Rabu, Julai 08, 2009

jadi cikgu kene JADI PEMAAF...

Cikgu...bukan satu kerjaya yang mudah...Bukan macam kerja buat kereta...godek2 jadi kereta...Banyak sangat cabarannyer...Pilih jadi guru semuanye kene ikhlas..tap bleh terasa terpakse nanti pahalanye kurang..rezekinyer jadi tak betul...Walaupun banyak dugaan yang kadang2 orang tak paham..yang mereka tahu SALAH CIKGU, CIKGU TAK BUAT KERJA, CIKGU GAGAL....Bukan setakat wang ringgit yang kadang2 sanggup tak beli beras cos nak tolong anak murid...PAKAI DUIT CIKGU DULU ...bukan setakat dulu...sekarang, akan datang dan sampai bile2...Kadang2 korban mase untuk anak murid..mase untuk anak sendiri pun tak banyak kite luangkan..sampaikan anak2 kate " Yah...Anak ayah ramai betul...ayah ingat tak semua anak ayah...yang kat rumah nie...pun anak ayah gak.." kadang2 korban kesihatan...Sanggup lawan sakit semata2 nak pastikan anak murid dapat ape yang die hendak...contoh.." Cikgu..bleh tolong saya tak...saya nak g cek gigi, mak abah sibuk..gigi sakit sangat " kitelah peganti mak ayah...Kadang2 korban keluarga..sanggup tak pergi kenduri kawen anak saudara semata2 nak bersama anak murid ikuti kem. Kadang2 korban perasaan..yang anak murid nampak.."Cikgu senyum jer..cikgu cam takde masalah" realitinye...kadang2 menagis cos kene marah sebab pertahankan anak murid, menangis cos rasa bersalah anak murid gagal...Kadang2 korban jiwe..mana taknyer..mane ade orang normal yang sanggup mengharungi lautan budak mentah sedang bergaduh semata2 nak anak2 ini tenang dan dapat di leraikan dari terus bergaduh yang akhirnye badan sendiri letih..bangku terbang, kayu dihayun,batu bak peluru, kereta dicalar, tayar kete dibocorkan..macam2..Tapi semuanye cikgu balas ngan senyum...selindung dibalik perasaan duka untuk pastikan ....anak murid tak tau kite bersedih..sebabnye cikgu selalu pesan.." AWAK KENE KUAT JANGAN PATAH SEMANGAT".

Bayangkan...satu hari anak2 ini dihantar..jam 7.00 pagi hingga 1.05 petang..semuanyer 6 jam. Rasenyer lama lagi kite barsama anak2 ini dari mak bapaknyer..Semue benda kami jaga..rambut, kuku,kesihatan, berat badan,tinggi,ajar mengeja, ajar mengira,ajar sahsiah diri,jaga makan kat kantin, jaga makan kat padang, ajar nyanyi macam2. Anak murid takde kerusi..cikgu bagi kerusi, anak murid takde buku dicarinye buku,anak murid baju lusuh di belikan baju baru semuanye semata2 nak tengok anak2 selesa,selamat dan suka spanjang hari.kadang2 mak kite pun tak tertengok kuku anak2 panjang, kadang2 bapak tak tertegurpun rambut anak2 panjang, kadang2 due2 tak terparasanpun anaknye digigit lipan dan bengkak tangan...keje cikgu jugak tu.

Kalau nak dikira cikgu ni dah jadi macam2, jadi doktor cos pelajar sakit die hantar klinik dan rawat, jadi perunding imej..murid pakai selekeh ditegurnye masukkan baju, dipakaikan tali leher sebetulnye, jadi tukang cat..bagi sekolah cantik bio anak murid seronok nak datang sekolah, jadi tukang cuci..kekadang anak murid muntah..kengkawan lari..cikgu yang buat, jadi polis..dok berkejar kesana kemari nak pastikan anak2 tak langgar disiplin, tukng paip, di jugak yang betulkan paip cos anak2 nak guna tandas,tu belum jdi kerani..macam2 keje kene buat..fail menimbun,buku menimbun,borang menimbun,surat menimbun,...fuh!

Tahap kesabaran guru dah macam malaikat..Kite anak 3 kat umah pun kadang2 suara naik, kadang2 pelempang naik,kadang2 tali pinggang naik, kadang2 penyapu naik..tu yang rase lebih baik anto sekolah..aman skit umah...Cikgu kene jaga anak murid 40 orang..itu satu kelas.Biasanye satu haru 6 kelas..hitung campur 240 orang..tu anak orang bukan anak sendiri.anak sendiri kite tahu perangai masing2 nie 240 punye perangai...cikgu banyak sabar..banyak senyum..tapi kadang2 hangin juga..yelah mak bapak 3 anak pun hangin...kite tak layak naik hangin ke...Cikgu2..banyak2 sabar..jadi pemaaf..kan hebat cikgu kita.

Anak2 kat umah gaduh bertumbuk kat umah, ke kat umah sedara..tak plak kite serang sedara ke suami kite..tapi kat sekolah cikgu plak kene serang..siap dapat surat cinta..Anak kat umag panjat2 jatuh tangan patah depan mate tak plak saman isteri ke diri sendiri kerana lalai, tapi kalau patah cedera kat sekolah...SAMAN KOT DALAM...Anak2 kalau mak pak tak berlaku adil kat umah tak plak mengadu kat blog, mak ayah marah tak mop lantai tak plak calarkan kereta ayah, mak maki balik malam tak pulak conteng dinding tandas kate MAK ..tutttt....Tapi kalau CIKGU semua itu berlaku...CIKGU MASIH CIKGU>>SENYUN DAN SELALU JADI PEMAAF.

MAk bapak nampak salah CIKGU...Ape2 yang jadi kat rumah pada anak2 contonye kene tangkap curi motor atau bawak motor takde lesen...CIKGU PEMAAF NI TAK PUN TERHEGEH2 nak serang mak bapak..pada hal anak didik CIKGU tu...Macam2lah...kadang sanggup Marah cikgu kerana cikgu TOLONG BAYAR YURAN..pelikkan..cikgu tolong pun kene maki...SENANG CERITA WAHAI IBU@ BAPA2..kalau rasa Cikgu ni serba tak tau jadi cikgu...kumpul duit beli tanah. Buat pinjaman BANK RAKYAT buat bangunan sekolah sendiri. Sendiri lantik diri sendiri jadi PENGETUA, Lantik Isteri Jadi PK1, Pak Mertua jadi PK HEM, Mak mertua jadi PK KOKO, PAk sedara jadi PK Petang....anak muridnye anak2 sendiri..tengok sampai bile anak2 boleh tahan..sampai bile kite boleh bertahan ngan anak anak kite..Takut bapak sendiri dibaling kerusi, Takut kereta mak sendiri kena calar, Takut atok sendiri kene panggi "SHIT",takut nenek sendiri kene saman, Takut pak sedara sendiri kene serang atas tuduhan cikgu tak pandai kawal budak..MASA TU BARU TAU LANGIT TINGGI RENDAH...

Bersyukurlah, Berilah percaya, berilah sokongan, berilah kerjasama....Sekurang2nye kite ade masa nak kerja lain..biarlah anak2 cikgu yang uruskan..pandai2lah cikgu didik kerana yang didik tu pun bijak pandai sebenarnye. Jangan rendahkan sikap seperti anak2....tak pakai akal bertindak.Usul periksa.Bukan semua anak2 berkata benar...lebih2 lagi nak pertahankan diri dari kene tambah SEBAT kalo ayah tau langgar disiplin.Rasanye mak bapak sekarang masih ingat cara didikan mak bapak kite dulu...sebeb tu kite jadi orang..Dah diberi contoh tapi ego ikut kate hatin pangkat tinggi,kekayaan yang menguasai diri, gelaran yang harap disanjung..akhirnye bile cikgu dah kecil hati, terdetik satu doa..anak2 kite hanyut...malu....Kaya,Gelaran,ade kebel besar ke hape ke semua tak guna.Anak2 conteng arang kite menagis cos dulu mase die conteng name cikgu kat tandas kite sibuk2 pertahankan.Balasan tuhan...

Ape2pun renung2kanlah ye, Kalo semua cikgu kat dunia nie pakat berhenti jadi pendidik, dan takde orang nak jadi cikgu...dek kerana masalah ni...SAPA NAK JAGA ANAK2 KITA..BAWAK P KERJA LAH JAWABNYE. Cikgu2 nie kebanyakkanye ade ijazah..banyak lagi peluang kerja..tapi inilah kerjaya yang dipilih..dan IKRAR KAMI NAK DIDIK ANAK BANGSA UNTUK JADI INSAN BERGUNA PADA NEGARA ,BANGSA ,AGAMA janganlah di jatuhkan semngatnye.Sekurang2nye kami ada falsafah Pendidikan Kebangsaan,Kami ade ikrar, Kami ade aku janji,kami ade lagu, kami ada visi dan misi, kami ada matlamat....MAK BAPAK BELUM TENTU ADE Keylah...INI BUKAN MENGUNGKIT TAPI NAK BERKONGSI RASE.SAYA JUGA AYAH.ISTERI SAYA JUGA IBU. kite punye rase sama.Masing2 nak lihat anak berjaya...Eloklah kite kerja SAMA-SAMA. Salam ukuwah dari cikgu yang MACAM-MACAM. CIKGU kene jadi PEMAAF..ITULAH CIKGU....SENYUMMMMMMM.....walaupun kadang2 duka.

2 ulasan:

  1. Ish.. Macam marah je ni yah... Alah, akim yg pernah jadi cikgu sekejap pun rasa mcm mana susahnya jadi cikgu.. Apa lagi ayah yang dah bertahun mengajar... Takpe yah.. Kuatkan semangat yang dah semakin kuat tu... INGAT MAGIK KITA.. :D

    BalasPadam
  2. bukan marahlah kim, saje nak bukak minda anak2 dan ibubapa..dan diri sendirisupaya satu hari nanti panggilan "GURU" tu hilang dek kerana takde sape nak jd cikgu. Selagi ade orang yang sanggup jd cikgu...BERSYUKURLAH....

    BalasPadam