Isnin, Januari 31, 2011

HUJAN RAHMAT....

SALAM...syukur..perjalanan pergi dan balik selamat...

7 pagi ahad dah mula bertolak..lepas kejut anak2 bangun...pijul dan Alang macam tak puas tidow..sebab malamnya merayau2 ngan ayahdenya kat YOK MAMPIR. Mula perjalanan Ujan dah menunjukkan dirinya...jadiknya sepanjang jalan kat HIGHWAY..hujan selebat2nya..berhenti kat R&R ujan masih tak mahu nak berhenti..terus gerak sampailah kat Umah mak abah..jam 2.30 petang...pengantin dok bersanding dalan hujan...Nasib baik Air TAwar 1 atas bukit..takdeklah banjir...sepanjang jalan pergi dan balik..banyak menyaksikan kereta xsiden..fuh!..kebanyakkannya kereta mewah2..tulah sikap pemandu kita..hujan2 lebat sampai tak nampak jalan pun masih nak bawak kereta laju...xsiden gadoh tengah2 jalan...

Terima kasih kepada keluarga pihak mak abah yang melayan kami sebaiknya...kepada pengatin baru...takper..ujan2 macam nielah best..heheheh ( dulu kawen pun musim ujan)...

Jam 5.30 petang bertolak pulang..hujan masih tidak menunjukkan ciri2 nak berhenti..maka..teruslah kami bergerak..walaupun agak perlahan..MYvi ku hebat dilorong kiri....Jam 10 malam...nak berhenti isi minyak..tetiber ajer tayar kereta terlanggar lubang...bedegang!!!!!!.....turun2 kereta..adoi mak..tayar kereta ku BENJOL...ade ketulan sebesar bola tenis kat tayar....agak gerun gak....tapi perjalanan tetap diteruskan..lebih perlahan dari biasa...80 jer meter tu aku kasik gerak..takut jadik aper2 kat perjalanan nanti..Mulut kumat kamit dok bezikir....mintak Allah lindungi perjalanan..mase nie ingat KARIM jer..sebab die dah kat umah....sambil memandu...tangan asyik dok gosok2 steringh pujuk MYvi ku..."jangan jadik aper2 yer...aku tak jual ko..aku jaga ko",,,hahahah!...memang macam tulah kereta aku....bile aku kate nak jual nak beli keter baru..mesti ada yang tak kena jadi..macam kene langgar motor, cermin kena pecah pencuri bangang sebab die bawak lari beg telekong bini aku, macam2lah...so kenelah cakap baik2 kat MYvi aku nie..takut die merajuk.

Syukur..Allah pelihara perjalanan kami..sampai kul 12 malam...mandi terus tutup lampu tidow sebab penat sangat2.Badan rasa macam nak tercabut tulang menulang..Sabtu dah demam..badan tak berapa nak sihat....ahad pagi2 dah bangun bertolak ke johor....

Bangun pagi2 nie..lega sikit..rehat cukup...bangun2 dikejutkan ngan salam si KARIM...ahahaha..padahal baru mimpi die datang umah pakai baju PINK...Macam die tahu2 jer
ayahdenya perlukan bantuannya..Kereta aku nie dielah jugak yang selalu amik tahu..balik bercuti mesti die belek kereta MYvi ngan Viva bunda die..kalo ade yang tak betul..lekas2 die g bengkel...jadiknya..aku disuruhnya mandi cepat..ikut die pi bengkel...sampai bengkel..tokey tu kata.."ini tayar boleh meletop oooo"..syukur tak jadik2 aper2 semalam. So kenelah tukar tayar..RM150...lesap....

Lepas tukar tayar...dok bayar bil...dan beli barang2 KARIM. Jengok2 kedai enpon AWONG...sebab Karim nak bei tepon baru...AWONG bisik..." yah...petang nie nak datang umah..bawak menantu..."...hahahahaha! anak cina aku nie nak bawak mambang die yang baru die kenal..huhu...boleh ajer...ayahde tak kisah..janji diperkenalkan...Baikkan AWONG nie..sampai nak carik makwepun die kasik tunjuk kat ayahdenya..setakat nie.dah 2 orang....tapi semua rejek....ayah kate tak sesuai....

Hujan....dalam hujan banyak cerita...Dalam hujan banyak khabar..biarpun ia nakpak macam menyusahkan..tapi ia tetap RAHMAT...Semoga HUJAN terus turun memberi titisan kisah yang ceria.TERIMA KASIH ALLAH, TERIMA KASIH HUJAN....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan