Ahad, Julai 05, 2009

TERIMA KASIH BAPAK, TERIMA KASIH ISTERI, TERIMA KASIH ANAK2.

Awal pagi dah bangun..arie nie banyak agenda nak dilaksanakan. Pak Tam konon nak bangun pagi nak joging..nak kempiskan perut yang dah macam jirat cine..em!!!kul 9 baru bangun..joging ke benda...Bersanding buntinglah ko Pak Tam. Isteri pagi2 dah kejut.." Abang kite kuar awal..ade 3 tempat nak gi kondangan"..Mandi bersiap...syukur..isteri gosokkan baju biru pemberian Mus sempena Hari Bapa..So kami serba biru ari nie..Kebetulan 2 rumah yang kami pergi bunga manggarnye warna biru..kene ngan tema..cumenyer tak dikompangkan aje...pengantin purba.SAYANG ISTERI.TERIMA KASIH ISTERIKU.

Sebelum pergi..tinggalkan pesan kat Cayyoi, Montel dan Saleh...Arie nie bebudak 6A3 buat jamuan sempene HARI BAPA dan HARI IBU...yang dah bertangguh lame. So beri amanat kat anak2 supaya siap2kan bahan sebelum ayahde dan bonda balik...BAIKKKKK!!!! die orang sahut..

Kondangan 1.Umah atok Fawas..kat kampung Sungai Serdang.Sampai2 disambut mesra Kak Da dan anak2 buah...Anak buah belah isteri panggi aku " UNCLE"..Taupun aku lahir kat London..Makan ala kadar..meratah lauk jer..Bukan diet tapi jaga makan.

Kondangan 2. kat umah Fazil..abang die kawen. Kat Sementa jer. Fazil nie anak aku jugak. Dari tingkatn 4, 5 dan kini tingkatan 6 bawah aku jugak yang jaga. Nak jadi "Pereka Industri" aku sokong cos die memang ada potensi. Berbaju ungu kami disambut Fazil..Makan sekali ala kadar...bukan diet tapi jaga makan.

Kondangan 3. Kat umah Zura..bekas kerani SMKSKI. Adik pompuan die kawen. Kawen nagan sape...ngan anak buah aku...anak abang Tisin. Bapak kepada Pelumba Basikal Negara, Rizal Tisin...Syukur sangat...dpat jumpe BAPAK, kak lia, Abg Ajis dan NANI. Ilang rindu. Sama2 sampai, sama-sama makan, sama2 balik. Sempat peluk cium bapak puas2..SAYANG BAPAK.TERIMA KASIH BAPAK. Makan bubur kacang..bukan diet tapi jaga makan.

Balik umah..anak2 lintang pukang lari...buat2 keje. EM! hampeh...Malam tadi cakap " jangan risaulah yah, setakat makaroni goreng..."..iyolah...dengan baju biru berapron hijau, ayahdenyerlah yang tungtang2 kat dapur..siapkan menu kegemaran anak2. Pantang balik..."Ayah nak Makaroni." main oder aje.Selesai masak siap2 tempat nak bakar ayam, makan santai kat luar umah tepi taman mini. Kerja2 lain anak2 main peranan." Ayah rehat jer...nie hari bapa ngan hari ibu..pi tengok TV. Siap nanti kite orang panggil". Pesan Saleh. Aku ngan isteri layan MELODI...Cayyoi potong tembikai, Chapik buat air, Montel goreng keropok Klantan, Salleh potong kuih, Pisah isi jajan, Jierah...kemas meja..masing2 main peranan.Jam 3.30 anak2 dah ramai berkumpul. Jiejah, Zila, Nura,Isma, Shamira. Maka riuh rendahlah umah no 22 nie. Lagu berkumandang tak mencerminkan majlis..macam kenduri tahlil..semua lagu sedih..lagu perpisahan...macam perli aku jer..blasah kang....

Makan maintain jaga..bukan diet tapi jaga makan. Seronok makan bersama2 anak2. Wlaupun tak seberapa tapi puas . Cumenye perangai aku nie kalo makan ade anak2 yang tak de..mulalah makan pun tak semangat. Yang tak balik, Ain, SOK KON, Viky, Sumathi, Chui Fong, Shobana dan Kak Nita...semua ade hal...Takpelah nanti kite buat makan2 lagi yer..Apa2 pun TERIMA KASIH ANAK2 SAYANG ANAK2. Di atas jamuan yang konon nak suprais nie tapi aku yang kene masak. Ingatan korang kat kami berdua akan kami kenang sampai akhir hayat.Nampakkan warga Malaysia..masih ade insan2 yang baik macam mereka nie yang boleh kite harapkan untuk kendalikan negara akan datang. Syukur Allah beri kami nikmat ini...KAMI SENTIASA BERI SAYANG...KAMI JUGA TAK PUTUS DIBERI SAYANG.

6 petang...FADELI datang umah..kali nie..jeng..jeng..jeng...Bawak calon menantu..Alhamdulillah Syukur.Anak2 baik ini sentiasa ingat pesan. Kalo dah ade calon isteri bawak jumpe kami. Fadeli aktif di Jabatan Pertahanan Awam.Bakal menantu kami juga orang JPAM. Sejuk mata memandang Na orang kelantan. Baik budi. Memang kene ngan Fedeli yang juga anak paling taat dan dengar kate. Sepanjang kenal die, tak pernah sekali engkar kata. Sibuk manepun, kalo ayahnye mintak sesuatu...5 minit sampai.Sempatlah bersembang sehinggalah keluar cerita2 dulu. " Pertama kali tengok wayang ialah ngan ayahde'..Fadeli pecah rahsia. Dulu kemana aku pergi jalan aku bawak Fadeli. Die suka aku bawak jalan2.Handphone aku yang pertama aku bagi kat dia..seronok sangat die..aku rase di masih simpan.Banyaklah yang kami kongsi cerita termasuk " Fadeli beso badan bukan saja2..nak ikut jejak ayahde.."kate Fadeli kat makwenye..keh2 kelakokan...sampaikan saiz badan pun die orang nak ikut. Tapi aku dalam proses kecikkan badan. Balik kami saling berelukan. Fadeli dah 2 bulan tak balik..rindu sangat. Die masuk kete tetibe ajer isteri ku tegur..." Takkan naik kereta pun ikut jejak Ayahde"..mana tak nye, Si Fedeli nie duduk sebelah pemandu. Makwenye yang bawak. Macam aku dulu2 mase ngurat NORIATI SARU. Die yang amik aku naik kete bawak jalan. Siap mintak izin bapak " Pakcik mintak izin bawak kuar anak Pakcik ye"...bapak jawab " ialah..jaga die baik2....jangan bawak kete laju2 "..mostalgia sungguh...Itulah anak2 aku..semua yang aku buat die orang nak ikut...Blasahjelah Fadeli..janji ROCK.

Malam...tolong saleh buat replika Sandwich ngan Burger...kelam kabut anak2 aku nie..untuk cikgu Jaimah esok. tak taulah nak buat ape. Sebagai ayah..TUNJUK AJAR KU SIFU....buatlah seadanye dengan menggunakan bahan yang ade. terasuklah guna pakai kain Jiejag yang warna ijo buat daun salad..Maaf ye jah, kainnye dah dikoyakkan...nak tuntut ganti rugi...carik saleh...Siap jer menatang tu..barulah ade ruang tulis Blog...

Ape2pun...Hari nie..jadualnye penuh tapi penuh bermakna.Walaupun tersimpan rase sedih..( menanti kepulangan yang tak pasti)..aku berikan juga senyuman ..Seronok dapat jumpe sedara kampung sg. Serdang, Seronok jumpe mak ayah dan keluarga Fazil, seronok bersama anak2 6A3, seronok bersama Fadeli dan bakal menantu, seronok beri ilmu buat replika, seronok bersam isteri tercinta....Terima Kasih Isteriku, Terima Kasih Bapak, Terima Kasih Anak2. Terima kasih ALLAH ..terima kasih semua...Kalianlah ubat sakit yang dah lama melarat. Key...Si Montel dah bagi signal...Spray2 nyamuk tu tandenye..."PI TIDOQ"...so sebelum di blasah aku, baik aku bersedia untuk tido...Montel tu nampak jer macam pendiam..garang macam beruang kutup...wokeh2 kite jumpa dilain titipan . SELAMAT MALAM.

2 ulasan:

  1. Macam ni lah ayah... :) Nampak bersemangat.... Teruskan hepi dgn anak-anak ye yah... Akim cuti 14 Ogos.. Nanti jumpe ye yah... :)

    BalasPadam
  2. emmm...makna setiap nurkilan ayah...

    BalasPadam