekolah penuh semangat, awal pagi2 lagi dah jumpe PJ di pejabat. Bertanya kepada PJ kenapa awal sangat, Ini jawapannya.." Biasa di kampus susah nak bangun awal, tapi hari ini jam 6 sudah bangun semata2 nak mintak apak hantar g sekolah..tak sabar nak jumpe ayah.." terharunya..menitis air mata..Sepanjang hari ini bersama PJ termasuk dalam kelas pun bawa PJ. Sempat promote seni pada anak2 murid. PJ janji pada mak dia balik jam 1, tapi PJ tak berganjak tinggalkan saya membuat persiapan Pameran di Galeri Ilham Kreatif. Sempat bantu saya key in markah geografi kat pejabat..Sempat makan tengahari bersama..pendek kata ke mana saya pergi PJ sentiasa ekori. Pj sempat ajar Photoshop bersama Cikgu Mazidah..tahu dah sikit2 pasni PRO...Pj janji nak ajar banyak lagi sepanjang cuti 2 bulan nie. Baguskan dapat anak macam nie. Sehinggalah selesai buat persiapan, PJ banyak membantu.

Jam 5.30 kami bertolak pulang. Beres satu lagi tugas. Tinggal dirasmikan aje esok. Dalam kereta tanye PJ " PJ nak makan ape?"..Jawab PJ ringkas, "takpelah yah..saya makan malam terus dengan family". Saya pakse dan bawa PJ makan kat KFC..fuh! nampak sangat die sembunyikan lapar, PJ makan tak ingat dunia..Sempat usik " PJ tadi kate tak lapar...tapi licin"..Macam tulah anak beranak, gurau senda jadi pengikat kasih. Tetiba suasana jadi suram...PJ berubah jadi sedih dan muram..takut berlaku salah saya bertanya " PJ marah ayah ke?"..PJ menjawab dengan nada yang.... Allahuakbar...terharu..." Saya rasa bersalah sangat yah, sebab tak banyak membantu ayah buat kerja tadi, saya hanya lihat dan pandang ayah bekerja sendiri, saya tahu ayah penat sangat...saya gagal jadi anak yang baik, pastu ayah ade masa lagi bawa saya makan di luar...saya rasa bersalah"...Mengalir air mata..Montel pandang sayu sambil memegang ayam di tangan. Alangkah bagusnya kalau anak2 melayu yang beragama Islam punya sifat seperti PJ..." Ayah tak kisahlah, PJ pun banyak tolong tadi, ayah yang sepatutnya rasa bersalah kerana lewat hantar PJ balik"...Hubungan baik ni terjalin sejak PJ sekolah dulu. Balik sekolah saya yang hantar. Mak Apaknye pun tak berkira asalkan bersama ngan Cikgu Wazir. Begitu sekali kepercayaan mereka. Itulah nikmat jadi seorang guru..Tp PJ taknak jd cikgu kerana katenya tak sekuat saya..tahan melayan karenah anak2 orang lain...INI KERJAYA YANG AYAH PILIH...Selesai hantar PJ..sedih dia nak tinggalkan saya..salam cium tangan masih tak hilang..." Ayah nanti jumpa lagi"....

Lepas makan malam yang ringkas , bersama Montel dan Isteri bergegas ke Shah Alam beli hadiah untuk Kakak Tersayang, Cikgu Che Rohana. Anak2 6A3 bekalkan wang RM50 untuk beli kerongsang biru...cari punyalah cari, akhirnya jumpe gak. Ayah dan bonda tambahlah sikit untuk pastikan anak2 puas hati...Esok kami rancang nak sambut majlis perpisahan. Semoga Akak Ana temui kejayaan di tempat bari. Terima kasih kerana jaga dan beri ilmu pada anak2 Wazir sejak batch Daus ( MAtop), Karim dan Montel.

Malam sambung kerja buat kad, persiapan akhir untuk Galeri dan melayan anak2 yang memang setiap malam selasa akan datang ke rumah. Bad, Jemil, Alan dan Am..terima kasih bawakkan ayah MILO AIS. Sedapnyerrrr. Jam 1.30 baru die orang balik...siap pesan.." Yah setiap selasa jangan lupe masak tau..kite orang datang"..Ape ko ingat umah aku RESTORAN...Insyaallah anak2 ape yang mampulah...

Sehingga jam 2.15 masih menaip di blog. Malam2 cam nielah banyak idea...So hari nie..Banyak kenangan manis dan jadi penawar sakit pening. Anak2 mentee, Afiq, Izzat, Amirul, Deen, Afham, anak2 gadis Ulala Tropika yang bayak menolong terima kasih. Maaf cos ayah tak layan kalian seperti hari2 biasa. Ayah tetap sayang korang dan yang penting....KORANG SENTIASA DI HATI.Daus..Tq cos sentiasa di sisi Walid ketika walid sakit..Selamat jawab pekse. Untuk semua insan2 yang begitu bermakne dalam hidupku...terima kasih kerana jadi sebahagian dari hidupku..Kalian semua Kesayangan, Kesabaran, Ketenangan, Kedamaian KU sampai akhir hayat. Terima kasih Allah cos beri yang INDAH dalam hidupku.Jumpe lagi lain titipan...MUAHHHHHHH!!!!!!!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan