Sabtu, Julai 04, 2009

KENAPA AKU NAK ANAK2 AKU BERJAYA...

Tersentuh membaca catatan Kak Mazidah..terlalu tinggi gelaran " HEBAT' tu aku yang kerdil nie dibandingkan dengan die yang jauh lebih 'HEBAT'. Aku cume jlankan tugas yang rasenye semua guru atau pendidik buat...kalaupun terlebih tu semua atas dorongan kawan2, Isteri keluarga dan dorongan anak2 yang semangatnye kental untuk berjaya.

Aku sendiri bukanlah dari keluarga yang berada.Bayangkan keluarga besar 10 adik beradik yang 7 daripadanya lelaki...aku yang terakhir..( bungsu). Bapak cume buruh kilang BATA, Mak cuma suri rumah sepenuh masa. Apalah sangat kehidupan kami. Kais pagi makan pagi, Kais petang makan petang. Tapi aku tak pernah salahkan bapak, cos aku sendiri selese hidup sederhana. Kalau kawan2 pakai baju sekolah baru, aku dah rase selesa pakai baju abang2 yang turun temurun jatuh kat aku. Kasut, seluar semua milik abang2. Kalo ketat seluar die orang aku pun ketatlah. Tiada pilihan, aku terima seadanya.Pernah kawan2 gelarkan aku sikasut buruk..mana taknye pakai kasut abang yang dan terkoyak rabak , ternganga tapat . Tutup telinga dan abaikan aje. Bagi aku..apa yang bapak bagi , bapak suruh..aku taku nak tolak. Baju rya jangan harap dapat beli baju baru...turun temurun gak.Aku tak kisah janji raya kami sama2. Dari kecil aku dah di ajar berdikari. Dah tolong mak masak, nak kene tolong mak basuh kain, dah masuk hutan cari kayu api, kelapa dan macam2. Tapi aku suka semua tu...tu aje hiburan aku. Mana ade TV, Mana ada komputer...semuanye tak ada. Nak tengok TV kene bayar 10 sen kat umah jiran itupun duk kat tangga. Semata2 nak tengok cite P.Ramlee. Klakar...Hutan , Kebun dah macam taman permainan kanak2 kat aku. Bapak bab ke kebun..akulah mangsanyer..naik basikal tua cari kayu..Bayangkan diusia 10 tahun aku dah pikul kayu yang besar peha MONTEL keluar masuk hutan untuk jadikan kayu api..mane ada dapur gas mase tu..Kadang2 bapak marah.." letak kayu tu..berat untuk ko..ko angkat yang kecik-kecik "...tak sanggup aku turut kata bapak , aku jawab " boleh pak...bukan berat sangat"..pada hakikatnyer ...tuhan ajer yang tahu..semuanye semata2 aku nak kurangkan beban bapak. aku tak nak bapak sorang2 penat. Kekadang panjat pokok , potong dahan dah macan tarzan...tapi takle sampai pakai cawat. Kat umah aku dah biasa sangat tolong mak masak. Tu yang boleh masak untuk isteri dan anak2 tu..semua berkat perhati mak masak. Sebelum g sekolah..pagi2 dah jalan keliling kampung jual " PULUT KUNING".." Pulut...kuning....kari ayam..." tu je yang aku pekek tlolongkan..tapi semua abis cos pulut kuning mak no 1 kat kampung.Aku dah tak kisah dah keliling kampung...lagi seronok cos dapat jalan2. Basuh baju...bukan baju sendiri..baju satu keluarga aku basuh..taknak mak penat..Paling tak gemar basuh seluar Jeans abang2...separuh mati. Tulah sebab aku tak pakai luar spesis tu...sumpah aku tak nak pakai...susah basuh terutama bab "PERAH".Mengemas rumah...keje akulah sape lagi nak buat. tapi mmang aku suka ngemas cos dapat susun sendiri kedudukan ruang dan perabut...ceh macam eric leong, casa impian. Aku tak macam kanak2 lain kot bermain hanye kat dalam umah..paling jauh ket depan tangga..mane taknye..kakak aku garang, balik lambat..jeritan die kalah Ning BAizura...sakit telinga. Tapi aku sayang die...die idola aku..cos die pun cikgu.

Dunia remaja tak macam remaja lain. Banyak habis kan masa kat umah tolong mak. Jalan jauh pun cari kayu api naik basikal sampai kat sementa.Kalo bawak balik kayu api banyak..mak gorengkan telur makan ngan kicap...bonus cos hari2 lain makan nasik je.Makan Ayam...Wei...aku makan ayam setahun sekali..tu pun orang bagi masa raya..berebut ngan abang2 yang ramai..sanggup sorok bawah pinggan. Daging..tunggu raya korbanlah jawabnyer.Kat umah penuh peraturan..makan ..pinggan kene basuh sendiri. Makan semua kene kongsi..bayangkan..kuaci sebungkus beli kat pasar tu di bahagi2kan 10 beradik. bungkus dalam kertas siap tulis nama..tulah kalau keluarga besar. Jadi nak bungsu orang kate dimanjakan...tidak untuk aku..bapak layan sama jer...Mak...satu arahannye..makan ikut aturan..mula bapak makan dulu, abang kakak kemuadian adik2. Mak memang masak seperiuk besar, semua masakan jenis berkuah...aku selalu kene makan last...itupun kalau ada baki..kalo takde baki..nasik jelah...kadang2 protes kat mak..curuh air makan depan die...tapi aku semua tu aku tak kisah sebenarnye cos aku dan janji ngan diri aku kene jadi anak yang baik. Mak tak marah cuma mak kate " Kau yang paling susah...tapi nanti kau yang akan jadi paling senang". Bila dah idup sekarang baru aku rasa betul mak kate...kalo dulu aku makn nak mewah, skang aku tak rase nikmat mewah tu...Keje2 mak aku slalu tolog buat...jangan ketawa..aku tolong mak masak kuih, biskut, gubah bunga, menjahit...fuh! aku banyak belajar dari mak..sebab tu mak bapak tak pernah risau tinggalkan aku kat umah sorang...Kalo alik kampung semua balik kecuali aku..bapak suruh jaga umah...aku lagi suka..cos dapat melalak nyanyi macam tak hingat dunia. Tolong bapak menukang umah...biasalah..bab2 panjat aku lah jawabnye. Satu kes aku rase sampai skarangpun bapak tak tahu, aku kene beli beras 20 kilo bawak basikal tua tu seumur 12 tahun... melintas jalan tetiba jer beras jatuh dan pecah..menangis mintak tolong..kesesakan lalu lintas berlaku. Orang2 dok tolong aku kutip beras termasuk mamak kedai. Menangis bile kene marah orang2 yang tak tau sapa siap kate " Bodoh...ade mak bapak, abang2 tapi tak pakai akal, budak kecik suruh bawak beras" ..aku pegang kaki orang tu.." Ampun pakcik..jangan kate macam tu kat mak bapak saya ngan abang2 saya...saya yang salah"..kejam kan orang tu..tolong taknak..maki orang pandai. Balik umah cepat2 masuk beras dalam tong..takut bapak marah...

Blajar...aku blajar tak macam budak2 skarang...buku sekolah...baki buku abang2..kita guna. Pakai apa yang ade. Beg sekolah...he2 buat sendiri..mak ajar jahit..kadang2 beg sekolah pakai bendera BARISAN NASIONAL...cikgu siap sindir...nakjadi MENTERI ye zir...Aku jawab.." WAZIRON...menteri cikgu"..tu le kelebihan name aku yang memang maksudnye PERDANA MENTERI ATAU KETUA...tak payah masuk politik, bapak dah bagi lepas lahir.Tak lah pandai sangat tapi bolehlah...jadi keayangan cikgu..sebab ringan sangat tolong cikgu2. Masa darjag empat dah tolong cikgu buat soalan pekse...bab lukis gambar terutamanye...sampai cikgu kate " Awak fotostat ke wazir?..."..taklah cikgu..tangan ajaib...Cikgu Devi slalu bagi belanje makan, Cikgu Lailiah slalu blanje makan, Cikgu Razak Selalu belanje makan...so dalam seminggu aku tak kuar duit...smua cikgu sponser . Duit tu aku kumpul...buat beli air soya..uncle Ah Meng tokey kedai kat simpang tu kate.." Mau pandai aa anak Abbas..misti minum air soya bayak..." sampai sekarang..air kegemaranku....Belanje sehari 50 sen jer...bapak tak bekal duit bawak bekal...cekodok goreng, lempeng, lepat, ubi rebus..korang tahu sape makan semua tu...cikgu2 akulah...die orang slalu pau. Tapi takpe..aku suka cos bangga oiii...cikgu peminat setia JOMPOT mak aku...

Kecik aku, remaja aku dewasa aku...tiada erti mewah..semua sederhana kekadang mengundang air mata. Lepas Ijazah...bapak tak bagi kerje pejabat, die suruh keje kilang. Ikut abang keje kat kilang TOYOTA kat S.Alam.BApak kate sebelum sambung belajar diploma perguruan ko belajar susah kerja kilang baru ko feel bile jadi cikgu. Ku turutkan saja. Ikut abg dan bermulalah aku jadi MAmat kilang. Pakai t Shirt training kasut sekolah..aku mulakan keje. Hari pertama aku dah nangis..masuk tandas nangis sungguh2..Datanglah pakcik..nama die Pak Ali..." Ko kenapa nangis nie?...lame baru aku jawab...sedih sangat.." Pakcik. barulah saya rase macam mane penatnyer bapak keje cari duit. Penat sangat..nie baru satu hari...bapak dah bekerja bertahun2 untuk pastikan kami ade pakai, ade makan, ade sekolah, ade tempat teduh...besaokan anak 10 orang lagi.."..Pak Ali terus jawab.." Syukur..anak2 slalu lupe pengorbanan bapak pada die orang...bile bapak garang kite kata bapak tak syang..bile nak duit bapak tak kasik..kite memberontak..hakikatnye,...susahkan carik duit"...lepas kes tu aku slalu rehat dan jadi kawan Pak Ali..banyak blaja dari die...Yang bestnyer...Aku jadi cikgu kat telok gadong aku ajar anak Pak Ali..keh3 die plak nangis jumpe aku..die tak taupun aku berenti keje dulu sambung jadi cikgu..Betul kate Pak Ali...korang bayang..1 jam gaji aku RM3.60...pada hal aku bleh abihkan dalan satu saat je..beli nasik ayam Zila.Sebulan aku bantai OT..tapi gaji tak cecah 1000..Pegi keje pagi balik malam..tak jumpe pun matahari. Susah cari duit..kene marah jepun...silap tak silap jepun marah..yang die tahu bahasa melayu perkataan " BODOH".."MACAM BABI"...fuh..nekad aku nak jadi cikgu..nak pastikan anak2 melayu jangan keje kilang jepun..blaja tinggi jadi orang yang lebih baik..Bile selalu ngadu kat bapak...nie jawapan die " baru tahu susah kan..bapak nak ko jadi cikgu bimbing anak bangsa supaya blaja pandai dan jangan keje jadi kuli...bapak keje kilangkerana bapak takde peluang belajar tinggi cos atok ko tak mampu...bapak anto ko sekolah sebab bapak taknak ko jadi macam bapak..bapak tak nak ko warisi susah bapak"...aku...nangislah..kan ke aku nie ciwek...baru aku sedar..bapak buat semua untuk masa depak aku...setiap kali g shah alam bawak anak murid aku slalu bawak tempat aku keje ni ..nostalgia betul..6 bulan kerja akhirnya aku berhenti..last nak berhenti ..aku ditawarkan jadi disigner kat situ sebab die orang baru tahu aku ade ijazah...pigidah..aku taknak berpaling..itu janji aku kat bapak..NAK JADI CIKGU NAK BELA NASIB ANAK BANGSA...

Susah aku, derita aku, pengalaman aku buat aku nekad nak jadi cikgu..tak kisahlah gaji kecil..tapi aku punye impian nak lihat anak2 berjaya dan dapat bantu keluarga...tu sebablah aku nak anak2 aku berjaya..AKU TAK NAK DIE ORANG MEWARISI SUSAH KELUARGA DAN SUSAH MACAM APE YANG PERNAH AKU RASA...wokeh cukup dulu yer..bile2 aku sambung..anak2 TELOK GADONG dh bising.." Ayah sibuk ngadap komputer je...kite orang balik sekali sekala ayah buat dek jer..." Em...kene layan crite die orang le tu...PAK TAM bulan 8 nak kawin, Khalid bulan 12 kawin, Deli...ari nie jumpe bakal pak mertua, pijul dah ade tapi masih nak kupul duit, Amaar....sedang merancang, Faizal....peminat ramai sangat..tak tau nak pilih..mane taknyer , ghupe macam industan. Pak Tam nak cikgu kompangkan mase kawen..budak2 kompang..bersedia..ANAK2 dah besar...HA! berita terkini...baru dapat cucu...Anak Che...tapi tak sempat jumpa. Menariknye anak2 ini...syarat sebelum kawen..mesti bawak jumpe CIKGU WAZIR dulu. Aku kene buat tapisan. Kalo au tak setuju...sian..cari lain..tapi kebiasaannya aku setuju..janji ikut jalan yang betul. Nie ayat Pak TAm pagi tadi.." Saya kalahkan ayah, ayah kawen umur 28, saya 23..." Saya jawab, umur 23 ayah belum abis blaja kat Uitm..Pak Tam terus balas " Ayah pandai, orang pandai kawen lambat...saya blajar tak abih..kene kawen cepat...merancang mase depan..."..keh3 Yang penting, Ikut jalan yang betul....sebelum saya undur diri...ayat terharu dari Pak Tam..." Yah..nanti orang kawen, orang nak nak kembar...satu orang jaga , satu ayah jaga..kalo anak orang ramai sangat...orang tak larat jaga..ayahlah jaga " kureng asyemmmm Saya balas dengan ayat lembut tapi pedas " Tak kisah Tam asalkan putih"..
kueh..kueh..kueh....wokeh...bubay..nak borak2 nagan pak Tam.

2 ulasan:

  1. nurfazlina bt ismailIsnin, 22 Mac, 2010

    saya terharu dengar cite cikgu. sekurang2nya cite cikgu ni bolh beri pengajaran pada saya.. nasihat cikgu dlu mampu wat sy berjaya sehingga sekarang ni. daripada kata-kata semangat cikgu, sekarang ni saya mampu berdiri di menara gading. wlupun sy x rapat ngan cikgu sgt, tapi nasihat cikgu masa sy form2 dlu sy igt sampai skrg. kini usia sy 20 tahun, nasihat cikgu 6tahun lepas sy igt hingga hari ni. insyaallah, sy akan ikut jejak langkah cikgu sebab sy pon bercita2 nak jd cikgu walaupun skrg ni amik dip.pgurusan teknologi.... doakan kejayaan saya. sampaikan salam syg sy pd ustazah atie ea...

    BalasPadam
  2. tersedu rase bila caba catatan cikgu...tp blh ke sy dpt seperti y cikgu dpt???hmmm

    BalasPadam