Isnin, Jun 29, 2009

PERPISAHAN ITU PEDIH...



Perpisahan...memang mudah untuk menyebut..tp sukar untuk dilalui...Al Fatihah untuk arwah bunda Cikgu Hanafi, bunnda Pak Tam dan Ayahde Elvy . Semuga kalian tabah....Memang mudah kita berkata tapi tak tertanggungnya sedih bila ia berlaku nanti ke atas kita...Allah jer yang tahu. Aku...bile je dengar khabar sedih tu...ingatan melayang terus kepada mak bapak kat kampung....Air mata mengalir tak boleh dibendung takut2 mereka pergi tinggalkan aku.Aku doakan mak bapak terus sihat. Selagi aku masih bernyawa, aku abadikan hidup aku buat mak bapak aku yang aku sayang....tak ade galang ganti....Kalo diberi pilihan aku rela mati dulu cos tak sanggup dan aku tak cukup kuat nak lihat jasad mak bapak terbujur kaku...isk!!!!dah mula mencurah air mate nie....Aku cukup sensitif bab mak bapak...tengok cite drama pasal mak bapak pun aku bleh nangis macam budak kecik....aku nangis kerana aku ajer yang tahu...Mak Bapak aku sayang sangat...sampai mati .


Perpisahan....sekali lagi aku terpaksa alami perpisahan walaupun kearah kebaikkan tapi terasa sangat. Aku baru jer hantar anak kesayangan ke Universiti Kelantan. Karim...walaupun bukan anak kandung tapi kami rapat macam anak beranak. Aku dah macam ayahnye sendiri cos die pun tiada ayah. Aku jadi ganti dan jaga dari tingkatan 6 bawah lagi. Doa restu akhirnya karim berjaya gak masuk U. Alhamdulillah. WAlaupun jauh, akupun masih tak berapa sihat terutama mental, aku gagahkan juga untuk penuhi permintaannya. Bersama keluarga karim, kak MAzidah dan suami serta isteriku, kami ke Kelantan....Jauh di sudut hati sedih cos karim selalu bersama aku dan dialah juga tempat aku nagadu dan bergantung harap. Lepas ni...aku takde karim dah..kenelah buat sendiri.Ape2 pun Ayah dan Bonda redha dan restu karim blajar. Semoga pulang bawa kejayaan. Dalam masa yang sama.....Nani, Muzzafar, 8 orang anak 6A3 2008 pun melanjutkan pelajaran...smoga kalian terus jadi yang terbaik. Terima kasih pada Muz...ini kate2 akhir sebelum tinggalkan aku " Saya takkan lupa ayah sampai saya mati...itu janji saya"ayah pun tak lupa Muz....Buat Muzakkir...sorang lagi anak aku, pergilah belajar...ayah restu...jangan risaukan ayah...Muzakkir takut nak sambung blajar...walhal tak jauh...kat UNIKL je kat Melaka...bila di tanya kenapa taknak pergi...jawapannya ..." Saya taknak tinggal ayah...kalau saya pergi sapa nak jaga ayah....ayah sakit sape nak nak tengok ayah"...sayu je dengar kata anak2 yang baik asuhannya...tahniah ibu bapa kalian cos berjaya didik anak sebaik ini..tapi anak2, kejar dulu masa depanmu..bab ayah..pandailah ayah jaga diri...kalian berjaya...itulah ubat paling mujarab. Buat anak2 lain yang bakal jadi mahasiswa mahasiswi....anam, farid gigi, nas,raja bad dan lain2...jauh kalian dekat dihati kami. Semoga kalian berjaya kejar cita2.


Perpisahan......Buat anak2 yang bakal masuk sem baru, Akim, Daus, botak, Sam,sharir, peng jue, Dayah, Jun Hui, Ayet, muammar, ewe, pendi, ikram, ikmal,teah,ijul, aswad,sham, biden, moja2,jierah,safiq razak dan ramai lagi anak2 ayah...jangan marah kalau tak tersebut...ramai sangat...harap kalian terus sukses dan inagat janji kita......sem depan 3.5 ke atas...ANUGERAH DEKAN . kejayaan kalian dah cukup beharga buat kami...sayang korang.Berpisah.....lah...lagi......Terima kasih kerana cuti sem lepas tak putus jengok ayak dan bonda, terima kasih sambut bersama hari guru dan hari bapa...kalian memang anak2 yang hebat....


Perpisahan.......satu kepastian...lumrah hidup..perlu di lalui biarpun perit. Kepada insan2 yang aku sayang yang tinggal pergi aku pasrah dah. Memang ada tinggal rasa rindu, memang air mata tak berhenti mengalir lebih2 lagi kesan2 tinggalan yang berada di sekeliling...walaupun perpisahan itu pilihan kalian, aku terima. Tiada hak aku menghalang kerana aku sedar hanya sebagai persinggahan yang akhirnya kita ada haluan hidup masing2. Harapan aku kalian pilihlah jalan yang betul, jaga diri, jadi diri sendiri dan yang penting belajarlah kenal diri sendiri sebelum nak jadi macam orang lain. Jangan lupa diri, asal usul, mak ayah, keluarga dan guru2. Mereka banyak jasa....tak balas...kenang dan ingatan dah memadai....takkan satu SMS pun jadi beban dan jangan sekali2 guna alasan " SIBUK @ BUSY "..kerana mereka tak pernah beri alasan itu sepanjang menjaga dan memeberi ilmu kepada kita.Walaupun aku bukan pilihan kalian....percayalah...sayang, kasih dan rindu masih ada di hati. Maaf kalau perpisahan ini aku jadi punca. Maaf kalau aku tak berjaya jadi yang terbaik buat kalian, Maaf kalau aku aku bukan yang terbaik untuk kalian..maaf.....


Perpisahan......sedang asyik orang tinggalkan kita...terasa semakin hampir pula kita nak tinggalkan orang lain. Selalu sangat rasa di tinggalkan...nak beri orang lain rasa di tinggalkan...Agaknya barulah rasa apa yang kita rasa...Walaupun belum bersedia untuk meninggalkan...tapi rasanya...cukuplah...dah tak mampu untuk teruskan...dah tak mampu nak tanggung derita...tak mampu nak tahan rasa sakit.....Cuma andai kata perpisahan ini berlaku...orang2 yang ditinggalkan...teruskan hidup, buang diri ini jauh2, bina hidup baru dan aku relakan kebahagian baru untuk kalian...Maaf andai tulisan ini undang marah dan benci...hanya luah hati...dan ia belum pasti....dan mungkin akan jadi pasti..


BELAJAR TERIMA SESUATU PERPISAHAN DAN PERPISAHAN ITU AKAN DATANG...ITU SUDAH PASTI...maafkan kasih.......andai nafas ini berhenti....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan